Járműtenderek ősszel: IC-kocsi és -motorvonat is!

Hörcher Dániel   ·   2011.08.03. 10:00
IMG_8584__IC

A bő két évtizede útjára indított intercity-közlekedés járműparkja bizony cserére érett. Az elmúlt években a Bombardier műhelyeiben megújult harmadik generációs személyvagonok nyújtottak csak felüdülést a távolsági utasok számára, azonban fejlesztési program tíz kocsi elkészülte után elakadt. Monszpart Zsoltot, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatóját arról kérdeztük, hogy milyen stratégia mentén kívánják felfrissíteni a magyar intercity-járműparkot.

A Magyarországon érdekelt járműgyártók fokozott aktivitásából is következtetni lehetett már az elmúlt hónapokban arra, hogy vonattenderek tűnhetnek fel a láthatáron. A Bombardier hazai kirendeltsége nem adta fel a sikeresnek mondható harmadik generációs kocsifelújítási program folytatását. Eközben beszállt a ringbe a MÁV-Gépészet is: Szolnokon készülőben van két prototípus személyvagon, a pilotprojekt beindítását maga a MÁV Zrt. igazgatósága szentesítette. A motorvonati fronton támadó Stadler az itthon és külföldön is már jól bevált Flirtök hosszútávú utazásra alkalmassá tett változatát kínálja előszeretettel. Prototípust a svájciaknál is találunk, a norvég IC-Flirtöt az Indóház magazin júliusi számában mutattuk be.

 

 

Monszpart Zsolt szavait hallva azt mondhatjuk, hogy július 22-én kelt cikkünk szerzőjének jóslatai részben már biztosan beváltak: IC-kocsikból és -motorvonatokból is be szeretne vásárolni a MÁV-Start, több versengő gyártó is részesedhet majd az üzletből. Nem a testvériesség szempontjai miatt döntött így a vasúttársaság. Gazdasági számításaik szerint egyes viszonylatokon a motorvonatok, máshol pedig a mozdonyvontatású szerelvények üzemeltetése érné meg jobban.

Kérdőjelekből azonban még nincs hiány. Nem tudjuk, hogy Dunakeszi vagy Szolnok, netán egy nevető harmadik kerül ki végül győztesen a személykocsik ősszel kiírandó, százas nagyságrendű tenderén. Abban is biztosak lehetünk, hogy a Stadlernek is lesznek versenytársai a nagy járműgyártó trió tagjai – a kanadai Bombardier, a német Siemens és a francia Alstom – közül. Csak remélni tudjuk, hogy a közbeszerzés ezúttal a magyar vasút modernizálását hátráltató botrányoktól és zökkenőktől mentesen zajlik majd.

Kapcsolódó hírek