GYSEV-mozdonytender újratöltve
Az április huszonhatodikán, kedden megjelent közbeszerzési értesítés alapján a GYSEV Zrt. két kétáramnemű, dízelhajtással is ellátott, valamint három háromáramnemű, új gyártású mozdonyt vásárolna. A gépeket három éven belül kell szállítania a tender győztesének.
A tenderkiírás első része szerint két mozdonynak legalább kétáramneműnek kell lenni, továbbá dízeles segédhajtással is rendelkeznie kell („Last Mile”), azonban ennek utólagos, a leszállítást követő tizenkét hónapon belüli beépítése is megengedett. A járműveken szériafelszereltség kell, hogy legyen a kettes szintű ETCS, valamint a típusnak rendelkeznie kell magyar, osztrák és német, a szállítás utáni egy éven belül pedig romániai közlekedési engedéllyel. Előnyt jelent a cseh, szlovák, szerb és horvát típusengedély. A kiválasztott gyártónak harminc évig biztosítania kell az alkatrészellátást és a karbantartást, valamint öt évig a gépek szoftvereinek naprakészségét.
A második rész három, legalább három áramnemű, univerzális villamost mozdony beszerzését teszi lehetővé. A járműveknek ugyanúgy birtokában kell lenniük a kettes szintű ETCS-nek, valamint a magyar, osztrák és német futásengedélyeknek, továbbá tizenkét hónapon belül teljesíteniük kell a cseh, szlovák, lengyel és román engedélyeket is. Szintén előnyt jelent a szlovén, szerb és horvát alkalmasság. Ahogy az első két gép esetében, a mozdonyokhoz harmincévnyi karbantartást és alkatrészellátást, valamint ötévnyi szoftverfrissítési időszakot kell biztosítani.
A közbeszerzés lehetőséget biztosít opcionálisan további öt, legalább kétáramnemű mozdony vásárlására, ezzel a jogával a szerződés megkötésétől számított harminc hónapon belül élhet a GYSEV. A vasúttársaságnak előlegként mozdonyonként egymillió eurót kell átutalnia a járművek gyártójának. A mozdonytenderre május harmincadikáig adhatják be jelentkezésüket az érdeklődő gyártóvállalatok.
A GYSEV még 2014 januárjában írt ki közbeszerzést összesen kilenc villamos mozdonyra, azonban az egyetlen végső jelentkező ajánlata is érvénytelennek bizonyult. A megismételni tervezett tenderből aztán 2015 őszére végül lízingszerződés lett: a közelmúltban, 2014 tavaszán alapított, osztrák European Locomotive Leasingtől (ELL) egyelőre három Vectront (193 235, 245-246) vett tartós bérletbe a vasúttársaság teherszállítási üzletága, a GYSEV Cargo, miközben az anyacég 2015 őszétől sorra kezdte el visszaadni az ÖBB-nek a nyolc–tíz éve lízingelt Taurusokat. A gyártósorról éppen csak kigördült Vectronokkal soproni és szombathelyi intercityk élén szerezték még a típusismereti képzést a zöld–sárga vezérek idén február–március folyamán. Jelen közbeszerzés elsősorban a bérelt Taurusok pótlására irányul, remélhetőleg most már eredményesen.
Megítélésünk szerint az elvárások, főként a széleskörű nemzetközi engedélyek okán jelenleg mindössze két típus jöhet szóba: a Siemens Vectronja, mely már ismert a vasúttársaság számára, valamint a Bombardier harmadik generációs Traxxának AC3 és Last Mile (AC3 LM) kivitele.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!