Le Bourget 2013: a szélestörzsűek show-ja?

iho   ·   2013.06.16. 20:15
cim3

A hétfőn kezdődő párizsi repülőszalonra, az év legfontosabb és legnagyobb nemzetközi repülőeseményére érthető izgalommal készül a repülővilág, különösen érdekes az atmoszféra az Airbus körül. A 350-es sikeres első repülése érthetően szuperoptimista légkört teremtett az európai gyártónál, ugyanakkor még inkább felajzotta a kedélyeket az új típus bemutatkozása ügyében: vajon legalább egy, a szűzrepülés végéhez hasonló áthúzás erejéig, megjelenik-e Párizs, illetve a légiszalon felett?

Áthúzás Toulouse felett: áthúzás Le Bourget felett? <br>(fotó: Airbus)

Az Airbus legutóbbi nyilatkozata tulajdonképp több esélyt ad ennek, mint a korábbi kategorikus cáfolatok. Peter Chandler, a szűzfelszállás első pilótája ugyanis úgy fogalmaz, hogy nem lehet szó a gép megjelenéséről Le Bourget felett, csak ha az beilleszthető a berepülési programba, illetve: amíg legalább három repülést nem végeztek vele, és a második repülés nem valószínű, hogy június 19-e előtt megtörténik. Nos, számoljunk: június 19-én ha megint felszáll a gép, és netán megismétli a repülést huszadikán, azzal meglesz az első három. 21-én a show vendége lesz a francia elnök, a rákövetkező két nap pedig a két közönségnap, amikor akár százezrek is figyelik a betonon a légibemutatókat: ennek propaganda- és marketing értékét nehéz túlbecsülni, miközben a feltételek tehát már péntekre teljesíthetők.

De Chandler azt is hangsúlyozta, nincs semmiféle nyomás a berepülő személyzeten arra nézve, hogy a gépet elküldhessék Párizs fölé, a légiszalon szervezői pedig tökéletesen az Airbusra bízzák, megjelenik-e a 350-es vagy sem. „Biztosak kell, hogy legyünk abban, hogy a gép biztonságosan repül, bármit is teszünk vele” – fogalmazott Chandler, hozzátéve, hogy ha sor kerül a gép bemutatására Le Bourget-n, az épp oly egyszerű áthúzás lesz, mint amit az első repülés végén Toulouse felett végrehajtottak.

Az A380-as óriás, a British első ilyen gépe is sztárja a párizsi szalonnak <br>(fotók: Flightglobal)

Az A350-es sikeres szűzfelszállása után az Airbus mindenesetre – az erősen remélt megjelenéstől függetlenül – megrendelés-esőben reménykedik a szalon hetére. Noha érdekes mód már a Toulouse-i első repüléskor egyes főnökök arról beszéltek, hogy az Airbus már legyőzte eladásokban riválisát, valójában a gépre 613 érvényes megrendelés létezik, míg a Boeing 787-esre 833. Nem beszélve az igazi riválisról, a 787-es ugyanis egy kategóriával kisebb szélestörzsű, mint a 350-es, a valódi versenytárs a 777-es, amelyből már ezer példányt eladtak, és a meglévő megrendelésekre újabb hullám jöhet, ha a Boeing bejelenti a továbbfejlesztett 777X programjának hivatalos beindítását. (Az Airbus-emberek győzelmi jelentése valószínűleg az idei 787-es, 777-es és 350-es megrendelésekre vonatkoznak, ebben valóban a 350-es vezet, a 777X-re még csak úgynevezett kísérleti megrendelések, szándéknyilatkozatok léteznek.)

Az Air India gépe repüli a 787-es légibemutatókat

Érdekes mód a Boeing is a szélestörzsűek show-jának mondja le Bourget-t, miközben épp néhány nappal ezelőtt csökkentette finoman a szélestörzsűek következő húsz évre szóló eladási előrejelzését. Randy Tinseth Boeing-alelnök jelezte, komoly megrendeléseket remél a 777X-re, amelynek rendszereibe beépítik a 787-es új technológiai megoldásait. Mindeközben Tinseth szerint ez egy sokkal egyszerűbb fejlesztés lesz, mint a 350-es légitársaságok által kikövetelt nagyobb, 1000-es változata, amihez Tinseth szerint valójában alaposan át kell tervezni a most repülni kezdett 900-ast. Az, hogy az első megrendelés óta eltelt 13 év alatt a 380-as mindössze 262-ig jutott, az amerikai gyártó értékelése szerint nem igazolja az Airbus előrejelzését, miszerint ebből az óriás-kategóriából  több mint 1300 példányt lehetne eladni a következő két évtizedben. Tinseth leszögezte, semmiféle reális piaci igény nem támasztja alá egy új óriásgép húszmilliárdos fejlesztését, és azt is elismerte, hogy a Boeing „keményen kell, hogy dolgozzon” azért, hogy a 747-8-as, az amerikaiak óriásgépe „megőrizze pozícióját a gyártósoron”.

A Qatar 787-ese díszeleg a földön

Mindenesetre mindkét nagy gyártó mindegyik fontos nagy gépe ott lesz és több repülni is fog. A Boeing a korábbi airshow-politikájával ellentétben a tavalyi Farnborough-i debütálás után Le Bourget-ban is repültetni fogja a 787-est, miközben egy példányt a földön is bemutat: az Air India gépe táncol majd a levegőben, a Qataré pedig a maga pazar belső berendezésével látogatható lesz a földön. A Boeing hírek szerint elhoz egy 747-8-ast is, az európai óriás A380-as egyik példánya szintén a földön, a másik meg a levegőben nyújt különleges látványosságot. A földi a British Airways első ilyen gépe lesz, közvetlenül átadás előtt, a légibemutatót a gyár egyik saját tulajdonban maradt tesztpéldánya tartja.

Az Airbus még egy nagy madarat fog repültetni Le Bourget-n, az első sorozatgyártású, a francia légierőnél hamarosan szolgálatba álló Atlast, A400-as szállítógépet, de ez már átvezet minket Le Bourget másik nagy sztárcsináló szférájához: a katonai gépek bemutatóiról, különlegességeiről is hamarosan beszámolunk.

Kapcsolódó hírek