Újabb Bizón próbázik a magyar vasúthálózaton
A Szlovákiában Bizónnak, azaz Bölénynek becézett dízel-elektromos gép a cseh CZ Loko terméke. A vonali használatra szánt EffiLiner 1600-as mozdonysorozat a cseh–szlovák vasúti rendszerben a 753.600-as pályaszámcsoportba került. A gépek a csehszlovák T478-as, majd cseh és szlovák 750/753/754 alapsorozatú, kidomborodó szélvédő-kialakítása okán Okuliarnik, azaz „Búvár” becenévvel illetett mozdonyok korszerűsített, jelentősen átépített verziója.
Az eredeti Búvárokból nem sokat hagyott meg a CZ Loko: mindössze a főkeret és a forgóvázak maradtak érintetlenül. A korszerűsítés során a jellegzetes „búvárszemüveg” eltűnt, helyén sokkal marconább, az ütközésvédelmi előírásoknak megfelelő orrot alakítottak ki. A ČKD által még az 1970-es években gyártott, K 12 V 230 DR típusú dízelerőforrás helyett is korszerű, az EU IIIA környezetvédelmi előírásainak megfelelő Caterpillar dízelmotor dübörög. Az elődnél erősebb, 1550 kilowatt teljesítményű 3512 C-HD motor gondoskodik a vontatómotorok táplálásáról. A 16,66 méter hosszú, hetvenhat tonna tömegű, négytengelyes Bizón kétszázhat kilonewton legnagyobb vonóerő leadására képes, a legmagasabb üzemi sebesség maradt száz kilométer per óra. A visszapillantó tükröket is hiába keressük: már kamerarendszer figyeli a mozdony környezetét. A gépre sebességtartó automatikát, GSM- és GPS-alapú távfelügyeleti rendszert is telepítettek, továbbá képesek az elektrodinamikus fékezésre és a többes szinkronüzemre is.
A szlovákiai Prvá Slovenská Železničná, a.s. (PSŽ) magán-vasúttársaság az EffiLiner 1600-asok negyedik vásárlója a csehországi SD - Kolejová doprava és Unipetrol Doprava vállalatok, valamint a magyarországi CER Hungary után.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!