Kispesten az 1303-as!

Kemsei Zoltán   ·   2012.06.09. 09:00
00

Immár 141 éve, hogy Kispest önálló várossá vált (Budapestnek csak 1950 óta része). Nemes hagyomány minden év júniusában a Városünnep megrendezése, ehhez kérték a Magyar Villamosvasút-történeti Egyesület (Mavite) közreműködését is. A különleges festésű (és pályafutású) jármű Kispest akkori és mostani arcát bemutató fényképkiállításnak ad majd otthont.

Útban Száva kocsiszín felé a Nagykőrösi úti deltában<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(fotó: Túri Dániel)

De mitől is különleges ez a villamos? Az 1303 pályaszámú kocsi a Ganz csuklósok nullszériájához tartozik, műtanrendőri vizsgája 1967. október 7-én volt, Baross kocsiszínből a 2-es viszonylatra másnap, október 8-án állt forgalomba. Később Ferencváros, majd ismét Baross kocsiszín állományához tartozott.

1984. július 31-én Közvágóhíd végállomáson aláváltás következtében kisiklott, szeptember 3-án vonult sérüléses fővizsgára a Fehér úti főműhelybe. Október 25-én a főműhely próbapályáján végeztek vele úgynevezett mérésmentes, visszahúzó menetet, amikor fékezés nélkül, körülbelül 50 kilométer per óra sebességgel a próbapályát lezáró földkúpra felfutva, a felsővezetéktartó oszlopot kidöntve megállt. A balesetben egy, járművezetői engedéllyel nem rendelkező szerelő meghalt, négy másik dolgozó könnyebb sérüléseket szenvedett. A balesetet követő vizsgálat fékhibát nem mutatott ki. A baleset okának a járművet vezető dolgozó szakképzetlenségét, és a munkabiztonsági szabályok (Próbapálya Végrehajtási Utasítás) megszegését állapították meg.

A baleset a Fehér úti főműhelyben<br>(forrás: BKV)

A kocsi évekig félre volt állítva, 1991. április 30-án került a Ganz gyárba. Kísérleti Ganz-Ansaldo egyenáramú szaggatós vezérléssel felszerelve, egyedi, piros reklámfestéssel (az átalakító céget hirdetve) 1994. április 18-án teljesítette hatósági vizsgáját, majd hosszas próbamenetek után Ferencváros kocsiszínből a 24-es viszonylaton október 3-án állt forgalomba.  A kísérleti szaggatós vezérléssel később is több probléma adódott, a kocsit jó néhányszor vonták ki a forgalomból kisebb-nagyobb javítások miatt. Főkerete a baleset következtében meggörbült, ez az eltérés a mai napig könnyen észrevehető a jármű enyhén meghajlott formáján. A műszaki megoldásokon kívül jellemző különbségek a belső elrendezésben, hogy – egyetlen kocsiként – ez a jármű kapott az ajtók mellé egyéni, ferde vonalú paravánfalakat, az elhúzható szellőzőablakokat ennél a kocsinál alkalmazták először, valamint az 1400-as sorozathoz hasonlóan, a szélső ajtók melletti állóhelyekre üléseket szereltek, így 40 ülőhelyet biztosít az utasok számára. 1997. augusztus 27-én került ki a Fehér úti főműhelyből frissítő fényezés után, azóta a szabványos sárga színben közlekedett, egészen 2009. július 1-jei selejtezéséig.

Az összeroncsolódott belső tér

Ezután, mint egyedi, érdekes kocsira csapott le rá a Mavite, a 2011-es kamaraerdei villamosnapon a régi festésére utaló, félig sárga, félig narancs színben pompázott Budafok kocsiszínben. Érdekesség, hogy a budapesti villamoskocsik közül ez a jármű kapta meg először az előírásos tizenkét jegyű azonosítót: 90 55 8286 303-1. A villamosoknál azonban a régi azonosító is megmaradhat, így a külső szemlélő továbbra is a majd' negyvenöt éves, 1303-as számot látja majd, az új számot az alvázon és a vezetőfülkében kötelező csak feltüntetni.

Kapcsolódó hírek