Tizenhat kocsiT raxx
Az idén Budapestről a Székelyföldre egyesítve közlekedő Székely gyors és Csíksomlyó expressz útjának főszereplője a Mátyás-mozdony. A zarándokvonat útja (Budapest-Szolnok-Püspökladány-Nagyvárad-Kolozsvár-Bethlen-Déda-Madéfalva-Brassó-Segesvár-Déva-Arad-Békéscsaba-Budapest) nagy részén a MÁV-Trakció ötös Traxxa maga továbbítja az impozáns hosszúságú, 16 kocsit tartalmazó szerelvényt. (A vonat hossza a román előírásoknak megfelelő maximum.) A Trakció első hat Bombardier-mozdonya ugyanis megszerezte a Romániában szükséges összes engedélyt, így ezért nincs szükség román mozdonyokra.
A Püspökladány és Kolozsvár között hiányzó felső vezeték miatt természetesen kellett dízeles előfogat, mégpedig nem is egy olajzabáló: a magyar szakaszon egy Szergej és egy Csörgő, Romániában pedig egy klasszik és egy modernizált Sulzer szolgáltatta a kellő vonóerőt.
A pénteki oda- és a hétfői visszaútban egységes vonat időnként kettéválik: szombaton és vasárnap a zarándoklat részvevőit külön-külön szedi össze és osztja el a Székely gyors (Szégy) és a Csíksomlyó expressz (Csex), az egyik szerelvényt a Mátyás-mozdony, a másikat egy román ASEA. Szombathelyről Budapestre a Csex kocsijait pedig az egyes Traxx, a Kandó-matricás gép továbbította péntek hajnalban. (Egyébként a Kandó szintén Románia felé indult reggel a Keletiből, a 73. számú IC-t vitte.)
Az Indóház Kiadó és a Kárpáteurópa Utazási Iroda hatodik évben útjára induló különvonata élén haladó legújabb magyar matricás mozdony Hunyadi Mátyás királlyá választásának 555. évfordulójára emlékeztet. A hosszú úthoz képest nem jelentős késéssel közlekedő vonat odaútja pénteken rendkívüli események nélkül zajlott, ha nem számítjuk, hogy a mozdonyszemélyzet a határon segédkezett egy véletlenül éppen akkor kigyulladt kisbusz oltásában.
A szerelvényt ezúttal autóval követte az iho kétfős csapata, így lehetőség adódott a korábbinál több nyílt vonali kép elkészítésére. A térség út- és vasúti viszonyai miatt persze a követés nem lehet nagyon szoros, nem mindenhol van mód egy-egy fotózás után utolérni a vonatot. Az odaútban Székelyföld megközelítésére használt északi vasúti iránytól (amelyet az Észak-Erdélynek a második világháború idejére eső visszacsatolásakor épített Szeretfalva–Déda-vonal nyitott meg) gépkocsival el kellett távolodni, és még így, a Kolozsvárt és Tordát elkerülő rövid erdélyi autópályát majd a Maros völgyében haladó főutat igénybe véve sem sikerült túl sokkal a vonat előtt Dédára érni.