Érdek nélkül tetszik: a Boszorkányok madara

iho   ·   2016.11.12. 11:15
cim

„Valami repcsis emlékmű egy moszkvai körforgalomban”: a II. világháború keleti frontja egy különleges mozzanatának ismerete nélkül nehéz megérteni, hogyan kerül egy ékes, zászlószerűen csavarodó oszlop csúcsára – valamilyen égre törő, karcsú harci gép helyett – egy fura kis duplafedelű.

A Po-2-es, mint a háború hőse (fotó: Vörös Attila)

Először Odessza, majd Moszkva elfoglalásáért zajló csatában vetette be a szovjet légierő egyik legkülönösebb fegyverét, az apró, kétszemélyes kiképző és munkarepülőgépet, a Polikarpov U-2-est, illetve Po-2-est, amit korábban csak  futárszolgálatra, sebesültszállításra, partizánok ellátására alkalmas apróságként vettek számításba. Hamar kiderült azonban, hogy a németek által leginkább gyűlölt erős fegyverek egyike lett, amely éjszaka, egy pilótával és egy navigátorral, néhány ötven vagy százkilós bombával a szárnya alatt közelítette meg az ellenséges állásokat, sokszor leállított motorral siklott az ellenség fölé, és ilyenkor csak a szél dudált a gép testén, a merevítőkön, a szárnyakon.

Fából és vászonból épült lassú kis gép: a lassúsága volt az egyik fő erénye

Majd amikor a meglepetés a németek nyakába robbant, az öthengeres kis csillagmotor ismét beindult, a Po-2-es gyorsan irányt változtatott és kirepült a veszélyzónából, bár olyan alacsonyan és lassan szállt, hogy – a személyzetre nézve szerencsétlen módon – a fa és vászon gépecskét akár kézifegyverekkel is le lehetett szedni. Ha megtalálták az éjszakában. Vadászgépekkel szinte lehetetlen volt lelőni: olyan lassan repült, ami jóval alatta maradt annak a minimális sebességnek, amivel egy Messer vagy Focke-Wulf a levegőben maradhatott.

Sztálingrádnál még érdekesebben alakult a bombavetés módszere a városi környezetben: a kisgép húsz méteren befordult az utcába, megszórta a németeket, majd a következő sarkon kifordult és igyekezett eltűnni szem elől, elérve egyébként azt, ami sokkal komolyabb nehézséget okozott az ostromlóknak, mint a nem biztos, hogy túl pontos bombavetés: a németek sosem pihenhették ki magukat, mindig felzavarták az elcsigázott katonákat a gyilkos robbanások és a zakatoló kis kétfedelesek.

Rufina Gaseva (848 bevetés), Natalja Meklin (980 bevetés)

A személyzet pedig legtöbb esetben nőkből állt, három éjszakai bombázó ezredben is ők repülték ezeket a „varrógépeket”, az Éjszakai Boszorkányok, akik közül jó néhányan kapták meg a Szovjetunió Hőse kitüntetést, de sokan vesztették életüket közülük a harcok során.

Hát ezért került a magas diadal-oszlopra ez a fura kis gép. Ha valaki közelről akar látni ilyet, nem kell Moszkváig mennie: a Goldtimer Alapítvány Budaörsön üzemeltet egyet a több, mint 30 ezer legyártott Po-2-es közül, azon kevesek egyikét, amelyek ma is repülőképesek. Nálunk a háború utáni polgári légiforgalom egyik induló típusa volt, vele kezdődött a hazai mezőgazdasági repülés, majd a sportrepülők vontató- és kiképzőgépeként repült, most pedig az enyészettől megmentett HA-PAO a repülőnapok gyöngye, amint bemutatja, milyen mozgékony, fürge, vagy akár azt is bemutatja, ha jó erős a szél, hogyan tud megállni a levegőben.

A Goldtimer Po-2-ese, háttérben egy másik veterán, a Li-2-es (fotó: Sztraka Ferenc)

Sorozatunk korábbi darabjai

Érdek nélkül tetszik: boltívek egy gyönyörű pályaudvarról

Érdek nélkül tetszik: St. Maarten búcsúja a kék Jumbóktól

Érdek nélkül tetszik: hősi barikádok lettek

Érdek nélkül tetszik: 70 év X-gépekkel a kiszáradt tó felett

Érdek nélkül tetszik: az élet buszai

Érdek nélkül tetszik: szépséges születésnapos

Érdek nélkül tetszik: vikingnek lenni jó

Érdek nélkül tetszik: egy MiG átrepülte a vasfüggönyt

Érdek nélkül tetszik:hétköznapi hullámvasút

Érdek nélkül tetszik: ünnepi frázis, cargóban elbeszélve

Érdek nélkül tetszik: bál az Operában 2.

Érdek nélkül tetszik: madárember a domb fölött

Érdek nélkül tetszik: bandázó Zetorok a Dunaferr iparvágányain

Érdek nélkül tetszik: Kommandó élni akar

Érdek nélkül tetszik: 110 éves büszkeség

Érdek nélkül tetszik: Ancsával fordulózni...

Érdek nélkül tetszik: a repülővonat

Érdek nélkül tetszik: a Radikális Radiál

Érdek nélkül tetszik: a környezet fontossága

Érdek nélkül tetszik: száz év Boeing

Érdek nélkül tetszik: a mindig vidám virágvillamos

Érdek nélkül tetszik: pörgő felvontatás

Érdek nélkül tetszik: az egyik legöregebb hegymászó

Érdek nélkül tetszik: csoportkép szárnnyal, terminállal

Érdek nélkül tetszik: egy kis gőz a metróban

Érdek nélkül tetszik: a Sárkány a Marsra tart!

