Sikeres volt az első Pegasus-töltés, jól repül a boom!

iho   ·   2016.01.26. 13:45
cim2

Az első sikeres légi utántöltés pillanatai

Hatezer méter körüli magasságban 725 kilónyi kerozin jutott át egy F-16-osba valahol Washington állam fölött, és ezzel az amerikai légierő tanker-programja döntő állomásához ért. A 49 milliárdos fejlesztés mostani szakaszában az F-16-os után még több más típussal is le kell próbálni a légi utántöltést ahhoz, hogy az új KC-46-os „égi benzinkút” megkapja a zöld jelzést a további lépésekhez, a hét gépből álló első sorozat legyártásához, aminek engedélyezése valamikor ebben az évben várható.

Addig azonban a Boeing közleménye szerint még le kell próbálni a tankolást a hatalmas C-17-es, az F/A-18 Super Hornet, az A-10-es Warthog földi csapásmérő illetve az AV-8 Harrier típusú gépekkel is, vagyis a próbákon az amerikai fegyveres erők más repülő alakulatai is képviseltetik majd magukat, úgymint a haditengerészeti légierő és a tengerészgyalogság repülő csapatai. A mostani feltöltés során a merevcsöves tankolást próbálták, a US Navy Hornetjei és a Marines Harrierjei a másik, a tömlős-kosaras rendszert tesztelik majd. A gép átadható üzemanyag-kapacitása egyébként több mint 94 tonna.

A farokrészen a merev töltőcső, a szárnyak alatt a kosaras-tömlős töltőrendszer egy-egy gondolája

Hogy egy utántöltő repülőgép fejlesztése mennyire bonyolult ügy, arra jellemző az európai példa: a közös katonai szállítógép, az A400-as ugyanis eredetileg rendelkezett volna tanker képességgel, mégpedig helikopterek feltöltésére, de csak a légi próbák során derült ki, hogy a gép olyan erős turbulenciát okoz, ami lehetetlenné teszi a gép mögötti stabil repülést, ami az összekapcsolódás, az üzemanyag-átadás feltétele.

Ugyanakkor egy modern légierő működéséhez elengedhetetlen a légi utántöltés, ami meghosszabbítja a harci gépek illetve más típusok levegőben töltött idejét és ezzel megsokszorozza hatékonyságukat, bevethetőségüket. Mint ismert, a magyar légierő Gripenjei is rendelkeznek légi utántöltési lehetőséggel, és a nemrég zárult baltikumi légtérrendészeti kitelepülés előtt magyar pilóták is megszerezték a képesítését légi üzemanyagfelvétel végrehajtására.

A töltörendszer operátori munkahelye: most még szimulátorban zajlik a képzés

A nálunk is jólismert Boeing 767-es bázisán fejlesztett új gép a légierő jelenlegi, meglehetősen koros KC-135-ös flottáját kell, hogy leváltsa. dea programnak már eddig is voltak csúszásai, kb. kilenc hónap. Részben a vezetékhálózatot kellett újratervezni, természetesen itt is szükség volt bizonyos szoftverek újraírására de ki kellett védeni egy hibát a legkényesebbnek számító üzemanyag-rendszerben is. Ugyanakkor a Boeing szerint mindez nem változtat az eredeti menetrenden: 2017 augusztusáig át fogják adni az első 18 gépet. Amúgy összesen 179 Pegasus váltja a 707-es bázisú KC-135-ösöket.

Ami a mostani első sikeres tankolást illeti, a feltöltést vezérlő operátor a Boeing közleménye szerint rendkívül elégedetten beszélt a próbáról, mert a töltőcső stabilnak és jól irányíthatónak bizonyult a kritikus pillanatokban, amikor a kezelő a fogadó szelephez kell, hogy irányítsa a berendezést.

A tavaly őszi első felszállás óta többször tesztelték a gép mögötti áramlási viszonyokat

Ami annál is inkább különleges feladat, mert ezen a gépen az operátor már nem a gép farokrészén kialakított kis kabinból irányítja látás után a folyamatot, hanem a gép belsejében elhelyezett munkahelyről. Maga a töltőcső fly-by-wire vezérlést kapott, az operátor munkáját 3D-s videórendszer segíti; nemcsak a gép farokrészén, hanem magán a töltőcsövön is elhelyzetek kamerát. A „boom” maximális áteresztő képessége 4500 liter percenként.

A tanker-feladatok tesztjén túl a gépnek még további próbákat kell majd elvégezni teher- és személyszállító, illetve sebesültszállító feladatkörben is. A tartályok és a töltőrendszer feletti fedélzeten cargo-paletták helyezhetők el, vagy 114 katona szállítása lehetséges, illetve vegyes elrendezésben is repülhet a gép. Sebesültszállítóként egyszerre 58 hordágy helyezhető el a fedélzeten.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek