Reno katasztrófa: ellenőrizetlen módosítások
Az NTSB szerint a nagyon erősen módosított P51D Mustangon a magassági kormánykiegyenlítőt mozgató rendszer törése miatt a trim elvesztette szilárd bekötését, és berezonált. A rezonancia le is törte a trimlapot a magassági kormányról, emiatt a pilóta elvesztette uralmát a gép felett.
A Galloping Ghost névre keresztelt Mustang a hatkörös futam harmadik körében 445 csomós sebességgel repült, amikor balra pördült, majd felvágta az orrát, az ekkor keletkezett 17,3 g-s túlterhelés cselekvésképtelenné tette a pilótát, a gép lezuhant a nézők közé.
Az NTSB a balesethez hozzájáruló faktorok közé sorolta a nem dokumentált és nem tesztelt változtatásokat, amelyeket a gépen végrehajtotttak: lerövidítették a szárnyakat, eltérő hűtési rendszert alkalmaztak a motorhoz, megnövelték a magassági kormány ellensúlyait, módosították a trimmrendszert, változtattak a vízszintes és függőleges vezérsíkon, a hűtőrendszer átalakításának részeként eltüntették a gép hasa alatti jellegzetes beömlőt.
Mindezek közül a Szövetségi Légügyi Hivatal, az FAA számára csak a hűtés átalakítását dokumentálták, és a gépet a megfelelő repülési próbák nélkül bocsátották versenyre. A Galloping Ghost soha nem repült korábban ilyen motorteljesítménnyel, és ekkora sebességgel, mint amikor letört róla a trimmlap. Ráadásul még ez előtt a gép más részein is jelentkezett a szokatlan sebesség hatása, a zuhanás előtt elrepedt a kabintető. Ahhoz képest, hogy a gépet komolyan átépítették, a trimmlapokat tartó csavarokat 1986 óta nem cserélték.
Amint arról beszámoltunk, az NTSB már tavaszi előzetes jelentésében figyelmeztetett arra, hogy a híres renói versenyeken repülő gépeket nem tesztelik megfelelő módon, és megtette a maga ajánlásait. Ezeket a javaslatokat a testület most, a végleges jelentés kiadásával együtt fenntartja.
Az ajánlások előírják a gépek versenyek előtti alaposabb átvizsgálását, a feltárt hibák és hiányosságok korrigálásának szigorúbb ellenőrzését. A résztvevők gépeinek dokumentáltan megfelelő szilárdsággal kell rendelkezniük a verseny során fellépő erőhatásokkal szemben.Ugyanakkor az NTSB változtatásokat javasol a pályák felépítésében és a nézők elhelyezésében is, a létező előírások szigorításaként a gépek repülésének vonala 1000 lábra, vagyis kb. 305 méterre kell hogy legyen a nézőktől, ha a gépek sebessége meghaladja az óránkénti 250 mérföldet.
Az NTSB a verseny rendezői és a sportág szerelmesei szerint egyaránt még időben kiadta ajánlásait ahhoz, hogy a renói versenyt szeptember közepén az új előírásoknak megfelelően megrendezzék.