Malév: valószínű felszámolás, mondja az államtitkár
Részben a rossz privatizáció és a rossz visszaállamosítás az oka a Malév fizetésképtelenségének – mondta délutáni sajtótájéákoztatóján Völner Pál. Sőt, tette hozzá a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a ferihegyi repülőtér privatizációja is hozzájárult a mostani helyzethez, hiszen a magánosítás óta az államnak nem volt ráhatása a reptéri díjakra.
A visszaállamosítás legnagyobb hibájaként azt rótta fel az infrastrukúráért felelős államtitkár, hogy az 5 százalékos kisebbségi tulajdonosnak mindenre vétójoga van.
Kormányzati részről Schváb Zoltán, közlekedésért felelős helyettes államtitkárt delegálták a folyamatok felügyeletére, illetve a felmerülő problémák megoldását is ő segíti.
A külföldön rekedt utasok megmentésére mozgósították a Külügyminisztériumot is, így akár konzuli kölcsönnel is tudják segíteni a hazaigyekvőket.
Amikor ma hajnalban kiderült, hogy néhány reptérről csak készpénzfizetés ellenében engednék felszállni a Malév gépeit, akkor a társaság menedzsmentje felelősen úgy döntött, hogy nem indítják el Budapestről a gépeket, hiszen nem tudják garantálni, hogy haza tudják hozni az utasokat.
Völner Pál kijelentette: a kirendelt vagyonfelügyelő minden, az utasok érdekében történő kifizetést automatikusan jóváhagy, és a dolgozók januári fizetését is elkülönítették. A gyors megoldás az, ha a most belépő légitársaságok el tudják vinni az utasokat, de a hosszútávú megoldás mégis az, ha lesz egy Budapest központú légitársaság, így az is elképzelhető, hogy egyáltalán nem lesz visszaesés az utasforgalomban.
Az új cég zöldmezős beruházásként jöhet létre, a Malév sorsa valószínűleg felszámolás lesz, annak a szabályai szerint kaphatnak majd pénzt a munkavállalók, az állami bérgaranciaalap szerepvállalására is szükség lesz – mondta sajtótájékoztatóján Völner Pál államtitkár.