Nem drágább az Evopro busza, mint a Solaris

Kemsei Zoltán   ·   2016.05.09. 16:15
00kicsi

A metrópótlásra meghirdetett busztender lassacskán tengeri kígyó hosszúságúra nő, az evopro ugyan nyert – na de ki fog utasokat szállítani? A végső döntés egyre csak késik, a probléma pedig nem először fordul elő a fővárosban. Türtént ugyanis, hogy a BKV akkori vezetése az első 150 csuklós Volvót – az alacsonyabb ár miatt – a kisebb motorral rendelte meg, ez aztán később, azóta a többszörösét költötték rá a magasabb üzemanyagfogyasztás miatt. Úgy tűnik, ismét ennek a rövid távú gondolkodásnak áll a zászló: a Solaris ugyanis alacsonyabb árral kínálta csuklós buszait a 75+75 járműre kiírt közbeszerzésen, de valóban olcsóbbak lesznek a buszaik?

Mészáros Csaba, az Evopro alapítója és elnök-tulajdonosa tartott előadást a Modulo autóbuszokról<br>(a szerző felvételei)

A lengyel gyártó ugyanis már legyártott buszait kínálja dömpingáron: kifutó termék nyakukon maradt készletétől kívánnak ily módon megszabadulni. A leves azonban többe kerülhet, mint a hús: a későbbiekben a pótalkatrészeket jóval magasabb áron lehetne beszerezni, az amortizációval pedig egyre több és több pótlásra lehet szükség. Az elhúzódó tender nem kedvez az Evoprónak, ha most, ebben a pillanatban hirdetnének végeredményt, novemberig a szerződött állomány felét, hetvenöt autóbuszt tudnának elkészíteni. Az Evopro ajánlata azonban bevételt hozna a fővárosnak és az államnak is, az előzőt iparűzési adó, az utóbbit adók, járulékok formájában. A cég ugyanis negyvenhat hazai kis- és középvállalkozással áll beszállítói kapcsolatban, ezzel – a foglalkoztatások révén – adóbevételekhez segítheti az államot. Az Evopro számításai szerint a teljes, 150 buszból álló kontingens megrendelése esetén a költségek mintegy hetven százaléka áramlana vissza a magyar gazdaságba, ez összesen 3,9 milliárd forintot, negyvenhárom autóbusz árát jelentené.

A csuklós Modulo prototípusa: lesz-e sorozat a fővárosban?

Nézzük, milyen árakkal szálltak versenybe a metrópótlásra kiírt pályázaton a jelentkezők! PKD konstrukcióban a magyar Mabi-Bus Kft. 278 800 euróért szállítana buszokat, amelyek összeszerelési költsége még 12 700 eurót jelentene a BKV-nak. A tartalék- és pótalkatrészek további 101 577 eurót kóstálnának – szemben a Solaris 125 635 eurós árával, amely a készlet fogyásával tovább nőhet. A Solaris ugyanezen busztípust hazai megrendelésre, Varsóba 2015-ben 348 200 eurós darabonkénti áron szállította le, ez nagyjából a nagy buszgyártók (MAN, Mercedes, Iveco) árainak felel meg. A PKD konstrukcióban érkező járművek készre szerelt, mintegy 290 000 eurós ára mindenképp kedvezőbb ennél, figyelembe véve a kiírásban szereplő 310 ezres előzetes költségbecslést is.

Több tévhit, álhír is elterjedt a sajtóban a gyártóval kapcsolatban. Az Evopro sajtótájékoztatóján Mészáros Csaba, a vállalatcsoport egyik alapítója és elnök-tulajdonosa külön kiemelte: a MABI-Bus Kft.-nek a „nagy” Ikarushoz semmi köze nincs, az a Széles Gábor vezette Műszertechnika Zrt. tulajdona. Az Evopro másfél éve vásárolta meg az Ikarus Egyedi Kft.-t, ez egy évekkel ezelőtt elindított folyamat utolsó állomása volt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!


Kapcsolódó hírek