Mercedesekkel fejleszt Debrecen
Lassan egy éve már, hogy bemutatkozott a legújabb magyar busz, a Reform 500LE, amit az eredeti Ikarus EAG (nem összekeverendő a hasonló néven futó, nemrég csődbe ment Mészáros Csaba féle céggel) egykori mérnökei terveztek Mercedes-Benz járóképes alvázra. Nem egy már létező típus hazai adaptációjáról van tehát szó; a járóképes alváz érkezett a patinás cégtől, a komplett felépítmény hazai fejlesztés és gyártás.
Az elmúlt hónapok a külső szemlélődőknek eseménymentesen teltek az ITK háza táján, de a színfalak mögött komoly munka folyt, ennek eredményeként a busz megszerezte végre a típusbizonyítványát, ami azt jelenti: a prototípus hamarosan forgalmi engedélyt és rendszámot is kap, várhatóan november közepén pedig forgalomba is áll majd Debrecenben.
Már készül a helyközi változat is, ami némileg hosszabb lesz az elődjénél, erősebb motort, ballonosabb gumikat és több utasülést kap majd, illetve harmadik ajtaja sem lesz. Ennek a busznak a bemutatása szintén novemberben várható.
Amint a Dehír beszámolt róla, tervbe van véve öt új Mercedes Conecto G beszerzése is, az országban valószínűleg ezek lennének az első, már Citaro C2 alapokon nyugvó „Next Generation” változatok. Az elképzelések szerint a végszerelést az Intertanker végezné Debrecenben, de erről egyelőre még nem született döntés. (Szerény véleményünk szerint el lehetne játszani a gondolattal, hogy az alapvetően török gyártású típus a Reformhoz hasonló homlokfalat kapjanak, hiszen így talán talán jobban a sajátunknak éreznénk a buszokat, másrészt az eredeti homlokfal – finoman szólva – nem aratott osztatlan sikert.)
Érdekesség, hogy az új buszok hadrendbe állításával három Volvo-Alfa Civis 12-t is kivonna a forgalomból a cég: mint ismeretes ebből a típusból – a negyven Volvo 7700A mellett – százat vásárolt az ITK a 2009-es szolgáltatóváltásra, ezekből tizenötöt Budapestre csoportosítottak át 2014-ben, hiszen a 2-es villamosvonal beindítása után feleslegessé váltak. Információink szerint a legtöbbet futott példányok már bőven túl vannak a 700 ezer kilométeren, illetve néhány átmenetileg leállított, javításra váró busz is akad köztük, jól jönne tehát egy kis vérfrissítés.
A „Cívisbuszok” a közszolgáltatási szerződés szerint egyébként 2021-ig közlekedhetnek Debrecenben, de egy szerződésmódosításra mindenképpen szükség lesz, hogy az új Mercedesek is forgalomba állhassanak – erről csütörtökön dönt majd a debreceni közgyűlés.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!