Légitársaság-búcsú: leáll az EuroLOT

iho   ·   2015.02.09. 11:15
cim

Március végétől leáll az EuroLOT. Az 1996-ban alapított regionális légitársaság Lengyelország fő reptereiről ajánlott belföldi utakat és repüléseket európai desztinációkra: Varsóból, Krakkóból és Gdanskból Amszterdamba, Düsseldorfba, Helsinkibe, Párizsba, Rómába, Stuttgartba, Zágrábba és Kisinyovba, Lublinból Milánóba. Jelenleg harmincnyolc vonalon repül, és rendszeresen bérli gépeit rövidebb járatokra a nemzeti légitársaság, a LOT is, illetve teljesített charterjáratokat is.

A LOT és az EuroLOT kapcsolatrendszere kétféleképp jelenik meg a leállásról szóló hírekben, az egyik verzió szerint az EuroLOT leányvállalata a LOT-nak, egy másik verzió szerint a két céget csak közösen tulajdonolja a lengyel állam. Az alapítás elsődleges célja a lengyelországi belföldi légiforgalom biztosítása volt gazdaságos üzemeltetési formában, nos a jelek szerint éppenséggel ez nem sikerült, és az erős nemzetközi nyitás sem segített végül a társaságon.

A korábbi ATR-flottát a társaság a LOT-tól vette át...

A háromszáz alkalmazottat foglalkoztató cég azonban nem tudott kikapaszkodni a hiteleiből, különösen a 2012-es flottamodernizálás költségeiből, amikor ATR-jeit Bombardier Q400-asokra cserélte. Az ATR-flottát egyébként korábban a LOT-tól bérelte személyzetestül, és később vette át őket, most a folyamat fordítva történik, hírek szerint az EuroLOT tizenegy lízingelt Q400-asát a LOT fogja besorolni az állományába, és a nemzeti társaság üzemelteti majd a megszűnő cég hálózatát, bár ezt a LOT szóvivője még nem erősítette meg.

A légitársaság weboldalán már nem lehet április elsejei illetve azon túli dátumokra jegyet venni. Akiknek már korábban megvolt a jegyük, azoknak visszatérítést vagy más társaságra való átírást ígér a cég.

...a mostani Q400-asok pedig a LOT-hoz kerülnek

Az EuroLOT tulajdonosa harmincnyolc százalékban egy sziléziai pénzintézet, hatvankét százalékban a lengyel kincstár volt, érthető tehát, ha a leállás okairól a pénzügyminisztérium illetékese adott rövid nyilatkozatot. Eszerint már két hónapja elemzik a különféle lehetőségeket, egyebek mellett a tulajdoni szerkezet megváltoztatását, ami nyilván a cég eladását jelentette volna, de a jövőben nincs mód arra, hogy nyereségessé tegyék. Megpróbáltak egyezkedni a hitelezőkkel, de túl nagy a hiány. Ugyanakkor az EuroLOT azt mondja, ki fogja fizetni az adósságait.

Március 31-éig a társaság ígérete szerint a meghirdetett járatokat mindenképp teljesíteni fogják. Az EuroLOT szóvivője aláhúzta: a leállást „szervezetten” hajtják végre. A lengyel lapok hangsúlyozzák, hogy a bejelentés nem okoz meglepetést, az állami rádió úgy tudja, a társaság hónapok óta nem fizetett az üzemanyagért és a reptérhasználatért.

Stratégiai hibák? Az állami tulajdonos nem tett semmit

A Rzeczpospolitej ugyanakkor egyértelműen a menedzsment hibáinak számlájára írja a leállást. Egyes vélemények szerint rossz döntés volt a nemzetközi vonalak túlzott bővítése, illetve hogy a cég versenyezni akart a LOT-tal. Még ahhoz az OLT Expresshez képest sem volt versenyképes, amely 99 zlotyiért árult jegyeket Lengyelországban, jegyzi meg a lap. Az pedig, hogy a később csődbe ment konkurenciánál olcsóbban árulta a jegyeket, erősen hozzájárult az EuroLOT pénzügyi problémáihoz.

A társaság egyik korábbi elnöke még abban gondolkodott, egy bérelt géppel a Karib-tengerhez indítson chartereket, egyébként a legkeményebb versenytársnak nem is a LOT, hanem a Ryanair számított a társaságnak, mert sok esetben ugyanazon várospárok között repült, mint az EuroLOT, így aztán az ír diszkontcéget tartják az EuroLOT leállása igazi nyertesének.

Az utolsó járatokat március 31-én teljesíti a társaság

Ugyancsak lengyel lapjelentések szerint 2012-ben és a rákövetkező évben a társaság vesztesége 170 millió zlotyi volt, a 2014-es adatokat nem hozták nyilvánosságra, de feltételezhető, hogy csak nőtt a veszteség. Egy elemző cég szakértője ugyanakkor azt is felrója, hogy az állami tulajdonos semmit sem tett a hibás stratégia, vagyis a LOT-tal való versenyzés és a szuperolcsó, a működést nem fedező jegyárak politikájának leállítása érdekében.

Az Anna.aero légiközlekedési portál elemzése szerint feltehetően nem Varsó, hanem inkább a vidéki regionális repterek, Krakkó, Bydgoszcz és Gdansk fogja megérezni a változást, bár ha a LOT továbbra is üzemelteti a vonalakat, akkor a leállásnak nem lesznek annyira drámai hatásai.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.