787-es a levegőben: kezdődik a megoldások tesztelése

iho   ·   2013.03.26. 10:30
cim5

Magyar idő szerint hétfő este az everetti Paine Field repülőtérről felszállt egy Boeing 787-es, és ezzel megkezdődött a próbarepülések sorozata: ezek révén kell, hogy igazolja a gyártó, hogy az akkumulátorok problémájának megoldása biztonságos minden repülési rezsimben. A gyár közleménye szerint néhány napon belül végrehajtható majd az a repülés is, amely eljuttatja a megoldásokat a légialkalmassági engedélyig.

Amint azt a Boeing már korábban is jelezte, a gép, amelyen beépítették az új burkolatba helyezett, védőrendszerrel ellátott, átalakított akkumulátorokat és a hozzájuk csatlakoztatott egységeket, a 86-os gyártási számú Dreamliner, a LOT lengyel légitársaság következő 787-ese, amely majd SP-LRC lajstromjellel repül a társaságnál, de amit még nem adtak át a lengyeleknek.

A gép felszállás után először nyugatnak fordult, majd a Csendes-óceán partjvidéke felett délnek repült, aztán egy 180 fokos fordulóval északra, majd kelet felé az everetti légtérbe, innen ismét a nyílt óceán felé repült és a Flattery-fok elett egy újabb 180 fokos fordulóval vette az irányt visszafelé keletre, Paine Fieldre.

A próbarepülés a FlightAware oldalán

A gép változó magasságon és sebességgel, hol 390-es repülési szinten, hol csak háromezer méter magasan vagy az alatt repült, maximális földfeletti sebessége 517 csomó volt óránként. A korábban nyilvánosságra hozott tervek is arról szóltak, hogy a megoldásokat mindenféle repülési magasságban és helyzetben le kell próbálni.

A repülés során a közlemény szerint a Boeingnál szokásos teszteket végezték, ellenőrizték a gép berendezéseinek működését, a tartalékrendszereket, lepróbálták a futóművet, és a teljes elektromos hálózatot.

A repülés során nyert adatok alapján folytatják majd a további teszteket és a földi próbákat is, ezután kerülhet sor a tulajdonképpeni légialkalmassági repülésre, amelynek igazolnia kell, hogy az átalakított akkumulátorok és a hozzá kapcsolódó rendszerek az előzetes várakozásoknak megfelelően működnek repülés közben is.

A LOT egyik 787-esét építették át először az új akkumulátorvédelmi megoldások szerint

A Seattle közelében lévő Boeing Fielden végzik a földi teszteket az ötös számú, ZA0005-ös gépen, itt figyelik meg működés közben az új acélburkolatban dolgozó, szellőztető rendszerrel kiegészített akkjumulátorokat. A földi próbák lezárásra sincs pontosan megjelölt időpont, de ezekről a tesztekről is úgy kommunikál a cég, hogy napok kérdése, és befejeződnek.

Ha a légialkalmassági repülések sikeresen lezárulnak és a módosítások átmennek a vizsgán, a Boeing azonnal újraiondítja a gyártási tesztrepüléseket Everettben és North Chalestonban, a 787-esek másik gyártósoránál is. A januári repülési tilalom óta jónéhány gép vár arra, hogy a festés végeztével végrehajtsák ezeket az átadás előtti próbrepüléseket.

Miközben a Szövetségi Légügyi Hivatallal együttműködésben beindultak a gyakorlati próbák, tovább zajlik a vita a Boeing és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület, az NTSB között, amely a légiesemények vizsgálatával foglalkozik, és amely hivatott az Egyesült Államok területén, ezesetben Bostonban történt januári incidens felderítésével. Az NTSB nem dönthet egy-egy repülésbiztonsági kérdésben, viszont igen komoly súlya van a vizsgálatainak és a véleményének.

A Boeing számára fontos, hogy a gépek újra repülhessenek, az NTSB nem sietné el a dolgot

A JAL 787-esében keletkezett januári akkumulátortűz vizsgálatát az NTSB nem zárta le, és álláspontja szerint addig nem lehetett volna  amagoldásról és a repülési tilalom feloldásáról beszélni, amíg maguknak az akkumulátortüzeknek az eredeti okát biztosan meg nem állapítják: ez pedig még talán hónapok kérdése is lehet. Az FAA azonban, mint erről korábban beszámoltunk, elfogadta a Boeing érvelését, miszerint megfelelő tervezési változásokkal, az akkumulátorok körüli új burkolattal, ventillációs rendszerrel meg lehet szüntetni az esélyét bármiféle tűz keletkezésének és továbbterjedésének.

Az NTSB azt is kifogásolja, hogy a Boeing március közepén egy Tokióban tartott értekezleten úgy adta elő a maga következtetéseit a hibák keletkezéséről és a lehetséges megoldásokról, hogy közben még zajlott és most is zajlik az NTSB vizsgálata.

A Boeing számára ugyanakkor létfontosságú, hogy a légiközlekedésben új korszakot nyitó, nagyrészt kompozitból készült Dreamlinerek újra repülhessenek, és ragaszkodik azokhoz a lítiumionos akkumulátorokhoz is, amelyek a konvencionális hidraulikus és pneumatikus rendszerek helyett alkalmazott elektromos berendezések számára szolgáltatnak áramot.

Kapcsolódó hírek