Már a norvég lazac is vonattal utazhat Kínába

iho   ·   2019.08.08. 15:00
400px_lazac_vonat

Vasúton juthat majd el Kínába idén év végétől a norvég partoknál fogott lazac. Az Észak-Norvégiában frissen kihalászott halakat hajóval szállítják a narviki kikötőbe. Ott a szállítmányokat teherautókba rakják, majd Skandinávián keresztülvágva, a svédországi Bodenen és Haparandán, valamint a finnországi Tornión át érkeznek meg az orosz határ közelében található Kouvolába, ahonnan közvetlen vasúti fuvarok indulnak Kínába. De ez nem volt mindig így.

Oroszország korábban számos termék, többek között mezőgazdasági termékek és élelmiszerek – így halak – tranzitszállítására rendelt el tilalmat, amit július elsejétől felfüggesztett. Az intézkedés csak bizonyos feltételek mellett érvényes, és sok dolog nem tisztázott, azonban a kouvolai Railgate Finland már szervezi az első fuvart, amely szeptemberben vagy októberben indulhat. Kínában jelentős kereslet mutatkozik a lazac iránt: az évi körülbelül harmincezer tonnányi szállítmány jelenleg légi úton érkezik Helsinkiből. Ezt a mennyiséget vasúton is el lehet majd szállítani, ráadásul jóval olcsóbban.

Idén év végétől már vasúton érkezhet a friss lazac Kínába Norvégiából (kép forrása: salmonbusiness.com)

A kouvolai átrakóterminál üzemeltetője, a Kouvola Innovation Oy már évekkel ezelőtt rájött arra, hogy a vasúti szállítás ideális megoldás lehet a kínai fuvarokhoz. A délkelet-finnországi városból a tehervonat egy óra alatt eléri Oroszországot, ahonnan számos útvonalon juthat el számos kínai célponthoz, sőt akár Japánba is. Ez az úgynevezett „északi selyemút” jelenleg Kazahsztánon keresztül a kínai Hszianig vezet. A vasúti szállítmányok mindkét irányban majdnem minden héten közlekednek. A fuvarok Kínából mindössze tizenkét–tizennégy nap alatt jutnak el Európába. A viszonylag rövid szállítási idő oka nemcsak a stratégiai elhelyezkedés: Finnországban is ugyanaz a széles nyomtávú vasúthálózat található, mint a FÁK-államokban, ezért a szállítmányoknak kettő helyett csak egyszer, a kínai határnál kell forgóvázat (vagy szerelvényt) cserélnie.

Az észak-európai régióból pillanatnyilag mindenféle terméket szállítanak Kínába, például gépeket, fát, bort vagy sört. A korábban tiltott élelmiszerek szállításának engedélyezése hatalmas potenciált nyitott meg. A fuvarok szervezéséhez azonban még rengeteg munka van hátra, például a keleti és nyugati irányú szállítmányok nincsenek egyensúlyban: a konténerek nagy része kelet felé utazik, ezért több Kínából Finnországba tartó árura van szükség. Jelenleg több az export, mint az import. A skandináv országok közötti együttműködés a Norvégiából Finnországba tartó ellátási lánc körül összpontosul. Ezeket a fuvarokat jelenleg főleg teherautókkal végzik, pedig jelentős mennyiséget lehetne elszállítani vasúton is. Ehhez a paradigmaváltáshoz jelentős modális átállás és műszaki megoldások szükségesek, mivel Narvikban és Haparandában eltérő a vasúti nyomtáv.

Egy még gyakorlatibb szempont az út alatti hőmérséklet-szabályzás, ami jelenleg is folyamatosan fejlődik. A BluWrap technológiája felel azért, hogy a halak a teljes úton frissek maradjanak. A megoldás olyan oxigénkezelési technikákat alkalmaz, melyekkel természetes, kontrollált légkörű, időtálló környezetet lehet teremteni és fenntartani. Ezzel a módszerrel a friss halakat és más proteineket gyakorlatilag bárhová el lehet szállítani a világon jég, a környezetre káros polisztirol és drága légifuvarozás felhasználása nélkül.

Habár az ambícióval teli vasúti partnerek gondosan figyelembe veszik ezeket a tényezőket, az új orosz törvények körül továbbra is sok a bizonytalanság. Az orosz kormány egy speciális, az Oroszországon áthaladó szállítmányok kezelését végző osztályt hozott létre július közepén, melynek jóvá kell hagynia a szállítmányokat azok elküldése előtt. Azt egyelőre még nem tudni, mikortól és hogyan fog funkcionálni a szervezet. Ehhez hasonlóan Kínában is meg kell tenni a szükséges intézkedéseket, mivel nem minden tartományba léphet be minden termék. Erre megvannak a megfelelő szabályok, és néha a másik tartomány vámhatóságának is meg kell vizsgálnia a termékeket, mielőtt azokat tovább küldenék a célállomásukra. Az új termékekhez pedig új szabályokat kell létrehozni – számol be a Railfreight.com.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek