Az Orosz Vasutak a kínaiak babérjaira törne Szerbiában
Oleg Belozjorov elnök-vezérigazgató az ünnepek előtt a szerb miniszterelnökkel és Szerbia építésügyi, közlekedési és infrastruktúra miniszterével tárgyalt arról, hogy további vasútvonalak felújításában venne részt az Orosz Vasutak (RZSD). Amint korábban hírt adtunk róla, a Belgrádtól Szabadkán át a magyar határig vezető vasútvonal két szakaszát is orosz közreműködéssel újítják fel.
Elsőként az Ópazova–India vonalrész első tíz kilométeres szakasza készült el, ahol akár kétszáz kilométer per órás sebességgel is közlekedhetnek a vonatok. Folyamatban van továbbá az Ópazova–Újvidék vonalrészen a kétvágányú Čortanovci-alagút és a Duna árterén egy viadukt megépítése. A megbeszélések során a felek kölcsönösen kifejtették, hogy a nehéz terepviszonyok és építési technológia ellenére a munkálatok a tervek szerint haladnak és időre el fognak készülni.
Tudjuk, hogy Kína szívesen exportálja vasútépítési tudását más (főleg fejlődő) országokba, de hasonlóképpen Oroszország is aktív több ország vasútépítéseiben. Szerbiában 2014. óta dolgozik az RZD International, az RZSD leányvállalata. A nyolcszázmillió eurós megállapodás keretében felújítottak több mellékvonalat és a Belgrád–Bar vonalból kétszáz kilométert. A költségekből hétszázmillió eurót az orosz kormány folyósított hitel formájában. Ősszel további 440 millió eurónyi beruházásról egyeztettek, amiből befejeznék a bari vonal felújítását és az Újvidék körüli új nyomvonalat finanszíroznák.
Belgrádban most arról egyeztettek, hogy következő lépésként a kétszáztíz kilométer hosszú, Valjevotól Vrbnitsán át a montenegrói határig vezető vonalat újítaná fel az RZD International, továbbá egész Szerbia vasúti forgalomirányítására egy új központot építenének meg. Emellett az orosz vasútvállalat szívesen venne részt a vasútvonalak karbantartásában is.
„Az orosz és szerb vasutasok eddig is jól koordinált csapatmunkában dolgoztak. Most még nagyobb sebességfokozatba kapcsolunk. Biztos vagyok benne, hogy együtt bármilyen bonyolult feladatot meg tudunk oldani” – mondta a sajtónak Oleg Belozjorov a megbeszélés után. Azt sem titkolta, hogy az RZSD más országokban is szívesen indítana hasonló projekteket. Ezzel pedig kifejezett versenytársa lenne a kínai vasútépítőknek a régióban. Azé a Kínáé, akik a Budapest–Belgrád vasútvonal magyar szakaszának korszerűsítésére is hitelt nyújtanának, a még felújításra szoruló szerbiai szakaszainak és más vasútvonalak újjáépítésére pedig már megállapodtak 734 millió euró értékű hitel folyósításáról a szerb kormánnyal.
Szerbia egyébként eltökélten újítja fel vasútvonalait: 2018 végéig kétszáznyolcvan kilométernyi regionális vonalat újítottak fel, 2019-ben további 318 kilométer vonalat kívánnak korszerűsíteni. Mindent egybevéve az egykoron háború sújtotta ország vasúti infrastruktúrája hamarosan elérheti a horvát vasút színvonalát. 2019-ben a száznyolc kilométeres Nis–Zaječar, a nyolcvannégy kilométeres Lapovo–Kraljevo, az ötvenhárom kilométeres Markovac–Resavica, a közel negyven kilométeres Szabadka–Zenta és Nagykikinda–Kumán vonalakat tervezik felújítani. Az Európai Beruházási Bank hiteléből a Nis–Dimitrovgrád vonal épülhet újjá, de felújítanák a Belgrád–Zágráb folyosót is.
Az infrastruktúra fejlesztéséhez a járműpark megújítása is elengedhetetlen: a Metrovagonmas két részletben harminckilenc dízelüzemű regionális motorvonatot (Uzsgyit) szállít a Szerb Vasutaknak (ZS), a Stadler pedig huszonegy Flirt3 típusú villamos-motorvonatot gyártott kilencvenkilenc millió euró értékben a ZS megrendelésére, amit az Európai Fejlesztési Bank hiteléből tudott a vasúttársaság megvásárolni. A vasúti áruszállítást sem kerüli el a megújulás szele: a Serbia Cargo nyolc többáramnemű Vectront vásárol a Siemenstől, míg az állami villamosenergia-termelő vállalat kínai villamosmozdonyokat állított üzembe.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!