Érdek nélkül tetszik: őrült leleményesség

Érdek nélkül tetszik: a mosolygó óriás

Érdek nélkül tetszik: a repülő metró

Érdek nélkül tetszik: Iho-ihlet, a Hold és a repülő

Érdek nélkül tetszik: a nyugalom szigete

Érdek nélkül tetszik: új gép az öböl felett

Érdek nélkül tetszik: a lerajzolt valóság

Érdek nélkül tetszik: Human Fly, a fenegyerek

Érdek nélkül tetszik: Micimackó is így szorult be...

Érdek nélkül tetszik: ki repül háton?

Érdek nélkül tetszik: versenyszellem

Érdek nélkül tetszik: az egykori és az élő legenda

Érdek nélkül tetszik: kerti vasút a hőskorból

Érdek nélkül tetszik: katonás koreográfia

Érdek nélkül tetszik: megvan az első szivarok egyike!

Érdek nélkül tetszik: a Jég Repülői és a jeges repülő

Érdek nélkül tetszik: varázserdő az Alföldön

Érdek nélkül tetszik: égből az ünnep

Érdek nélkül tetszik: Oravecz és Coelho helyett

Érdek nélkül tetszik: a magától értetődő szépség

Érdek nélkül tetszik: a civilek ereje

Érdek nélkül tetszik: hát akkor repüljünk!

Érdek nélkül tetszik: potyázás a büfénél

Érdek nélkül tetszik: csinos hölgy kávézik, kilátással

Érdek nélkül tetszik: álom, ötven éve

Érdek nélkül tetszik: harci gépek békés őszi repülése

Érdek nélkül tetszik: az első

Érdek nélkül tetszik: megunhatatlan háttér

Érdek nélkül tetszik: a lényeg nem változott

Érdek nélkül tetszik: egy cserkészrepülő

Érdek nélkül tetszik: marhajó

Érdek nélkül tetszik: kötelékben az Álomgéppel

Érdek nélkül tetszik: fotómodellek és mások

Érdek nélkül tetszik: a veszélyes Hattyú

Érdek nélkül tetszik: londoni luxus, majd száz évvel korábbról

Érdek nélkül tetszik: Vihar Oshkosh felett

Érdek nélkül tetszik: szép dolog az elmúlás

Érdek nélkül tetszik: Lufiparádé

Érdek nélkül tetszik: akár a Hanzák virágkorában

Érdek nélkül tetszik: közel a Lódarázs

Érdek nélkül tetszik: pekingi „eklektika”

Érdek nélkül tetszik: két harcos Anglia fölött – videó!

Érdek nélkül tetszik: micsoda sorfal!

Érdek nélkül tetszik: magányosan az óceán fölött

Érdek nélkül tetszik: a pályamesterek álma

Érdek nélkül tetszik: Showtime!

Érdek nélkül tetszik: a véletlen műve volna?

Érdek nélkül tetszik: dúcok sűrűjében

Érdek nélkül tetszik: a munka szobra Afrika közepén

Érdek nélkül tetszik: milyen volt szőkesége súlytalanul?

Érdek nélkül tetszik: karcsú, fehér, és nagyon emelkedik

Érdek nélkül tetszik: nemcsak a fiúk „játéka”

Érdek nélkül tetszik: gyilkosság vagy szépség?

Érdek nélkül tetszik: bábák az SNCF születésénél

Érdek nélkül tetszik: hálószoba kilátással

Érdek nélkül tetszik: a világ egyik legjobb postásállása

Érdek nélkül tetszik: lélegzetelállító szárnyakon

Érdek nélkül tetszik: hova rohanjunk?!

Érdek nélkül tetszik: kecsesen elektromos

Érdek nélkül tetszik: San Francisco utcáin

Érdek nélkül tetszik: landolás a semmi közepén

Érdek nélkül tetszik: Melbourne villamosai

Érdek nélkül tetszik: Mach Loop csodái

Érdek nélkül tetszik: Déli a harmincas évekből

Érdek nélkül tetszik: messze még a tavasz!

Érdek nélkül tetszik: leoldás döntő pillanatban

Érdek nélkül tetszik: mindig itt bicikliznénk...

Érdek nélkül tetszik: a hosszú 787-es és a rejtett arányok

Érdek nélkül tetszik: kivéve a béke hava

Érdek nélkül tetszik: szivárványos szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: amikor még eredeti színükben pompáztak

Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból

Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka

Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása

Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek

Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!

Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta

Amikor Kim Dzsongun

Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is

Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!

Érdek nélkül tetszik: villámok között

Érdek nélkül tetszik: a zöld komp

Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte

Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag

Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra

Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk

Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég

Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Nagyvasút Vasút

Isten éltesse, elnök úr!

iho.hu   ·   2024.10.11. 18:30

Nyolcvan éve épült a pennsylvaniai Eddystone-ban a hazai gőzmozdony-kultúra szemefénye, a 411.118 pályaszámú gőzmozdony. Az évforduló alkalmából ünnepi megemlékezést tartott a Magyar Vasúttörténeti Parkban az amerikai hadigőzöst számos támogatójával karöltve életben tartó Truman Gőzmozdony Alapítvány.