Érdek nélkül tetszik: egy MiG átrepülte a vasfüggönyt

iho   ·   2016.09.11. 08:45
cim

A híres fotó 1976-ban készült, néhány órával azután, hogy szeptember hatodikán Japán Hokkaido szigetén, Hakodate regionális repülőterének légterében feltűnt egy egészen szokatlan repülőgép egészen szokatlan felségjellel. A vörös csillagos, 31-es oldalszámú MiG-25-össel Viktor Belenko, a szovjet légierő 29 éves hadnagya szeretett volna egy nagyobb bázisra eljutni, de ahogy még szovjet légtérben kivált a kötelékéből és aztán radarszint alatt, 30 méteren repült át a tenger felett a japán légtérig, kicsit többet fogyasztottak az amúgy is szomjas hajtóművek a számítottnál.

Nem sokkal a leszállás után

Hakodate pályáját nem élvonalbeli nehézvadászok fogadására tervezték, igaz, azóta kétszer meghosszabbították, ma már három kilométer, talán további 25-ösök reményében?! Belenko mindenesetre ugyan letette a MiG-et a betonra, de a gép túlfutott, és tett némi kárt rádiótechnikában és a pályafényekben, viszont nem tört össze. A szétszerelt hatalmas madarat később egy amerikai Galaxy szállította el, majd miután, nyilván megfelelő átvizsgálását követően, visszakerült Hokkaidóra, a japánok immár összeszerelve visszahajózták a gépet a szovjeteknek, egy körülbelül 40 ezer dollárnyi számla kíséretében, amit a reptéren okozott kár és a visszaszállítás költségei fejében követeltek a szovjetektől. Akiknek persze nem a számla okozta az igazi fejfájást, hanem hogy legtitkosabb, sőt: a nyugatiak által legkevésbé ismert, de leginkább félt új gépük került a japánok majd az amerikaiak kezébe.

A kis reptér pályáját nem MiG-25-ösre méretezték...

Ami az amerikaiakat illeti, a történet leginkább némi megkönnyebbülést okozott, mert az alapos vizsgálat nyilvánvalóvá tette, hogy a gép ugyan valóban képes hatalmas sebességre (ahogy ezt a Közel-Keleten már tapasztalták), de a benne lévő üzemanyag a csúcssebességet csak percekre engedélyezi, sőt, a hajtómű maga is csak percekre bírja Mach 2.8 körül és fölötte. A másik fontos dolog, ami világossá vált: a legendás gép nem alkalmas manőverező légiharcra.

Az SR-71-es gyorsabb volt, és tartósan volt képes háromszoros hangsebességgel repülni. Az ebben az évben szolgálatba állított F-15-ösök Mach 2.5-öt tudtak, utántölthetők voltak, ami sokkal komolyabb bevetési rádiuszt nyújtott, és ha kellett, nagyon is alkalmasak voltak a manőverező légiharcra. Viszont az az amerikai típus, az XB-70, a Mach 3-as szuperbombázó, amelynek elfogására a szovjetek a MiG-25-öst tervezték, mindössze három példányban épült meg és sohasem állt szolgálatba.

Ezen a fotón már látszik, hogy lefestették az azonosítókat

Belenko tettéről azóta is vitatkoznak: vannak, akik árulónak tartják, úgy tudják, hogy pénzt ígértek neki, és különben is válófélben volt. Vannak, akik szerint Belenko igazat mondott, amikor későbbi interjúiban azzal magyarázta az átrepülést, hogy elege lett a szovjet világból. Vannak, akik megértik frusztrációját, és mozgatórugóit, azt, hogy számára nyilvánvaló volt, mennyire hitelesek a haldokló amerikai kapitalizmusról és a döglődő amerikai hadi- és űrtechnikáról szóló történetek.

A haldokló amerikai hadiipar mindenesetre néhány év múlva szembesült azzal, hogy a szovjetek a harci gépek új generációját bocsátják ki, gyors és jól manőverező MiG-eket és Szuhojokat, sőt, a 25-ösnek is megépítették ma is hadrendben álló utódját, a MiG-31-est, ami sokban már javított változata volt annak a típusnak, amit Belenko átrepített Japánba.

A gép törzsét egy Galaxy nyeli el éppen

Az amerikaiak viszont beindultak az alacsony észlelhetőség irányába, bár ez már szempont volt az SR-71-es tervezésekor is,  valamint erősödtek a hálózati hadviselés dolgában, amire az oroszok a maguk ötödik generációs típusával válaszoltak... Szóval a verseny folytatódott, folytatódik ma is, de ma már a nagyközönség számára szerencsésebb körülmények között: nem elmosódott távoli felvételeken, hanem viszonylag közel, repülőnapok tetőpontjaiként bámulhatjuk meg az új gépcsodákat.

A lényeget úgysem látjuk, mert az a borítás alatt rejlik, radarban, egyéb érzékelőkben, digitális technológiában, rendszerek újdonságaiban, fegyverek integrációjában, kommunikációban, a hajtóművek core-szekcióiban, és így tovább. A mai nagy lopások inkább úgy történnek, hogy hackerek törik fel a technológiai háttér titkait rejtő számítógépeket. Bár azért gyanítom, ma is szerepelhet egy-egy felelős figura legszebb álmaiban, hogy mondjuk egy F-35-ös leszállna mondjuk Minszkben. Vagy mondjuk egy PAK-FA landolna mondjuk – megint valahol Japánban.

Egy Belenkóéhoz hasonló Foxbat közelről

Sorozatunk korábbi darabjai

Érdek nélkül tetszik:hétköznapi hullámvasút

Érdek nélkül tetszik: ünnepi frázis, cargóban elbeszélve

Érdek nélkül tetszik: bál az Operában 2.

Érdek nélkül tetszik: madárember a domb fölött

Érdek nélkül tetszik: bandázó Zetorok a Dunaferr iparvágányain

Érdek nélkül tetszik: Kommandó élni akar

Érdek nélkül tetszik: 110 éves büszkeség

Érdek nélkül tetszik: Ancsával fordulózni...

Érdek nélkül tetszik: a repülővonat

Érdek nélkül tetszik: a Radikális Radiál

Érdek nélkül tetszik: a környezet fontossága

Érdek nélkül tetszik: száz év Boeing

Érdek nélkül tetszik: a mindig vidám virágvillamos

Érdek nélkül tetszik: pörgő felvontatás

Érdek nélkül tetszik: az egyik legöregebb hegymászó

Érdek nélkül tetszik: csoportkép szárnnyal, terminállal

Érdek nélkül tetszik: egy kis gőz a metróban

Érdek nélkül tetszik: a Sárkány a Marsra tart!

Érdek nélkül tetszik: őrült leleményesség

Érdek nélkül tetszik: a mosolygó óriás

Érdek nélkül tetszik: a repülő metró

Érdek nélkül tetszik: Iho-ihlet, a Hold és a repülő

Érdek nélkül tetszik: a nyugalom szigete

Érdek nélkül tetszik: új gép az öböl felett

Érdek nélkül tetszik: a lerajzolt valóság

Érdek nélkül tetszik: Human Fly, a fenegyerek

Érdek nélkül tetszik: Micimackó is így szorult be...

Érdek nélkül tetszik: ki repül háton?

Érdek nélkül tetszik: versenyszellem

Érdek nélkül tetszik: az egykori és az élő legenda

Érdek nélkül tetszik: kerti vasút a hőskorból

Érdek nélkül tetszik: katonás koreográfia

Érdek nélkül tetszik: megvan az első szivarok egyike!

Érdek nélkül tetszik: a Jég Repülői és a jeges repülő

Érdek nélkül tetszik: varázserdő az Alföldön

Érdek nélkül tetszik: égből az ünnep

Érdek nélkül tetszik: Oravecz és Coelho helyett

Érdek nélkül tetszik: a magától értetődő szépség

Érdek nélkül tetszik: a civilek ereje

Érdek nélkül tetszik: hát akkor repüljünk!

