Szálloda a levegőben: bemutatták az Etihad 380-asát

iho   ·   2014.09.26. 16:15
cim5

Miközben Toulouse-ban az A320neo első repülése zajlott, egy másfajta ünnepség volt a gyártó hamburgi központjában: kigördült és bemutatkozott a következő A380-as üzemeltető első gépe. Az Etihad színeire festett kétszintes óriáson azonban be kell fejezni a különleges utaskonformot biztosító belső berendezést és hátra vannak még bizonyos légitesztek is. (Az Airbus közleménye, ellentétben más híradásokkal, jelzi, hogy a gépet még nem adták át a felhasználónak.)

Bemutató átadás előtt <br>(fotó: Airbus)

A légitársaság alaposan kihasználja a gép tágassága nyújtotta lehetőségeket, ez a 380-as valóban már az utasszállítás és a repülő hotel keveréke, az első osztály mellett ugyanis kialakítanak rajta a felső fedélzet elülső részén egy „ultra-prémium” szekciót is, egy kétszemélyes „Residence” fantázianevű apartmannal, amelyhez nemcsak hálószoba, hanem nappali és külön zuhanyozó is tartozik. Nem beszélve a személyzetnek arról a tagjáról, aki kizárólag az apartman lakóit szolgálja ki, és akit már nem is légiutas-kísérőként, hanem komornyikként emlegetnek! Egyébként mindezzel együtt egy Abu Dhabi–London utazás a Residence igénybevételével egy irányba 20 ezer dollárba kerül.

Ugyanakkor a „sima” első osztály utasainak is szeparált kabinjuk van külön ággyal és üléssel, privát minibárral, ezekből összesen kilenc lesz a felső szinten. Ezek a utasok és a business class részesei hazsnálhatják a közös lobbyt, amelynek kiszolgáló egységét a tágasság érdekében kétoldalt helyezték el, emiatt viszont a felső szint padlózatát ezeken a helyeken külön meg kellett erősíteni.

A Residence lakosztály nappalija: igen, ez egy repülőgép belseje...<br>(fotó: Etihad)

Az Etihad az első 380-as járatát december végére tervezik Londonba, majd következik Melbourne, New York, Párizs és Sydney, tehát lesznek olyan ultrahosszú vonalak is, amelyeken a gép „repülő hotel” jellege leginkább vonzó és kihasználható.

Az A380-as a gyár adatai szerint eddig 318 rendelést könyvelhet el, ebből a Qatar néhány hete átadott, ugyancsak első 380-asával együtt 142 repül. Az Etihad gépe kapcsán az Airbus közleménye ismét azt hangsúlyozza, hogy ebben a 450 fő fölötti kategóriában a típus a piac kilencven százalékát fedi le.

A minap nyilvánosságra hozott, húsz évre szóló Airbus-prognózis szerint ilyen hatalmas gépekből – hatalmas szám – 1500-at adnak el a gyártók, nyilván főképp az Airbus, merthogy a Boeing hasonló nagyságú típusa, a 747-8i nemigen fogy.  Az optimizmus bázisa az, hogy a legnagyobb légiközlekedési csomópontok túlterheltek, a köztük zajló forgalom könnyítése csak úgy képzelhető el, mondja az Airbus, ha kevesebb, de nagyobb befogadó képességű gépek közlekednek a mega-repterek között.

A gépet december végén állítják forgalomba

Ennek a koncepciónak azonban nem annyira az Etihad-féle verzió fele meg, amelynek teljes felső fedélzete tehát kizárólag a prémium-utasoké, hanem az, amit legutóbb Fabrice Brégier Airbus elnök-vezérigazgató is jelzett, vagyis hogy az A380-asok átlagos ülésszámát többosztályos kiadásban 600-ra kellene emelni. Nem lehetetlen, erről is hallani Airbus-terveket, bár erre egy légitársaság sem vállalkozott még, a 900(!) személyes, teljes egészében turistaosztállyal repülő A380-as változat bevezetése is.

Egy friss és talán kissé ünneprontó elemzés szerint az A380-asnak már akkor sincs esélye, hogy behozza fejlesztési költségeit, vagyis hogy gazdaságos program legyen, ha sikerülne az új változatokat kibocsájtani. Ráadásul a cikk állítása szerint az óriásgépek ötven százalékos árleszállítás mellett kelnek el, vagyis a 400 millió dolláros darabonkénti listaárhoz képest csak 200 millióért. A legnagyobb üzemeltető, az Emirates a következő, több mint hatvan gépes rendelését ahhoz köti, hogy a kilencvenes évek technológiáját képviselő, a maiakhoz képest üzemanyagzabáló hajtóműveket cseréljék le modenebbekre.

A prémium-utasok kellemes tartózkodási helye, felső fedélzet, lobby

Ezekben a napokban azonban nemcsak az Airbus ünnepel többszörösen, de az Etihad is a Boeinggal: szombatra tervezik ugyanis a légitársaság első B-787-esének átadását. Egyébként a Dreamliner, a 380-asnál jóval kisebb, szélestörzsű, kompoziit-alapú, valóban komoly üzemeltetési előnyökkel szolgáló gép programja is ugyanúgy küzd azért, hogy behozza a fejlesztési költségeit, és a valóban nagyszámú Dreamliner-eladások mögött is komoly árengedményeket sejtenek az elemzők.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek