Februártól Kelebia felé sakk–matt lesz
Kínai segítséggel beindulnak a Budapest–Belgrád vasútvonal felújítási munkálatai Kelebia környékén, így február elsejétől majdnem teljes kizárásos vágányzár lép életbe. Napi egy vonatpár lesz, ami biztosítja a magyar és a szerb vasúti hálózat közötti összeköttetést, de ez a vonat legalább közvetlen eljutást biztosít majd egészen Belgrádig. Hogy mindennek mi köze van Miskolchoz? Olvasson tovább!
Még mielőtt valaki a fejéhez kapna vagy megátkozná szerkesztőségünket, leszögezzük: a felújítási munkálatokat a határ túloldalán végzik majd, nem a Budapest–Kelebia vonalon kezdenek neki a kétvágányúsításnak! Nemrég mi is beszámoltunk róla, hogy Újvidék környékén (orosz segítséggel) ezerrel épül az új nyomvonal, illetve kínai pénzből is hamarosan nekilátnak a Belgrád–Szabadka–országhatár vonal egyes szakaszainak felújításához.
Balkán ide vagy oda, a szerbek ebben a projektben előttünk járnak. Igaz, volt is mire alapozniuk, hiszen már a kilencvenes évek elején elkezdték építeni Belgrád és Újvidék között a TGV-vonalat és még a kínaiak színrelépése előtt leszerződtek az oroszokkal. Ami most számunkra fontos, hogy naponta egy vonatpár lesz, méghozzá az Ivo Andrić, ami átjár majd a határon, ellenben nem a mostani menetrendi fekvésében, már ha a MÁV-Start tervezete szerint alakulnak a dolgok. Egészen pontosan a magyar vasúttársaság az alábbiakkal számol.
A mostani Bécs–Belgrád eurocity (EC 345) január 30-án közlekedik utoljára, ellenirányú párja (EC 344) másnap. Azt követően az EC 345 menetrendi fekvésben már csak egy sima Budapest–Belgrád gyors leszt megtalálható 343 vonatszámon, Ivo Andrić néven. Visszafelé a 342 vonatszámmal közlekedik majd, a jelenlegi 7923 számú vonat menetvonalán. A Bécsből érkező EC 345 csak Budapestig közlekedik, párja EC 344 számon csak Budapesttől jár Bécsig.
A 340/341 számú gyorsvonatok csak Budapest és Kelebia között, illetve viszont útirányban fognak közlekedni. Mivel a 343 számú gyors a mostani menetrendjéhez képest később, a 342 számú gyors pedig korábban közlekedik majd, menetvonalukon új 7922 és 7923 számú vonatokat indít a MÁV-Start. Ami még kimaradt, az a jelenleg EC 344 számú vonat; ehelyett 7925 számon indítanak Kelebia és Budapest között járatot.
A belföldi utasokat mindez annyiban fogja érinteni, hogy szinte minden vonatnak megváltozik az vonatösszeállítása, illetve Belgrád felől érkező és ezért késésekre hajlamosabb vonat ezentúl csak naponta egyszer közlekedik. Természetesen az átépítés okozta vágányzár alatt nem lesz éjszakai vasúti összeköttetés sem a két ország legnagyobb városai között. Az infrastrukturális munkálatok a Szabadkától délre fekvő szakaszt is érintik, így a belgrádi vonatokat kerülő útirányon, Szeged és Röszke felé sem lehet közlekedtetni.
A Belgrádba utazók február elsejét követően is ugyanabban az időpontban indulhatnak Bécsből, mint most (8 óra 42 perckor), csak a Keleti pályaudvaron kell majd átszálljanak az EC 345-ösről a 343 számú gyorsra. Így a Bécs–Belgrád út hasonlóan pont fél napig tart majd, mint most. A Belgrádból Bécsbe utazók viszont a jelenlegi helyett két órával később érnek majd célba, ehhez a Keletiben át kell szálljanak az EC 148 vonatszámú Lehár eurocityre. Igaz, Belgrádból is később indulnak, mint az EC 344 mostani 7 óra 13 perces indulási ideje.
És mindennek mi köze Miskolchoz? Az, hogy február elején a Budapest–Hatvan vonalon zajló felújítások miatt a borsodi megyeszékhely felé is elkezdődik a teljes kizárásos, vagy majdnem teljes kizárásos vágányzár. A jelenleg közzétett vágányzári menetrend február harmadikáig érvényes, negyedikétől számíthatunk a változásokra. Az Érd-felső felé legalább február végéig meghirdetett vágányzári menetrendben végig közlekedő (Flirt-motorvonatokból kiállított) Tubes-intercityjéhez hasonlóan a MÁV-Start Miskolc felé is szeretné, ha legalább reggel és este végig közlekedne irányonként egy–egy, összesen tehát két vonatpár.
Miután a hatvani vonal felújításával kapcsolatban még a tervező kérte, hogy a felújítási technológia miatt teljes kizárásos vágányzár közepette végezhessék a kivitelezők a dolgukat, az még korántsem biztos, hogy lesz olyan járat, amit napi szinten átengednek a 80a számozású vonalon. Ám ha így lenne és valóban járna a két közvetlen miskolci vonatpár, elmondhatnánk, hogy a hevesiek és borsodiak jobban tudták érvényesíteni akaratukat, mint Baranya szülöttei. Márpedig ez az őszi helyhatósági választások előtt bizonyos körökben fontos érv lehet. A sátoraljaújhelyi vonal villamosításának elkészültét is jó lenne még szeptemberben bejelenteni, csak nehogy Hatvanban buszra kelljen szállni a kényelmes, közvetlen budapesti intercityről!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!