Farnborough végeredmény: 1. Airbus, 2. Boeing, 3. Embraer

iho   ·   2014.07.21. 14:30
cim
A szakmai-kereskedelmi napok üzletkötéseinek végösszege 1210 repülőgép, ebből 552-re kötöttek végleges szerződést, 454 esetében szándéknyilatkozatot adtak ki, 204 esetében opciós lekötés történt. A Flightglobal listáját gépkategóriák szerint a keskenytörzsű közép- és rövid hatótávolságú utasszállítók vezetik 561 géppel, majd következnek 275-tel a szélestörzsűek, és csak utánuk a sugárhajtású regionális gépek (229) és a légcsavaros-gázturbinás utasszállítók (145).

A nagy értékű szélestörzsűek második helyezését két új, még nem létező (al)típus belépése garantálta, az európai gyártó által meghirdetett újrahajtóművezett A330neo, és a tavaly év vége felé útjára bocsátott, modernizált Boeing-kéthajtóműves, a 777X. Az Airbus az utolsó napon befutott Transaero-rendeléssel 121 gépre birtokol szerződést vagy opciós lekötést a 330neo-ból, a 777X egyetlen de hatalmas üzletet kapott idén Farnborough-ban, a Qatar vásárolt 100 utasszállítót és nyolc teherszállító változatot belőle.

A Qatar-színek bőven jelentek meg Farnborough-ban... Balra a 787-8-as, jobbra a 320-as<br>(fotók: Flightglobal)

A dohai társaságnál a jelek szerint az európai versenytárs most „büntiben van”,  Akbar Al Baker vezérigazgató feltehetően azzal hangsúlyozta csalódását, amiért a késlekedő átadás miatt az A380-as Qatar-színekben nem tudott a szalonon repülni, hogy felhagyott korábbi jó szokásával, és most nem próbálkozott kiegyensúlyozott vásárlásokkal, megosztva a rendelést az Airbus és a Boeing között. Sokan várták, hogy a Qatar beszáll a 330neo-hullámba is, de ez nem történt meg, pedig a társaság flottájában létezik az alaptípus. Amúgy a tavalyi dohai megrendelés-zuhatag után az öböl-menti cégek most mintha kicsit lecsendesedtek volna, ráadásul az Emirates már Farnborough előtt jóval „elintézte” a maga utánrendelését az A380-asokra.

Az A330neo a részletes információk szerint is kevesebb újdonságot hoz az új hajtóműveken túl az alaptípushoz képest, mint amit a Boeing vezet be a 777X-en a „sima” háromhetesekhez képest, de az Airbusnak épp ez a taktika látszik kifizetődőnek: ha nem nyúlnak túlságosan mélyen bele a konstrukcióba, akkor hamarabb kijöhetnek a géppel, és a légitársaságok eszelősen kemény versenypiacán minden hónap számít, ami addig telik el, hogy az olcsóbb üzemű, jobb paraméterekkel repülő újabb típust beállíthatják a forgalomba.

Gyári A380-as kampányfelirat nélkül

Az egy típusra eső megrendelések száma szerint magasan győzött az Airbus A320neo gépcsaládja 317 példánnyal, és ami érdekes, a következő két helyet két regionális típus birtokolja, a brazil Embraer E-Jet és a légcsavaros-gázturbinás ATR 42/72 (főképp a 72). Ezután következik a 330neo és csak ezzel azonos gépszám (121) szerint érkezik be a Boeing 737 MAX. Az amerikaiak a jelek szerint kezdenek valóban ráfizetni arra, hogy az A320neo meghirdetése után vagy másfél évet vártak a maguk keskenytörzsű modernizációs programjuk meghirdetésével. A gépek iránti étvágy ebben a szegmensben is nagyon fontos, ha nem döntő faktor, aki ma MAX-ot rendel, az jóval később juthat a gépéhez, mint aki neo-t szeretne, mert a 320-as gyártósora hamarabb tér át a megújított típusra, mint a 737-esé.

Amerikai megrendelők most csak regionális szinten voltak érdekeltek, a brazil Embraer a maga sikerét főképp egy USA-beli regionális holdingnak köszönheti, míg a japánoknak nyilván komoly bíztatás a késlekedő MRJ-programhoz az újjáéledő Eastern negyvengépes üzlete.

A legmeredekebb manővert csak az első szakmai napon repülhette a 787-9-es közönség előtt

450 személyesnél nagyobb négyhajtóműves óriásgépekből  egy árva példány sem fogyott (hol van már a párizsi szalon nagy 380-as kampánya, az „Own the sky”: a repülőbemutatón szereplő gyári 380-ason sem volt már ilyen felirat).

Le Bourget tavaly összességében jóval több eladást hozott, de valamennyi gyártó sietett jelezni, hogy az üzletek számának csökkentése nem jelenti azt, amitől pedig elég sokan óvják a repülőipart, hogy az eddigi hatalmas megrendelések olyasfajta kipukkanható buborékot jelentene, ami más ágazatokban hatalmas visszaeséseket okozott.

Apropó Le Bourget, apropó légibemutató: a Boeing, amely korábban arról volt ismert, hogy nem óhajtja feltétlenül a levegőben is mutogatni a gépeit, most már annyira belejött a szalon-repülésbe, hogy még konfliktusa is akadt az angolokkal: noha a 787-9-es által repült programot a többihez hasonlóan kétszer is előre lezsűrizték biztonsági szempontból, az első nap frenetikus sikere után arra kérték az amerikaiakat, többet ne ismételjék meg azt a torokszorítóan izgalmas mozzanatot, amikor a hosszú törzsű utasszállító egy touch-and-go közben, farokrészével igencsak megközelítve a pályaburkolatát, a felszállásnál is meredekebben elemelkedik, majd még emelkedés közben fordulózik is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek