Megszerezte az európai típusbizonyítványt az ITE prototípus busza

iho/közút   ·   2018.10.18. 15:15
Mercedes_ITK_Reform_500LE_kicsi

Az Inter Traction Electrics Kft. (ITE) Debrecenben gyártott autóbusza a TÜV Rheinland-KTI közel egy évig tartó engedélyezési eljárásán teljesítette az európai minőségi elvárásokat, így a vizsgálatokat követően megkapta a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) az európai típusbizonyítványt. Az engedély által a vállalat jogosult az M3/I. és M3/II. kategóriájú autóbuszok sorozatgyártására, a prototípus busz pedig forgalmi engedélyt és rendszámot kaphat. A jármű utasforgalmi tesztüzeme november közepén meg is kezdődhet a hajdúsági megyeszékhelyen, a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. flottájában.

A Reform 500 LE típusú buszt az ITE anyavállalata, a július óta a Mol többségi tulajdonában álló, budapesti székhelyű ITK Holding a német Daimler magyarországi leányvállalatával, az EvoBus Hungária Kft.-vel fejlesztette ki. A tavaly decemberben bemutatott, tizenkét méter hosszú, háromajtós, alacsony belépésű (low entry, LE) városi autóbusz a legmagasabb környezetvédelmi és emissziós normáknak is megfelel.

Megszerezte az európai típusbizonyítványt az ITE Mercedes-alvázra épített Reform 500-as városi busza. A sorozatgyártás hamarosan meg is kezdődhet

Az ITK csoport mérnökei által, járóképes Mercedes-Benz alvázra tervezett, de jelentős magyar hozzáadott értéket tartalmazó prototípust egy kétszászhúsz kilowatt teljesítményű Euro 6-os dízelmotor hajtja, hatfokozatú automata sebességváltón keresztül, az alváz műszaki kialakítása pedig tartalmazza a Mercedes-Benz autóbuszain megszokott járműbiztonsági és menetstabilizációs rendszereket. A járművet az ITK Holding Zrt. saját fejlesztésű fedélzeti diagnosztikai és kontrolleszközeivel szerelték fel, ez a rendszer üzemelési és működési adatokat szolgáltatva lehetővé teszi a járművek távoli ellenőrzését.

Az ITE már a tervezési fázisba is bevonta a szilárdsági számítással foglalkozó eCon Engineering mérnökirodát, mely a prototípus gyártása előtt segített feltérképezni a hibalehetőségeket. A tervezőiroda ügyvezető igazgatója, Kiglics Gábor elmondta: a cég feladata volt a vázszerkezet szilárdsági ellenőrzése, a hegesztési varratok élettartam-becslése, valamint az ECE-66 szabvány szerinti borulásvizsgálat homologizációs előkészítése. Az eCon Engineering tapasztalatai alapján akik a tervezésnél komplex szimulációs analízist használnak, versenytársaikat megelőzve sokkal hamarabb jelennek meg új termékekkel, emellett jóval kevesebb a tervezési hiányosságokból adódó vevői reklamáció, a termék vagy berendezés működésével kapcsolatos meghibásodás. Mivel az ITE komoly energiát és időt fordított az előzetes elemzésekre, a busz a szilárdsági vizsgálatok eredményeit is figyelembe véve igazán magas összeszerelési minőségben készült el.

A gyártó közleménye szerint a típusengedéllyel párhuzamosan elkezdte a modell sorozatgyártásának előkészítését. Novemberre pedig várhatóan elkészül az elővárosi közlekedésre tervezett, kétajtós, szintén alacsony belépésű verzió prototípusa is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek