5G és repülésbiztonság – nagy volt a zavar Amerikában, Európában miért nem?

iho/repülés   ·   2022.01.20. 09:00
2022-AOC-016_5G_infographic2_USvFrance_mk06-04

Sok járattörlés után megállapodás: a repterek kétmérföldes körzetében nem indul be a hálózat.

Az FAA frissen megjelent direktívája szerint az erre alkalmasnak minősített rádió-magasságmérővel rendelkező repülőgép-típusok biztonságosan közlekedhetnek 5G fedettségű zónákban:

  • Boeing 717, 737, 747, 757, 767, 777
  • MD-10/-11
  • Airbus A300, A310, A319, A320, A321, A330, A340, A350, A380

A szövetségi légügyi hatóság ugyanakkor hangsúlyozza, azért vannak még repülőgépek és repülőterek a listán, mert a telekommunikációs cégek a kéthetes halasztás során csökkentették az 5G-t a repülőterek környékén, de nem szüntették meg teljesen. Az FAA ezen kívül most részletesen felsorolta azokat a tényezőket is, amelyek miatt Európában az 5G hálózatok nem jelentenek veszélyt a légiközlekedésre.

Korábban írtuk:

Nehezen áttekinthető a helyzet egyelőre az Egyesült Államok légiközlekedésében, miután egyfelől számos légitársaság lemondta amerikai járatait az új hálózat okozta veszélyek miatt, az amerikai légitársaságok továbbra is súlyos kockázatokat emlegetnek, közben azonban a vezető telekommunikációs társaságok bejelentették a január 19-re tervezett 5G-s bevezetés elhalasztását – „bizonyos körzetekben”.

A United szerint az új hálózat idén egy és negyedmillió utas repülését zavarhatja meg, olyan nagyvárosok esetében, mint Houston, Newark, Los Angeles, San Francisco és Chicago, olyan típusok esetében, mint a Boeing 787, 777 és 737. A hosszútávú típusok esetében különösen érzékenyen érintett a 777-es, amely az egyik legfontosabb modell az Amerikába irányuló légiforgalomban, viszont az A380-as magasságmérője a jelek szerint más frekvencián dolgozik, mert ezt a típust az FAA sem sorolta a veszélyeztetettek közé. A külföldi légitársaságok közül olyan „nagyágyúk” töröltek járatokat, mint a JAL és az ANA, a Lufthansa és a British, a Korean és az Emirates. Utóbbi elnöke, a nemzetközi légiközlekedésben igen nagy tekintélynek örvendő Sir Tim Clark „teljes felelőtlenségnek” minősítette az 5G bevezetését.

(grafika: AT&T

Ugyanakkor a helyzet normalizálása is megkezdődött, arra a hírre, hogy a kormány nyomására a kommunikációs cégek mégis haljanak arra, hogy a korábbi határidő, január 19. után is korlátozzák a hálózat beindítását, illetve működését. Az új megállapodás szerint a Telcos Verizon és az AT&T nem kezdi meg azoknak az adóknak a működtetését, amelyeket a repülőterektől két mérföldnyire vagy annál közelebb állítottak fel ez a Verizon esetében ötszáz tornyot jelent.

A telkom-cégek egyébként erősen hivatkoznak Európára, ahol az 5G bevezetése már beindult, egyébként hazánkban is, különösebb zavarok és tiltakozások nélkül. A különbség oka, hogy az Egyesült Államok esetében az 5G sugárzására használt frekvencia-tartomány túlságosan közeli ahhoz, amit a légiközlekedés is használ, Európában a frekvenciák különbsége lényegesen nagyobb.

Mint korábban jeleztük, elsősorban a rádió-magasságmérők működését zavarhatja az interferencia, ami a repterek, pályák megközelítésekor létfontosságú, ugyanis nem egyszerűen a pilóták, hanem a modern gépek fontos automata rendszerei is a rádió-magasságmérők adatait használják, az FAA szerint egyebek mellett az automata leszállító rendszerek, a tolóerő-automata, a földközelség-jelző, és az összeütközések veszélyére figyelmeztető TCAS.

További fontos különbség az európai rendszerek esetében, hogy nem csak, hogy más frekvenciákat használnak, de eleve kisebb térerővel sugároznak, mint Amerikában. Franciaországban és más európai államokban például a hatóságok már eleve korlátozták az adók elhelyezését repülőterek közelében, sőt, a francia hatóság azt is meghatározta, hogy a sugárzási irány is el kell, hogy kerülje a közlekedő gépek útvonalat, a reptérközeli antennákat pedig meg kell dönteni, hogy inkább lefelé sugározzanak, és így elkerüljék a repülőgépekkel az interferenciát.

Amint azt a Magyar Telekom oldalán lévő térkép is mutatja, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér környékén nincs 5G-s lefedettség, és a többi társaság is csak Budapest belső körzeteiben, illetve a Balaton körül fejleszti a hálózatát.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek