Heathrow hosszabbít: egy pályán egyszerre fel- és leszállni!
A legnagyobb londoni repülőtér kezelője benyújtotta második és végleges fejlesztési tervét annak a bizottságnak, amely dönteni hivatott a délkelet-angliai reptéri kapacitás-bővítéséről. Mint korábban jeleztük, a plusz repülőtér, vagy a plusz pálya érdekében hatalmas a verseny Heathrow, Gatwick, illetve a londoni főpolgármester, Boris Johnson által felkarolt, teljesen új légikikötő elképzelése között, utóbbit a Temze torkolatában vagy a kenti partoknál kellene felépíteni.
Heathrow terve azért különleges, mert új pálya építése nélkül, a meglévő északi radikális meghosszabbításával oldaná meg a hiányzó fel- és leszállási kapacitás megteremtését, méghozzá úgy, hogy a hosszú pálya egyik szektorában történnének a leszállások, majd egy biztonsági zóna után a pálya következő szakaszát már az induló gépek használhatnák.
Az új terv egy új utasfogadó épületet is tartalmaz a meghosszabbított pályától északra, amelyet a meglévő Crossrail és Great Western Line vonalak meghosszabbításával lehetne a reptérhez kapcsolni, és így egy újabb megközelítési pontja lehetne a légikikötőnek a város felől.
A Heathrow Hub nevű tervcsomag mögött álló egykori Concorde-pilóta, jelenleg a reptérkezelő egyik vezetője szerint ez a leginkább költséghatékony, és a leghamarabb megvalósítható elképzelés, a legkevesebb környezeti kárral és zajhatással, mindeközben a repülőtér kapacitását évi 220 ezer járatra emeli. A teljes kiépítettség 2023-ra várható. Az eredeti elképzelés mindkét jelenlegi pálya meghosszabbítását tartalmazta, de a bizottság csak az északi kiterjesztést fogadta be a választható elképzelések egyikének.
William „Jock” Lowe már pilóta korában, illetve a British Airways üzemeltetési központjának vezetőjeként is nagyon sokat töprengett Heathrow teljesítményének lehetséges növeléséről. Mint a vele készült interjúban elmondta, ez a megoldás huszonöt évvel ezelőtt jutott eszébe, és elismeri, hogy ilyesfajta pályahasználat valóban példátlan eddig a jelenlegi repterek gyakorlatában. A terv részleteiről elmondta, az északi pályát 6400 méter hosszúra építenék tovább, a két szekció közti biztonsági zóna hossza hatszáz méter, így a szakaszokat az összes érvényes előírás szerint biztonságosan használhatják egymástól függetlenül fel- és leszállásra. A pálya első szakaszában leszálló gépeket nem zavarná a biztonsági zónán túl felszálló gépek hajtóművei keltette turbulencia sem. Standard útvonalakra való induláshoz a mostani gépeknek elég 3400 méter, leszálláshoz pedig a jelenleg használt típusok mindegyikének elég 2400 méter. Ha viszont különleges repülésekről, nagyobb pályaigényről van szó, akkor egy időre akár az egész 6400 méter is rendelkezésre állhat (például egy esetleges kényszerleszállás esetén).
A koncepció akkor változott esélyes tervvé, amikor a Davis-bizottság, legfőképpen a környezetvédők nyomására, kereken elutasította, hogy Heathrow-nak harmadik pályája épüljön. Noha a Heathrow-ellenes csoportok várhatóan ezt az elképzelést is elutasítják, Lowe azt is jelezte, hogy a meghosszabbított pálya jóval kevesebb zajterhelést jelent a reptér környékén élőknek, mint a plusz pálya, hiszen, mint az a benyújtott tervkoncepcióban szerepel, mivel létező irányokról van szó, nem kell új területek zajvédelméről gondoskodni.
A Heathrow elleni lobbi egyik fő érve az volt, hogy a 27-es irány mostani használatakor a világváros nyugati részei felett a gépek veszélyesen alacsonyan és emiatt nagyobb zaj mellett közelítik a repülőteret. Nos, a meghosszabbított pályát a reggeli órákban, amikor a legtöbb járat érkezik, olyan, csak leszálló üzemben lehet használni, hogy a pálya második szakaszán, vagyis a jelenlegi küszöbhöz képest nyugatabbra érjenek földet a gépek, ez pedig azt jelenti, hogy a jelenlegihez képest jóval magasabban közelíthetnek a repülőtér felől Nyugat-London körzetében.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!