Lendületben a szegedi tram-train
Nyárra kell elkészülnie a Szeged és Hódmezővásárhely közötti kombinált nagyvasúti és városi villamos megvalósíthatósági tanulmányának – írja a Délmagyar.hu. A két alföldi város vezetése 2011. március 4-én ír alá megállapodást a Magyarországon eddig ismeretlen közlekedési rendszer meghonosítására. A projekt megvalósíthatósági tanulmányára kiírt közbeszerzést a Forrás Unió, a COWI és a Főmterv alkotta konzorcium nyerte meg. Több mint 160 millió forintot fizet a két önkormányzat a részletes tanulmányért.
Forgalmi okokból mindenképpen indokolt a belvárosokat összekötő kötöttpályás kapcsolat létrehozása, hiszen naponta 4500 dolgozó és diák ingázik Hódmezővásárhely és Szeged között. Ma mindössze hat százalékuknak kínál vonzó alternatívát a Szeged–Orosháza vasútvonal szolgáltatása, az ingázók többsége autóval éri el a napfény városát.
A megkérdőjelezhetetlen igény és a városvezetők szándéknyilatkozata ellenére még mindig erős szkepticizmus uralkodik szakmai és civil körökben a tram-train megvalósíthatóságát illetően. Ha minden pénzügyi akadályt sikerülne uniós támogatásokkal leküzdeni, akkor is hatalmas problémát jelentene a jogi környezet harmonizációja. A hatályos magyar vasúti előírások nem ismerik a nagyvasút és a városi villamos pályáján egyaránt közlekedni képes jármű fogalmát. A megegyező nyomtáv önmagában kevés a boldogsághoz: a biztosítóberendezések, az áramellátás és a vonatbefolyásolás eltérő műszaki követelmények teljesítését követelik meg a gyártóktól, hogy a járműváz szilárdsági viszonyairól ne is beszéljünk.
Felmerülhet a kérdés, hogy Szeged frissen megvásárolt PESA villamosai közlekedhetnének-e a megvalósuló tram-train vonalán. Az imént említett műszaki követelmények fényében nagy valószínűséggel nemet mondana az illetékes közlekedési hatóság.