Troli Debrecenben: a szürrealizmus világa
„A fenntartható közlekedés szempontjából egyre fontosabb szerepet játszanak a részben vagy teljes egészében elektromos meghajtású közúti járművek is. Debrecen elkötelezett a tiszta, közvetlen károsanyag-kibocsátás nélküli városi közlekedés iránt.
A Jedlik Ányos Terv elképzeléseihez kapcsolódva Debrecen Önkormányzata és a város közlekedésért felelős társaságai, a DKV Zrt. és a DV Parking Kft. közösen kívánnak tenni a cívis város környezetének védelméért.
A környezetvédelmi világnap alkalmából Debrecen Város Önkormányzata, a DKV Zrt. és a DV Parking Kft. vár minden érdeklődőt 2015. június 5-én, pénteken a Piac és Bajcsy Zsilinszky utca találkozásánál.
A 10 órától 17 óráig tartó programok között lesz Nissan elektromos autó tesztvezetés, az Agora Tudományos Élményközpont jóvoltából érdekes makett, emberi teljesítmény mérésére alkalmas játék, az E-on által energiakaland, továbbá trolibusz és elektromos autóbusz bemutató, kifestő, kreatív asztal, utcai tárlat és sok más érdekesség” – hirdette a Debreceni Közlekedési Vállalat a remek programot. Mindez valóban pompás (lenne), csak közben „egy ideje és még „egy ideig” a debreceni trolik helyett hétvégente pótlóbuszok járnak. A „magyarázat” az Intertanker-szerződésben „rejlik”: a szerződött kilométer-kapacitás „a bűnös”, azaz „benne van a kontraktusban”, hogy a buszoknak bizonyos kilométert márpedig futni kell. Korábban azt is megírtuk, „a DKV–Intertanker páros 2009-ben vette át a debreceni buszközlekedést; a Hajdú Volán mintegy 80 szóló és 80 csuklós állományával szemben ők 100 szólót és 40 csuklóst hoztak, így a buszokon megszokottá vált a zsúfoltság.”
Ez „föltűnt” debreceni olvasó-tudósítónknak, Szabó Istvánnak is, aki érdeklődött is a DKV-nál: ezt az „egyértelmű, érdemi” választ kapta: „a trolibuszok leállítása, és helyettük autóbuszok közlekedtetése gazdasági okokból történik. A közlekedő autóbuszok Euro 5-ös diesel motorral rendelkeznek, amelyek károsanyag-kibocsátása a mai diesel-motorok esetében a legalacsonyabb. Az autóbusz-közlekedés átvételével, a modern autóbuszok beállításával éves szinten 5 tonnával kevesebb a károsanyag-kibocsátás Debrecenben, mint ezt megelőzően. A szolgáltató tájékoztatása alapján az autóbuszok közlekedtetésével hátrány nem éri az utasokat, hiszen az autóbuszok ugyanazon az útvonalon, ugyanazzal a menetrenddel közlekednek, mint a kiváltott trolibuszok, csupán a járművek típusa más.”
Hát... Kár, hogy így van. Szabó István úgy látja, a debreceniek ezt (is) elfogadják, megszokják. Mint írta nekünk levelében, „a Halköz megálló átszállási pontkénti kinyírásáról is ilyen vigasz szavakkal lelkesítettek minket: »megszokják.« Nem szoktuk meg, csak ebben az orwelli világban nem tudunk tenni ellene semmit! Elszenvedjük a »hivatalnak a packázását«.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!