Épülhet a High Speed 2

iho/vasút   ·   2016.11.17. 11:15
400px_hs2

Újabb mérföldkőhöz ért Anglia tervezett nagysebességű vasúthálózata, a High Speed 2 (HS2): az Egyesült Királyság kormánya megállapodott a London és Birmingham közötti, százkilencven kilométeres első fázis kivitelezési szerződéseiről, valamint a további útvonalak egy részéről. A London Eustontól kiinduló fővonal alapvetően észak–déli irányban fogja átszelni Angliát. Birmingham közelében, Lichfieldnél Y-alakzatban ágazik majd szét, felfűzve a keleti és nyugati part, valamint Közép-Anglia legjelentősebb városait, többek között Manchestert, Sheffieldet, Liverpoolt, Leedst és Newcastle-t. A hálózat középtávon egészen Skóciába érne át, ott Glasgow és Edinburgh az elsőszámú cél. A HS2 a Londont a Csalagúttal összekötő, nagysebességű HS1-vonal egész Angliára történő kiterjesztéseként funkcionálhat majd a 2030-as évek elejére. Az angolok a jövő közlekedését, és annak igényeit figyelembe véve láthatóan komolyan gondolják a nagysebességű hálózatot: pályán alkalmazható legnagyobb tempó négyszáz kilométer per óra lesz.

Anglia tervezett nagysebességű vasúthálózata. Sötétkékkel a Csalagúthoz vezető HS1, világoskékkel a HS2 első fázisa, pirossal a HS2 második fázisa. A szürke szaggatott vonal a jövőbeli folytatás irányát jelképezi (forrás: Wikipedia)

A Railway Pro arról számol be, hogy az első fázisra kiírt szerződéseket három konzorcium nyerte el. A déli szakaszon a Costain Group Plc-ből és a Skanska Construction UK Ltd-ből álló CS konzorcium dolgozhat. A középső részt a Morgan Sindall Plc, a BAM Nuttall Ltd és a Ferrovial Agroman (UK) Ltd alkotta Fusion konzorcium építheti, az északi kilométereket pedig a Laing O’Rourke Construction Ltd és a J Murphy & Sons Ltd konzorciuma, az LM hozhatja létre. A munkálatok magukban foglalják az építkezést megelőző régészeti feltárásokat, a területek megtisztítását, valamint a szükséges eszközök összeállítását is.

Nyilvánosságra hozták a HS2 nyugati és keleti ágainak útvonalait is, amelyek összeköttetésben fognak állni a meglévő vasúthálózattal. A 2a jelű fázis során épül meg a nyugati ág első, Lichfieldtől Crewe-ig tartó, hatvankilenc kilométer hosszú szakasza. A 2b fázis már nagyobb lélegzetű: a nyugati ág nyolcvankét kilométer hosszan vezet majd Crewe-tól északi irányba, a manchesteri repülőtér felé, ezt követően bejut Manchester belvárosába, ahol egy új HS2 állomást fognak létrehozni a Manchester Piccadilly közelében. Crewe-nál több átkötés is kiépül majd: egyrészt Liverpool felé, másrészt Wigan irányába, ezzel elérést biztosítva a West Coast-fővonal (WCML) felé. Ennek köszönhetően a HS2-vonatok tovább közlekedhetnek majd északnak, akár a skóciai Glasgowba vagy Edinburghba.

A HS2 második üteme során kiépülő szakaszainak térképe (forrás: Global Rail News)

A keleti ág első, százkilencvennyolc kilométer hosszúra tervezett szakasza Birminghamtől északra, Lichfield közelében fog kiágazni, majd Kelet-Közép-Anglia irányába, Toton felé halad, ahol Nottingham és Derby között egy újonnan épülő csomópont, East Midlands Parkway állomás szolgálja majd ki a régió utasait. Ezt követően tovább folytatódik a Yorkshire déli részén található Leeds felé, ahol új állomás épül szintén a belvárosban, közel a már meglévő mellett. A leendő vonal Sheffieldet is érinteni fogja. Az első elképzelések egy különálló, a Meadowhall bevásárlóközpont mellett található P+R állomással számoltak, azonban most már inkább a meglévő Midland állomásra kötnék be a HS2-t, ezt követően keleti irányban vezetne tovább a vonal. A végleges verzióról nyilvános konzultációt követően, 2017-ben döntenek. A keleti ág York közelében össze fog kapcsolódni az East Coast-fővonallal (ECML) is, ezáltal a szolgáltatás Yorkot, Newcastle-t és több más északkeleti várost is bekapcsolhatja a nagysebességű hálózatba.

A HS2 első fázisa a tervek szerint 2026-ra készülhet el. A Crewe-ig a következő éven vennék fel a forgalmat, a 2b keleti és nyugati ágain pedig 2033-tól járhatnának a vonatok – jelenti az International Railway Journal.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek