Eurómilliárdok a vasútba

Zöldi Péter   ·   2017.03.05. 11:15
db_kislid

A német vasút rekordnagyságú összeget, hét és fél milliárd eurót költ 2017-ben hálózata felújítására. Ez 200 millióval több a tavalyi kiadásnál. A beruházások párhuzamossága miatt lesznek olyan napok, amikor egyszerre 850 helyen lehet majd a hálózaton építkezésbe belefutni. Ha a Deutsche Bahn közcélú hálózatának 34 ezer kilométeres vonalhosszára elméletben egyenlően osztjuk ki ezeket a pontokat (amely nyilván lehetetlen, hiszen ezek között vonalas beruházások is vannak, viszont szemléletes), akkor átlagosan negyven kilométerenként találhatunk majd a hálózaton komolyabb, fejlesztő jellegű beavatkozást. Hogy ezek egymást zavaró hatása kiküszöbölhető legyen és a vasúti forgalom ne omoljon össze, a nyolcszázötven beruházást hatvanöt nagyobb egységbe (Baukorridor) fogják össze, amelyeken belül a vágányzárakat, a vonatpótlást egységesen kezelik, így remélik, hogy az esetleges járattörléseket és késéseket elviselhető határokon belül lehet tartani.

Az ezévi beavatkozások listája és területi eloszlása impozáns, még impozánsabb ennek grafikailag is színvonalas, közérthető, pontos megjelenítése (forrás: bahn.de)

A beruházások különösen a következő területekre koncentrálódnak:

  • A Bréma–Münster-vonalon a brémai főpályaudvar átépítésének lecsengése után folytatódik a münsteri főpályaudvar átépítése, előreláthatólag nyár közepéig. Múlt évben az utasforgalmi létesítmények már megújultak, idén a pályaudvar fogadóépületének átépítése van soron.

Az amúgy jó minőségű münsteri állomásépületen még csiszolgatnak egy sort, hogy még jobb legyen

  • A Hannover–Würzburg-vonalon részben a nagysebességű pályán végzett felújítások miatt komolyabb terelésekre és járatkimaradásokra lehet számítani a távolsági forgalomban is. A felújítás alatt lesz olyan nyolc napos időtartam, amikor naponta tizenöt járat marad ki, húszat pedig a régi, párhuzamos pályára terelnek. Kis rosszindulattal megjegyezhetnénk, hogy úgy tűnik, a startos építési forgalomszervezés a német vasútra is begyűrűzik, bár az űrszelvénybe belógó ágak levágására ott még nem kérnek vágányzárat.

Megint ámulunk egyet az igényességen és a grafikai színvonalon...

  • A Wolfsburg–Stendal–Berlin nagysebességű vonalon komoly vágányfelújítás lesz, amely egyben figyelmeztető jel arra nézvést, hogy egy viszonylag új infrán milyen gyakorisággal kell állagmegóvást végezni. A százhatvanöt napon át tartó, napi huszonöt távolsági vonatot (ICE) érintő terelés komoly érvágás a belföldi forgalomban. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy párhuzamos kapacitások rendelkezésre állnak.
  • A Nürnberg–Erfurt-vonalon az újjáépítés által nem érintett, régi DB-fennhatóságú vonalon éjszakai munkavégzés keretében végzik egy híd újjáépítését, biztosítóberendezés cseréjét és a vágányhálózat általános felújítását. Távolsági vonatot a beavatkozások nem érintenek, de a helyi forgalomban több hónapos autóbuszos pótlást terveznek.
  • Számunkra érdekesebb lehet, hogy a Berlin és Drezda közötti, igencsak változó minőségű vonal felújítása is megkezdődik. Ennek keretében teljesen lezárják a vonalat Berlin-Marienfelde és Berlin-Glasower Damm között és a 2016-ban már tapasztalt terelések és a körgyűrűn való kacskaringózások folytatódnak ebben az évben is. Hogy Elsterwerda térségében a mai magyar rosszabb pályaállapotokra hajazó állapotok mikor szűnnek meg, arról egyelőre még nincsen szó.

A 2015 és 2019 közé tervezett modernizációs program költségvetése huszonnyolcmilliárd eurót tesz ki, ebből húszmilliárdot a német állam, nyolcmilliárdot pedig a Deutsche Bahn fizet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkészült a Koralmbahn!

iho/vasút   ·   2024.12.07. 18:00

Az ÖBB szerint a 127 kilométer hosszú vasútvonal készen áll az üzembe helyezési fázisra, már csak a futópróbák és a szakmai képzések vannak hátra a 2025 decemberére tervezett átadáshoz.