Tovább züllesztik a 80-ast?
Decemberben lesz pontosan tíz éve, hogy az először a váci vonalon kipróbált, utasbarát ütemes menetrendet kiterjesztették szinte a teljes keleti országrészre. Úgy tűnik azonban, hogy az évfordulót sajátos módszerrel, szolgáltatásaprítással ünnepelné a megrendelő minisztérium: az Index fórumának a miskolci vonallal foglalkozó topikjában kiszivárgott tervezet szerint a 2016/2017-es menetrenddel az elmúlt tíz év legradikálisabb változásával nézhetnek szembe az utasok. Tekintve, hogy mostanában az érvénybe lépés előtt csak néhány héttel korábban véglegesíti a vasúttársaság a menetrendeket, így a következőkben elemzendő, várható módosulások hangsúlyozottan csak tájékoztató jellegűek, ha úgy tetszik, iránymutatások.
A változások több útvonalat érintenek, elsősorban távolsági járatokat. A borsodi megyeszékhely hiába jutott tavaly körülbelül ötven az ÖBB-től beszerzett, használt, de felújított Lange Schlieren-kocsihoz, a Szolnoki Járműjavító állandó túlterhelése miatt csak lassan honosodhattak és állhattak forgalomba, ráadásul sűrűn akad is velük gond. A Miskolcra költöző Ganz-Hernyók sem épp a megbízhatóságukról és üzemképességükről híresek, a selejtezésre kijelölt és fővizsgára váró kocsik hatalmas sora pedig országos szinten is jelentősen redukálta a kiadható kocsimennyiséget. Valószínűleg a „niiincs kocsiiii-kórus” is hozzájátszik ahhoz, hogy a kevesebb felhasználható kocsi = kevesebb vonat analógiát tűzték ki célul a menetrend megtervezésekor.
A tervezet szerint első lépésként a Füzesabonytól Miskolcon át Hidasnémetiig közlekedő személyvonatok szűnnének meg e formájukban: a borsodi megyeszékhely válna egyik végállomásukká, Füzesabony és Miskolc között pedig átvennék szerepüket az elviekben kétóránként közlekedő sátoraljaújhelyi sebesvonatok, melyek Miskolc és a zempléni határváros között eddig is de facto személyvonatként funkcionáltak. A jelenlegi nyékládházi és mezőkövesdi megállások mellett újabb öt állomás és megálló kerülne fel a sebesek által kiszolgálandó helyek listájára, ezzel a lépéssel pedig a mindenhol megállós mivoltuk egészen Füzesabonyig terjedne ki, végigérve a teljes a Borsod megyei szakaszon! A menetidő azonban nem nőne, mivel a plusz megállásokhoz szükséges időt a miskolci gépcsere viszonylag bő tartalékidejéből csípnék le. A két végállomás között 266 kilométert megtevő távolsági járatok 84 kilométer helyett már az útvonal több mint felén, 141 kilométeren közlekednének gyakorlatilag személyvonatként. A gyorsvonati pótjegy így például a Sátoraljaújhely és a főváros viszonylatát tekintve teljesen nevetségessé válik. További szépséghiba, hogy tavaly decemberben két pár – egy délelőtti és egy kora délutáni – újhelyi sebest visszavágtak Miskolc és Sátoraljaújhely közé, így ha azokat nem fogják visszaállítani a teljes szakaszon, ugyanúgy ki kell adni majd a megspórolni tervezett személyvonatok szerelvényét.
A Füzesabony–Miskolc szakasz órás-kétórás ütemessége gyakorlatilag teljesen átalakulna. A páratlan személyvonatok jelenleg Miskolcról óra egészkor, a párosok Füzesabonyból páratlan óra két perckor indulnak, a sebeseknél ez Budapest felé páratlan óra harmincnégyes miskolci start, a főváros felől pedig páratlan óra két perces füzesabonyi indulás, ehhez igazodik majd az új alapütem és a délutáni-esti sűrítő járatok is. Az időbeli elcsúsztatás miatt a Hidasnémeti–Füzesabony viszonylaton belül utazók a miskolci átszálláson felül legalább fél órát veszítenek, mivel a csatlakozó vonatok Hidasnémeti felől óra ötvenháromkor érnek be Miskolcra, és a főváros felőli óra huszonkettes érkezéshez következő óra hat perckor indulnak vissza.
Az újhelyi járatok sorsára jutnának az elmúlt évek alatt a távolsági vonatnemek teljes étlapját többször is végigkóstoló – gyors, sebes, intercity, gyors, és újra sebes – egri járatok is: Hort-Csány kivételével kibővítik a „bokorugró” funkciót Hatvan és Füzesabony között, kiváltva ezzel a Vámosgyörk és Füzesabony között jelenleg kétóránként közlekedő klasszik Bhv-s kisingát. A legbosszantóbb azonban a füzesabonyi csatlakozás: a páros egri elvileg két perccel kési majd le a miskolci személyt, és páratlan irányban is ehhez hasonlóan, két perccel korábban indul el az egri sebes a főváros felé, mint ahogy a miskolci személy beérhetne, marad a bő hatvan perces várakozás. A menetrend-módosítással a teljes Füzesabony–Eger viszonylat üteme is újraterveződik, fél órával kerül arrébb. Ezzel viszont jócskán megnő az egri gyorsok/helyi személyvonatok és az intercityk közötti füzesabonyi átszállás várakozási ideje. Az új szisztémát mindennek lehet nevezni, utasbarát menetrendnek azonban semmiképp... Némi öröm az ürömben, hogy a tervek szerint kizárólag Flirt-motorvonatokkal lehetne majd utazni Budapest és Eger között. A szándék egyre nyilvánvalóbb, nagyon úgy tűnik, hogy a szolgáltatási olló tovább nyílik: távolsági utazáshoz az intercity élvezzen teljes prioritást, minden másra a „bokorugró”, több helyen átszállásra kényszerítő járatok vehetők igénybe.
Az elővárosi személyvonatok sem úsznák meg a kavarást: munkanapokon este a Keletiből 18 óra 5 perckor és 19 óra 5-kor induló, alapütemen felüli hatvani személyeket Gödöllőig vágnák vissza, ezekből hozva létre új, Gödöllőről munkanapokon 19 óra 13-kor és 20 óra 13-kor visszaforduló helyi „kirohanós” vonatokat. Cserébe este lényegében túlkínálat lesz páros irányban: a 20 óra 25-ös munkanapi hatvani gyorsított, a most is közlekedő 20 óra 35-ös hatvani személy, egy új, 21 óra 5-ös munkanapi gyorsított, valamint a meglévő, 21 óra 35-ös hatvani személy kergeti majd egymást.
Olybá tűnik, hogy a 2006-ban létrehozott ütemes menetrendet a logikus módosítások helyett egyre inkább tűzzel-vassal-baltával farigcsálják, csak aztán nehogy úgy járjunk, mint a viccben a székely bácsi a farönkkel, amikor gerendát akar belőle faragni, aztán a végén fogpiszkáló marad csak belőle, ha el nem rontja azt is.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!