Európai hibrid helikopter Amerikában
Egyhónapos turnén mutatkozik be az Egyesült Államokban az Eurocopter X-3 hibrid légijármű, ami az európai gyártó reményei szerint egyesíti a helikopter és a merevszárnyú repülőgép jó tulajdonságait, a viszonylag nagy sebességet a helyből fel- és leszállás képességével. Az X3 2010 óta repül, két hajtóműve a szokásos főrotor mellett két, szárnycsonkok végére szerelt húzólégcsavart is meghajt, miközben nincs farokrotorja, ehelyett egy vízszintes farokfelületre megosztott függőleges vezérsíkokat szereltek oldalkormányokkal.
Az X-3 eredetileg tervezett maximális vízszintes sebessége 220 csomó volt, amit az eddigi repüléseken sikerült 230-ra növelni, miközben a hajtóművek teljesítményének csak kevesebb mint 80 százalékát használták ki. A tesztek szerint a gép könnyen irányítható, remekül manőverezik, nagyon jó a gyorsulása és a lassulása, ugyancsak dicséretes az emelkedési és süllyedési rátája, és ami egy forgószárnyas esetében nagyon fontos. alacsony a vibráció szintje, miközben nincs a mai modern típusokon sokszor felszerelt aktív vagy passzív rezgés-elnyomó rendszere.
A hibrid madarat egy cargogéppel szállították a bemutató sorozat első helyszínére, Texasba, itt és a következő állomásokon a szerkezettel civil és katonai-hatósági felhasználók egyaránt megismerkedhetnek, sőt, képviselőik ki is próbálhatják a gépet. Az Eurocopter nagy hatótávolságú kutató-mentő feladatokra, határőrizetre, sebesült- és személyszállításra, olajplatformok utánpótlására, valamint különleges katonai egységek eszközeként is lehetségesnek tartja a felhasználást.
Az európai gyártó arra számít, hogy az új konstrukció piaci sikereit erősen segítik azok a gépei, amelyek már most is szép számmal működnek az Egyesült Államokban. Az UH-72A Lakota az amerikai hadseregben lett rendszeresítve, az MH-65C Dolphin a Parti őrségnél, az EC225, az AS350 és az EC145 pedig széles körben használatos civil üzemeltetők körében is.