Rendeződhet a MÁV-Start Talentjeinek helyzete

iho/vasút   ·   2019.04.16. 18:00
400px_mavstart_talent

A MÁV-Start által üzemeltetett tíz Bombardier Talent motorvonat jelenleg harminc-negyven százalékos rendelkezésre állással közlekedik, többségük rendszerint áll a szervizigény miatt. A vasúttársaság számára kiemelten fontos a helyzet javítása és hosszú távú megoldása, ezért első lépésként két évre szóló szerződést kötött a MÁV Vagonnal és az Osztrák Szövetségi Vasúttal (ÖBB), hogy a motorvonatok főjavítása, konstrukciós hibáinak megszüntetése, valamint gazdaságos és hatékony fenntartása mielőbb rendeződjön. A járműveket 2011 és 2017 márciusa között a Stadler pátyolgatta pusztaszabolcsi karbantartóbázisán, ám a svájciakkal kötött szerződés lejártával a Talentek sorsa ismét kérdőjelessé vált.

Rendeződhet a MÁV-Start Talentjeinek helyzete: a vasúttársaság a MÁV Vagon Kft-vel és az ÖBB-vel újíttatja fel az elmúlt évek során leginkább csak eső-kelő szerelvényeket (fotó: MÁV-Start)

A 425-ös (ex 5342-es) sorozatú Talentek a MÁV-Start egyetlen kétáramnemű, vagyis az osztrák/német 15 kilovolt 16,7 hertzes és a magyarországi 25 kilovolt 50 hertzes betáplálásról is üzemelni képes motorvonatai. A szerelvényeket emiatt jelenleg a Győr és Bécs közötti euregiós közlekedésben használja a vasúttársaság, azonban az eredeti járműkonstrukciós hibák (például a túl hamar elkopó féktárcsák) miatt alacsony szintű a rendelkezésre állásuk: tízből csak hármat-négyet tudnak folyamatosan forgalomban tartani. Ennek következtében hetente akár többször is előfordul, hogy a Győr és Bécs/Bruck an der Leitha közötti vonatokra nem jut elég Talent, így az utasok Hegyeshalomban átszállásra kényszerülnek.

Az április közepén életbe lépő megállapodásnak köszönhetően mind a tíz Talent átesik a szükséges kötelező nagyjavításon, így az üzemképességük jelentősen javul, jövő év végére a nyolcvan-kilencven százalékot is elérheti. Összehasonlításképpen: a kedvelt és megbízhatóságukról híres Flirt motorvonatoké kilencvenöt százalék körüli. Emellett a flotta tagjai kívül-belül is megújulnak, az újabb Flirtökhöz hasonló, kék-fehér-sárga festést kapnak.

A 425-ös sorozatú járművek 2020 végéig az új Flirtök festését is megkapják majd (látványterv: MÁV-Start)

A kanadai-német Bombardier által eredetileg az ÖBB számára gyártott, ám az osztrákok által át nem vett Talentek 2006-ban, egy kormányzati döntés következtében kerültek a vasúttársasághoz. A járművek azonban a nagy költségek árán is csak viszonylag alacsonyabb üzemképességgel tudtak üzemelni az elmúlt bő tíz év során: 2012 januárja és 2017 augusztusa között az üzemképes szerelvények száma három és nyolc között változott a járműkonstrukciós hibák miatt. A különböző műszaki problémák miatt a gyártóval a járművek tulajdonosaként a MÁV jelenleg is perben áll. Mostanra a tíz járműből hat futásteljesítménye is elérte az előírt másfélmillió kilométeres értéket, így ezeknek a járműveknek az ismételt forgalomba állítására a kötelező nagyjavítást követően lesz lehetőség.

Jelenleg mindössze három-négy Talent üzemeltethető, így akár egy meghibásodás is jelentősen befolyásolhatja a forgalomba állítható járművek számát. A MÁV-Start a vonatok üzemeltetésének érdekében a költségtérítési keretösszeg figyelembevételével finanszírozható megoldás kivitelezésében érdekelt, és annak lehetőségei mellett kívánja a motorvonatok üzemeltetését megoldani.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek