Metrópótlás: 150 helyett csak 110 új buszt vehet Budapest

MTI/iho   ·   2016.05.10. 13:05
00kicsi

A távirati iroda összefoglalójában az szerepel, „a Tarlós István főpolgármester, valamint Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes által jegyzet előterjesztésben két változat szerepel a járműpótlás megoldására: az egyik új buszok vásárlását, a másik szolgáltatás megrendelést irányozza elő. Hangsúlyozták, hogy »a metrószerelvények nagy befogadóképességének kiváltása érdekében« mintegy 150 csuklós autóbusz forgalomba állítása szükséges. Az előterjesztők a szolgáltatás megrendelésével szemben új autóbuszok beszerzésére tesznek javaslatot. »A járműpótlás esetleges szolgáltatás megrendeléssel történő biztosítása bármilyen módon történő megvalósítással kockázatot jelent« a 3-as metróvonal felújítása határidőben történő megkezdésére – írták.

Hozzátették: az új buszok beszerzése olcsóbb megoldást jelent, továbbá a pótlási időszak – három év – elteltével a BKV Zrt. járműflottájának korszerűsítését is szolgálja, és nem eredményez a közlekedési társaságnál »bizonyosra vehető« létszámleépítést, valamint biztosítja a buszok megérkezését a kivitelezési munkák kezdetére.

Az előterjesztésben Solaris Urbino 18 típusú buszok beszerzését javasolják a BKV-nál rendelkezésre álló források terhére darabonként 277 ezer euró (87,3 millió forint) áron. Ugyanakkor – mint írták – a BKV-nak a beszerzés teljes mennyiségére nincs forrása, így 110 új Solaris autóbusz megvásárlására tesznek javaslatot. A maradék negyven buszt más vonalakról csoportosítanák át.

Az előterjesztésben tehát két határozati javaslat szerepel. Az egyik szerint a Fővárosi Közgyűlés úgy dönthet, hogy legfeljebb 9,7 milliárd forintért 110 új autóbuszt vesz. A testület tudomásul veszi a nemzetgazdasági érdek érvényesítését, de mivel a kormány jelen előterjesztés előkészítéséig nem adott garanciát a főváros számára »a járműpótlásnak esetleges szolgáltatás megrendelés útján történő biztosítása körében felmerülő többletköltség finanszírozására«, ezért a főváros a szolgáltatás megrendelését nem támogatja – olvasható.

Az előterjesztés szerint a járműpótlás esetleges szolgáltatás megrendeléssel történő biztosítását nem a főváros kezdeményezte, hanem a kormány illetékes minisztere a magyar járműipar támogatására alapozta a javaslatot. A főváros előrebocsátotta, hogy erre irányuló kormányhatározat birtokában tudja ezen alternatívát támogatni, azaz a járműpótlást szolgáltatás megrendeléssel biztosítani – írták.

A másik határozati javaslat arról szól, hogy szolgáltatás megrendeléssel oldanák meg a pótlást, ha a kormány ezt támogatja, és ezen konstrukcióval felmerülő többletköltség fedezetét biztosítja. Azonban ezen változat elfogadás esetén is, ha a kormány május 31-éig nem nyújt garanciát, támogató döntést nem hoz, úgy új autóbuszokat vesznek.

Az előterjesztés elfogadásával továbbá felmondanák a BKV Zrt. és a MABI-BUS Kft. között létrejött PKD konstrukcióban létrejött új, alacsonypadlós, dízel, csuklós autóbuszok beszerzésére vonatkozó szerződést, mivel a fedezet nem biztosított. A PKD konstrukcióban a jármű egységenként érkezik meg, és a közlekedési társaság szakemberei szerelik össze.

Ebben a konstrukcióban egy busz ára 279 ezer euró lett volna. Mint írták, a készre szerelési költségekre figyelemmel 266 ezer eurós vételár esetén lenne gazdaságos a PKD konstrukciós csuklós autóbuszok beszerzése.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Sínek java: befutott még két új CAF

BKK/iho   ·   2025.07.10. 16:00

A járművek a hét elején érkeztek meg a fővárosba. És igen, az illetékesek annak ellenére rendelték meg a baszkokat, hogy tudván tudták, szélességük miatt bizonyos vonalakon nem közlekedhetnek, ám tíz éve még rózsás volt a helyzet, semmi sem utalt arra, hogy a szükséges infrastrukturális átalakításokra ne lenne forrás.

Közút Autóbuszközlekedés

Ausztráliában is utat tör a Flix

iho/közút   ·   2025.07.12. 19:25

A régió nyári utazási szezonjára időzített indulással a Flix már az ötödik kontinensen folytatja hosszú távú, nyereséges globális növekedési stratégiáját, és a piac lehetőségeibe vetett erős bizalommal terjeszkedik tovább az ázsiai-csendes-óceáni térségben.