Kínai szalon: nagy érdeklődés, óvatos várakozások
Hatszázötven jelentkező után le kellett zárni a listát: nincs több hely, rekordszámú kiállító vesz részt a jövő héten nyíló kínai Zhuhai repülőszalonon. A kiállítók közül 400 hazai, 250 pedig külföldi cég. A rendezőknek így is egy újabb kiállítócsarnokot kellett építeniük.
A China Business kínai üzleti portál a nagy érdeklődés magyarázataképp azt említi, hogy Kína a legfontosabb jövendő piaca a világ repülőgépiparának. Ami az utasszállítókat illeti, az előrejelzések szerint 2031-ig az ország 5400 új gépet fog forgalomba állítani. Ugyancsak fontos partnere a külföldi cégeknek a kínai repülőipar: legutóbb például a kanadai Bombardier állapodott meg az új kínai utasszállítókat fejlesztő COMAC állami vállalattal a szoros együttműködésről, még az új típusok pilótafülkéi is sok mindenben egyezni fognak.
Egyesek szerint az esemény súlyát jelentősen növeli, mások viszont éppenséggel a figyelem elterelésétől tartanak, amiért épp a szalon idején zajlik majd a kínai kommunista párt 18. kongresszusa. A szervezők elismerik, hogy ez alatt az idő alatt a kínai vezetők nem fognak a kiállítás helyszínére utazni, de szerintük ez az üzletkötéseket nem befolyásolja. A nyugati partnerek viszont jól tudják, hogy a kínaiakkal való együttműködést mindig a politika hagyja jóvá, tehát fontos lenne, ha a hatalmas ország illetékes vezetői is ellátogatnának a szalonra. Viszont a fontosabb kínai légitársaságok és légiipari cégek vezetői mind itt lesznek – hangzik a megnyugtató nyilatkozat a szalon szervezői részéről.
A kínai portál kiemeli a mintegy hatvan konferencia, sajtótájékoztató és kerekasztal-beszélgetés témái közül a hazai gyártású utasszállító, a C919-es kérdését. A nyugati megfigyelők ugyanakkor inkább arra kíváncsiak, vajon megjelenik-e majd a szalonon a kínai hadiipar két új, „lopakodó stílusban” épült, ötödik generációs harcigépe, amelyek közül az egyik épp a napokban repült először. A nyugati szaksajtó arra is emlékeztet, hogy ezeknek a most fejlesztés alatt álló típusoknak az első körvonalait 2006-ban épp ezen a szalonon láthatta a világ először, nem túl részletes makettek formájában.
A szaksajtó a Boeing és az Airbus újabb összecsapására számít a kínai megrendelésekért, de ugyanolyan izgalommal készülnek a repülőtér-fejlesztéssel foglalkozó cégek is, mert Kínában egyelőre hatalmas az elmaradás a polgári repüléshez szükséges infrastruktúrában. Az üzleti és GA-gépek gyártói egyelőre nem is annyira a megrendeléseket várják, mint inkább azt, bejelenti-e Kína a szalonon a légtér-liberalizáció következő fokát, egyáltalán a magánrepülések általános kötöttségeinek enyhítését, hogy a businessjetek és a kisgépek használata igazán elterjedhessen ebben a hatalmas országban.
Ahogy ez az európai repülőszalonokon is szokás, az egyhetes rendezvény első négy napja a szakkiállítóknak, az iparág küldötteinek és a sajtónak van fenntartva, utána következhetnek a nyílt napok, a látogatók várható számát a rendezőség mintegy 400 ezerre becsüli.