Érdek nélkül tetszik: potyázás a büfénél

Érdek nélkül tetszik: csinos hölgy kávézik, kilátással

Érdek nélkül tetszik: álom, ötven éve

Érdek nélkül tetszik: harci gépek békés őszi repülése

Érdek nélkül tetszik: az első

Érdek nélkül tetszik: megunhatatlan háttér

Érdek nélkül tetszik: a lényeg nem változott

Érdek nélkül tetszik: egy cserkészrepülő

Érdek nélkül tetszik: marhajó

Érdek nélkül tetszik: kötelékben az Álomgéppel

Érdek nélkül tetszik: fotómodellek és mások

Érdek nélkül tetszik: a veszélyes Hattyú

Érdek nélkül tetszik: londoni luxus, majd száz évvel korábbról

Érdek nélkül tetszik: Vihar Oshkosh felett

Érdek nélkül tetszik: szép dolog az elmúlás

Érdek nélkül tetszik: Lufiparádé

Érdek nélkül tetszik: akár a Hanzák virágkorában

Érdek nélkül tetszik: közel a Lódarázs

Érdek nélkül tetszik: pekingi „eklektika”

Érdek nélkül tetszik: két harcos Anglia fölött – videó!

Érdek nélkül tetszik: micsoda sorfal!

Érdek nélkül tetszik: magányosan az óceán fölött

Érdek nélkül tetszik: a pályamesterek álma

Érdek nélkül tetszik: Showtime!

Érdek nélkül tetszik: a véletlen műve volna?

Érdek nélkül tetszik: dúcok sűrűjében

Érdek nélkül tetszik: a munka szobra Afrika közepén

Érdek nélkül tetszik: milyen volt szőkesége súlytalanul?

Érdek nélkül tetszik: karcsú, fehér, és nagyon emelkedik

Érdek nélkül tetszik: nemcsak a fiúk „játéka”

Érdek nélkül tetszik: gyilkosság vagy szépség?

Érdek nélkül tetszik: bábák az SNCF születésénél

Érdek nélkül tetszik: hálószoba kilátással

Érdek nélkül tetszik: a világ egyik legjobb postásállása

Érdek nélkül tetszik: lélegzetelállító szárnyakon

Érdek nélkül tetszik: hova rohanjunk?!

Érdek nélkül tetszik: kecsesen elektromos

Érdek nélkül tetszik: San Francisco utcáin

Érdek nélkül tetszik: landolás a semmi közepén

Érdek nélkül tetszik: Melbourne villamosai

Érdek nélkül tetszik: Mach Loop csodái

Érdek nélkül tetszik: Déli a harmincas évekből

Érdek nélkül tetszik: messze még a tavasz!

Érdek nélkül tetszik: leoldás döntő pillanatban

Érdek nélkül tetszik: mindig itt bicikliznénk...

Érdek nélkül tetszik: a hosszú 787-es és a rejtett arányok

Érdek nélkül tetszik: kivéve a béke hava

Érdek nélkül tetszik: szivárványos szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: amikor még eredeti színükben pompáztak

Érdek nélkül tetszik: szalon-szárnyalás

Érdek nélkül tetszik: fényvillamos Milánóból

Érdek nélkül tetszik: az emberiség mennyei játéka

Érdek nélkül tetszik: két világ találkozása

Érdek nélkül tetszik: hegyek, felhők, völgyek

Érdek nélkül tetszik: „drezinázni” mindig kell!

Érdek nélkül tetszik: csak lazán, pilóta

Amikor Kim Dzsongun

Érdek nélkül tetszik: ahol minden volt, még vasútállomás is

Érdek nélkül tetszik: lenyomni Skandináviát!

Érdek nélkül tetszik: villámok között

Érdek nélkül tetszik: a zöld komp

Érdek nélkül tetszik: három évet vártak rá, megérte

Érdek nélkül tetszik: megjött a kemény mag

Érdek nélkül tetszik: Párizs, 11 óra

Érdek nélkül tetszik: szakadt, koszos – és nem a miénk

Érdek nélkül tetszik: Tegel fölött az ég

Érdek nélkül tetszik: a Göhrener Brücke

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.