Solaris-újdonságok Kortrijkban
A belgiumi Kortrijkban kétévente megrendezett Busworld kiállítás a szakma egyik legrangosabb eseményének számít, sok cég kimondottan ekkorra időzíti a legújabb modelljeinek, fejlesztéseinek bemutatását, bár az utóbbi évek trendjének megfelelően általában már néhány héttel, esetleg egy-két hónappal korábban lehull a lepel az aktuális újdonságokról, kvázi kedvcsináló gyanánt.
Így tesz a lengyel Solaris is, amely mellesleg idén ünnepli tizenötödik születésnapját. A mai napig családi vállalkozásként működő társaság 1996 óta csaknem nyolcezer buszt gyártott összesen 24 országba, ezzel a legnagyobbak közé zárkóztak fel az európai piacon. Szeretnék, ha eddigi páratlannak mondható sikerük ezután is folytatódna, így Busworldön három újdonságot is felvonultatnak.
A legnagyobb érdeklődésre minden bizonnyal az új, elektromos midijük tarthat majd számot, hiszen a cég eddig is sokféle alternatív megoldást kínált, tisztán elektromos meghajtású busz azonban még nem szerepelt a palettájukon. A járműről egyelőre ennyit lehet tudni, hogy az Alpino 8.9 LE modelljük alapjain nyugszik, az elektromos hajtásláncot a német Vossloh-Kiepe szállítja, károsanyag-kibocsátása pedig természetesen nulla. A Solaris reményei szerint pár éven belül ez a technika már kiszoríthatja a dízelbuszokat az utakról.
Napjainkban egyre nagyobb szerepet kapnak az úgynevezett BRT (Bus Rapid Transit) buszok, amelyekhez általában egyedi, futurisztikus dizájn társul. Lépést tartva a korral, a Solaris is egy új, saját BRT modellel rukkol elő, amiről ugyan már korábban is kerültek ki képek, információk, de a hivatalos bemutató eddig még váratott magára. A francia BHNS (bus à haut niveau de service – magas színvonalú buszos szolgáltatás) számára kifejlesztett jármű nemcsak megjelenésével, hanem műszaki tartalmával is a jövőt idézi: hajtáslánca az amerikai Allisontól származik, párhuzamos hibrid rendszerű.
A harmadik újdonság az előző kettőhöz képest csekélységnek tűnik, de biztos sok üzemeltető örömmel fogadja majd: ismét megjelentek az MAN dízelmotorok a Solaris kínálatában. Mint ismeretes, a két cég már a kezdetekben is együttműködött, az utóbbi években azonban az Urbino család dízel változatai – valószínűleg anyagi, illetve piacvédelmi okokból – csak DAF, Iveco és Cummins motorokkal voltak elérhetők. A kiállított jármű egy Urbino 12 lesz, ami D0836 típusú, 290 lóerős motort kap, ez az erőforrás pedig adalékanyag nélkül képes teljesíteni ez EEV környezetvédelmi normát.
A Busworld kiállítás tehát október 21. és 26. között lesz Kortrijkban, a Solarist a 4-es csarnok 6-os standján lehet majd megtalálni.