FAA-engedély: lehet tesztelni a 787-es módosításokat!
A Szövetségi Légügyi Hivatal jóváhagyta a Boeing tervét a 787-esek akkumulátorhibái javításának tesztjére és légialkalmassági próbáira. A szükséges lépések sikeres végrehajtása esetén az FAA újra engedélyezi a jelenleg letiltott Dreamliner-flotta repülését.
Jim McNerney, a Boeing elnök-vezérigazgatója a hírt kommentálva elmondta: a januári események – a JAL, majd az ANA egy-egy 787-esének akkumulátortüze – után napi huszonnégy órában dolgoztak a cég emberei a megoldáson. Az FAA döntése fontos mérföldkő abban a folyamatban, amelynek révén a 787-es flotta ismét repülhet, és az új gépeket ismét átadhatják a megrendelőknek, mondta az óriásvállalat első számú vezetője.
Ray Conner, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója azt emelte ki, hogy a Boeing a végleges megoldásra koncentrál. A cég saját emberei és a meghívott külső szakértők olyan összetett módosításrendszert dolgoztak ki, amelynek révén minimalizálható az akkumulátorok meghibásodásának esélye, de az is kizárható, hogy az akkumulátorok esetleges hibája befolyásolja a gép biztonságos üzemeltetését.Conner szerint a változtatásoknak három szintje van. Először is módosították maguknak az akkumulátoroknak a terveit, hogy elkerüljék, illetve izolálhatóvá tegyék az esetleges hibákat. A második körben a cég javítja a gyártási eljárást és a minőség-ellenőrzést, a harmadik szinten pedig olyan védőrendszert épít az akkumulátorok köré, amely az esetleges hiba esetén is megakadályozza, hogy az akkumulátorok túlhevülése bármiképp megzavarja a gép működését, illetve az utasokat.
A tervezési szint egyebek mellett új hő- és áramszigetelést jelent, új szellőzőrendszert az akkumulátorok köré, a gyártás javítása szigorú ellenőrzési és átvilágítási technikákat von be a cellák, illetve az akkumulátorok összeszerelésekor, az üzemeltetési szint pedig az akkufeszültség és hőmérséklet fokozott figyelését jelenti, és egy olyan új borítást, amely megakadályozza tűz keletkezését az akkumulátorban. A változtatásokról a következő napokban tájékoztat részleteiben a Boeing.
Az FAA ugyancsak engedélyezte, hogy a cég két géppel is próbarepüléseket végezzen. A 86-os gyártási sorszámú példány az akkumulátorokkal kapcsolatos megoldásokat teszteli, míg a ZA005-ös, a prototípusok egyike, az akkumulátoroktól függetlenül folytathat (félbemaradt) hajtóműteszteket.
A próbarepüléseknek igazolniuk kell, hogy a javított akkumulátorrendszer normális és abnormális repülési körülmények között is megfelelően működik.
Az FAA döntése azért is fontos, és azért is mondható némiképp váratlannak, mert az NTSB, a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület vezetője még a múlt héten is arról beszélt, hogy az általa vizsgált bostoni incidens, a JAL gépén keletkezett akkumulátortűz eredete, igazi oka továbbra sem világos, és ezért az NTSB még nagyon hosszú ideig nem javasolta volna a gépek újbóli repülését, sőt, áprilisra tervezett nyilvános meghallgatásokat az ügyben.
Az FAA azonban a mostani döntés értelmében elfogadta a Boeing érvelését, miszerint a cég képes olyan módosításokra, amelyek a tüzek pontos okának kiderítése előtt is biztonságossá teszik a Dreamlinereket.
Egyelőre a Boeing közleménye nem tartalmaz időhatárokat, nem tudni tehát, hogy ha a próbarepülések sikerrel is járnak, a légitársaságok 50 letiltott Dreamlinere mikor térhet vissza a forgalomba. A Boeing már korábban azt ígérte, hogy a szükséges módosításokat „nagyon hamar” végrehajtja ezeken a gépeken, és a még át nem adott, de gyártásban lévő példányokon is.
Ugyanakkor kétségtelen, hogy a Boeing továbbra is igen nehéz helyzetben van: egy a céghez közel álló 787-es portál közlése szerint február végéig a két telephelyen összesen 23 kész Dreamliner parkolt átadásra várva, a korábbi becslések szerint a következő hónapokban 45 kész gépet kell elhelyeznie a két repülőtéren, és persze rajtuk is végrehajtani majd az előírt módosításokat.