Az új Malév, hat Szuhojjal: vannak-e piaci esélyei?

Zerkowitz István   ·   2016.02.09. 16:15
utair_cim

Kő a vízben: nagy hullámokat vetett a bejelentés, miszerint a Szuhoj vezérigazgató helyettese új magyar nemzeti légitársaság  felállításáról tárgyalt Budapesten hat Szuhoj S100 Superjet átaddásával és pénzbeli támogatással. Az iho/repulés egy elemző cikket közölt már az üggyel kapcsolatban, most állandó szakértőnk írását közöljük. Előző összeállításunk elsősorban a repülőgéppel és annak korlátaival foglalkozott, szerzőnk most a gyártó intencióin túl arról töpreng, van-e egyáltalán esélye a mai európai viszonyok között egy hagyományos, nemzeti légitársaságnak.

Az nem szokatlan, hogy egy repülőgépgyártó a meglévő vagy potenciális üzemeltetőknek segitséget nyújt abban, hogy a gyártmányait megvásárolják. Ez általában amúgy sikeres termékek esetében van így, amikor például a Boeing vagy az Airbus további piaci részesedést akar elérni, általában a másik kárára. Amiről most a magyarok tárgyalnak, valami teljesen más. A Superjet nem váltotta be a hozzá füzött reményeket és a Szuhoj mindent megtesz annak érdekében, hogy valahogyan beinditsa a gép karrierjét. Az eddig eladott pár száz gép és a gyártó hírneve nem éppen irigylésre méltó eredmény.

Tehát nem arról van szó, hogy valaki óriási üzletet lát egy magyar nemzeti légitársaságban, és ezért hajlandó lenne ebbe befektetni, hanem egy sikertelen program beindítására tett újabb kísérletről van szó, amelynek a kimenetele legalábbis kétséges.

Lássuk be, nem azért került most újra napirendre a nemzeti légitársaság, mert az üzlet most sokkal jobbnak látszik, mint egy hónappal korábban, hanem mert egy repülőgépgyár keres megoldást saját problémájára. Mert a hírekben szereplő potenciális nyereség megalapozottsága legalábbis megkérdőjelezhető.

Mint korábban a Sólyom-ügy, ez a mostani felbuzdulás is erősen dilettáns szagú.

Európa egyes régiói tele vannak nemzeti légitársaságok hulláival... Ezek voltak azok, amelyek megszülettek a nemzeti büszkeség talaján, aztán belehaltak a realitásokba.

Nem tagadva azt, hogy egy jól működő légitársaság sok előnyt hozhat egy országnak, ez csak akkor igaz, ha a cég tényleg jól működik. Van-e erre remény ma Magyarországon?

Tény, a jelenlegi alacsony olajárak mindenképpen segítenek abban, hogy egy új cég alacsony költségekkel kezdje az életét. Segít az is, hogy egy újonnan alakuló vállalkozás mindenben az alacsony költséget és maximális hatékonyságot biztosító formulákat tud alkalmazni. Még nem kell küszködniük a felduzzadt létszámmal, monopol helyzetben lévő beszállítókkal.

Kérdés pesze, egy olyan korrupt országban, mint Magyarország, mennyire lenne szabad keze a cég vezetőségének abban, hogy elkerülje a csókos beszállítókat, és maga választhassa meg, miként csökenti az adóterheket (legálisan) a minimumra.

A legnagyobb bizonytalansági tényező viszont a kiszolgálni kívánt piac és a konkurencia-helyzet. A Budapest Airport szóvivője a minap azt nyilatkozta, a mai napig sok volt Malév-desztinációt még mindig kapcsoltak be újra, és egy új légitársaságnak lenne ott piac... Igen, csakhogy a piac megléte még nem jelenti azt, hogy azon a  piacon bárki meg is tud élni. Nem véletlen, hogy senki nem szolgálja azokat a piacokat.

Elgondolkoztató az is, hogy ha körülnézünk Európában, a legsikeresebb légitársaságok mind a low-cost formula valamelyik formáját alkalmazzák, gondoljunk csak a Vuelingre. (A Lufthansa, a KLM és az Air France is diszkont-társaságokat alapított ennek a hálózatnak a működtetésére – a szerk.)

A hagyományos cégek tehát vagy kivonultak a rövidtávú piac nagy részéről, vagy átadták azt LCC részlegüknek. Akkor mit is akar Magyarország egy hat gépből álló új légitársasággal, ami ráadásul a nemzeti jelzőt is viseli, annak minden hátrányával együtt? Ugye a nemzeti büszkeség nem engedné meg, hogy ez az új cég LCC legyen, viszont minden más formula nagyjából halálra van ítélve... A siker titka a nem LCC szektorban egy bizonyos méret. Ma már nem a megaméret, de azért mégis több, mint hat gép... Ráadásul egy sikertelen tipusból.

Vicces volt olvasni, hogy a Szuhoj vállalja az új céggel kapcsolatos rizikót is... Hát csak ennyire vannak bajban. Muszáj tenni valamit, kerül amibe kerül.

Kérdés, hogy Magyarországnak van-e szüksége egy újabb halott légitársaságra.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek