TRAXX-001: Itt az új Kandó, <br />a MÁV első reklámmozdonya!
Az iho.hu információi szerint elkészült a MÁV-Trakció első Werbelokja. A Kandó Kálmánnak emléket állító 480 001-es gépet szerdán mutatják be a V40.001-es, első fázisváltós mozdony műszakrendőri próbájának hetvenkilencedik évfordulóján a Keleti pályaudvaron.
A nap (amelyet a kiemelkedő magyar mérnök már nem érhetett meg) tekinthető a ma is korszerűnek számító, ipari frekvenciás, egyfázisú felső vezetékes, de háromfázisú hajtómotoros villamos vontatás megvalósulásának.
Kandó munkásságának középpontjában a normálfrekvenciás (nálunk 50 periódusú) áram vasúti felhasználása állt. Zsenije éppen ott érhető tetten, hogy felismerte a könnyen szállítható és transzformálható váltóáram, ezen belül is az országos hálózattal megegyező frekvenciájú áram igénybe vételének előnyeit, noha az ő korában és még évtizedekig ez járműoldalon meglehetősen bonyolult problémákat vetett föl.
Kandó ezek megoldásában is jeleskedett, a V40-es fázisváltós hajtása ennek példája, de az igazán maradandó maga az elv, az ipari frekvenciás árammal történő vontatás, amely hazánkban is működik.
A Trakció Zrt. tehát méltán büszke Kandóra és persze legújabb mozdonysorozatára, a Bombardier gyártotta Traxxra is, amelynek már nyolc példánya dolgozik nálunk a megrendelt 25-ből. A kanadai-német járműgyártómulti finanszírozta a mostani matricázást is, sőt, a dekoráció szintén az ő többségi tulajdonukban álló Dunakeszi Járműjavítóban került a mozdonyra.
Az államvasút történetében először vállalkozik ilyen díszítésre, ám a Trakció Magyarországon nem úttörő. A GYSEV háromszor is matricáztatott már, a Haydn, Széchenyi és Liszt dicsőségét hirdető, dekoratív Siemens-Taurusokkal olvasóink a Csiksomlyó expresszek élén is találkozhattak. De kapott már matricát magyar Traxx is: az azóta tönkrement Eurocom 481-es sorozatú gépe.
Szerdán pedig megismerhetjük a MÁV-Trakció első matricás mozdonyát, a Kandó-Traxxot is.