Légiirányítási szövetség a Baltitól a Fekete-tengerig

iho   ·   2013.11.07. 15:30
cim2

Stratégiai megállapodást kötöttek a kelet-közép-európai régió léginavigációs szolgálatai – adja hírül a  HungaroControl. November 6-án a Balti-tengertől a Fekete-tengerig terjedő térség tíz országának légiforgalmi irányító szolgálatai írt alá dokumentumot egy regionális együttműködési platform létrehozásáról.

A három funkcionális légtérblokk területét teljesen lefedő, Gate One elnevezésű stratégiai szövetség célja elősegíteni az európai légiforgalmi irányítás hatékonyságának növelését az együttműködésben résztvevő szolgáltatók menedzsmentjének fokozottabb együttműködése révén, továbbá biztosítani a régió országainak erőteljesebb, koordinált érdekképviseletét az európai döntéshozatali folyamatokban.

A HungaroControl Zrt. kezdeményezésével létrejött megállapodást Ausztria, Bulgária, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Litvánia, Magyarország, Románia, Szlovákia és Szlovénia léginavigációs szolgáltatóinak vezérigazgatói írták alá Szófiában. A jelenlévők megerősítették, hogy Bosznia-Hercegovina légiforgalmi szolgáltatójának vezetője a következő, 2014 januárjában megrendezendő találkozójukon csatlakozik az együttműködéshez.

A Balti-tengertől a Fekete-tengerig terjedő légtér az európai kontinens egyik legfontosabb kapuja: ez a térség szolgálja ki az észak–déli és a kelet–nyugati irányban áramló légi forgalmat, összeköttetést biztosítva ezzel az Európai Unió központi és északi országai, valamint az ázsiai kontinens és a közel-keleti térség között.

Az európai légiforgalmi irányítás aktuális folyamatai abba az irányba mutatnak, hogy a régió hasonló helyzetben lévő légiforgalmi szolgáltatói úgy tudják érdekeiket hatékonyan érvényesíteni, ha szorosabbra fonják együttműködésüket a stratégiai (és regionális szinten értelmezhető operatív) vonatkozású kérdések egyeztetésében, illetve ha a térséget érintő szakmai ügyekben konszolidált álláspont kialakítására és erőteljesebb érdekérvényesítő tevékenységre törekszenek.

A Gate One platform létrehozói leszögezik: támogatják az Egységes Európai Égbolt létrehozását az európai légi közlekedés és az iparági szereplők versenyképességének fokozása, a gyorsabb és kényelmesebb légi közlekedés és az iparág által okozott üvegházhatás csökkentésének elősegítése érdekében. Ugyanakkor megjegyzik, hogy a légiforgalmi irányítás reformja során kerülni kell a túlszabályozást és az iparág szereplőit sújtó, fölösleges bürokratikus terheket.

Az Európai Bizottság Egységes Európai Égboltra vonatkozó célkitűzése tekintetében az egyezmény aláírói rámutatnak arra, hogy a jogszabálytervezet több elemében további pontosításra és megalapozottabb indoklásra szorul, továbbá hogy az új intézkedések bevezetése előtt több időre van szükség a reformok várható hatásainak és az alkalmazott eszközök használatának mélyreható elemzéséhez.

A három funkcionális légtérblokk (Baltic FAB, a Danube FAB és a FAB CE) teljes légterét lefedő Gate One stratégiai platform létrehozói felhívják a figyelmet a léginavigációs szolgálatok közötti együttműködés új, regionális és a funkcionális légtérblokkok határain átnyúló formáinak szükségességére, a különböző rendszerek átjárhatóságának megteremtésére.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.