787-es: akkunyomozás Japánban és Amerikában
Ellentmondó hírek keltek szárnyra a Boeing 787-es problémáját okozó akkumulátorokról. Újságírókkal beszélgetve a Boeing elnök-vezérigazgatója, Jim McNerney azt mondta, hogy a Japánban használt akkumulátorok korábbi cseréje karbantartási jellegű rutinmunka volt, és a szokásosnál csak kevéssel volt gyakoribb. A Seattle Times egy a 787-es programban dolgozó Boeing-alkalmazottra hivatkozva ezzel ellentétben azt állítja: a gyártónak számos esetben volt megbízhatósági problémája ezekkel az energiaforrásokkal, már jóval korábban, mint hogy a januári tűzesetek bekövetkeztek volna.
E hírforrás szerint a 787-esek fő akkumulátoraiból több mint százat, de talán százötvenet is vissza kellett korábban küldeni a japán gyártóhoz cserére. A hibák többnyire abból adódtak, hogy az akkuk túlságosan lemerültek, és nem lehetett újratölteni őket. Egy ilyen akkumulátor ára a hírforrás szerint példányonként 16 ezer dollár. Ilyen hibák előfordultak a Boeing által a berepülésre használt és a társaságoknak átadott gépeken is.
Ugyanakkor kétségtelen, hogy azok a hibák, amelyek miatt most a földön vesztegel a 787-es flotta, más jellegűek. Amerikai lapjelentések megerősítik, hogy az ANA gépein korábban lecserélt tíz akkumulátor közül öt volt túlságosan lemerülve annyira, hogy nem lehetett újratölteni őket.
NcNerney elmondta: a gépek gyártása zajlik tovább, az átadásokat függesztették fel, és szerinte a Boeingra nézve a repülési tilalom nem lesz komoly pénzügyi hatással.
A japán közlekedési minisztérium bejelentette, lezárták a vizsgálatot az akkumulátorokat gyártó Yuasa cégnél, a japán és az amerikai hatóságok szakemberei most egy következő vállalatnál informálódnak: a Kanto Aircraft Instrument Corporation gyártja az akkumulátorokhoz tartozó monitoringberendezéseket, amelyek szemmel tartják a hőmérsékletet, a feszültséget, és az akkuk töltöttségi szintjét.
A Yuasa részvényeinek árfolyama egyébként 12 százalékot esett a vizsgálat hírére, és öt százalékkal emelkedett, amikor közzétették, hogy a hatóságok egy másik vállalatot vettek górcső alá. Ugyanakkor a vizsgálók nem árulták el, gyanítanak-e valamiféle hibát az akkumulátorokat megfigyelő berendezéseknél, csak annyit mondtak, hogy minden lehetőségnek utánajárnak, minden részegység gyártóját felkeresik.
Érdekes ajánlatot tett a sikeres űrmagánvállalat, a SpaceX alapítója és fő konstruktőre, Elon Musk: a Boeing vegye át azt a lítiumionos akkumulátort, illetve annak építési alapelveit, amelyet Musk elektromos autókat gyártó vállalkozása, a Tesla használ. Musk azt állítja, hogy a Boeing által használt akkumulátorok eleve nem biztonságosak, mert a nagy cellák között nincs annyi hely, hogy elszigetelődjenek egymástól és ezzel megszűnjön a hőmegfutás okozta tűz veszélye.
A Tesla ugyanolyan vegyi alapú akkumulátorokat használ, amelyeknek a kemikáliái igen nagy energiát biztosítanak, de tűzveszélyesek. Viszont a Tesla akkumulátorai egyenként elkülönített kisebb cellák ezreit tartalmazzák, így ha egy cellában tűz keletkezik, az nem terjedhet át a többire. Ugyanennek az akkumulátortípusnak kifejlesztették azt a változatát is, amit a SpaceX a Falcon 9-es hordozórakétában használ. Musk ajánlata egyébként azért különösen érdekes, mert a SpaceX egyébként a Boeing esélyes versenytársa a NASA által meghirdetett, orbitális űrhajókra kiírt tenderen.
Mindeközben az amerikai közlekedésbiztonsági testület, az NTSB a leégett akkumulátorok után most ép darabokat vizsgál, és azt reméli, megtalálja a nyomát a használat során bekövetkező meghibásodásoknak. A típus első és legfontosabb üzemeltetője, az All Nippon Airlines eddig csaknem 15 millió dollárnyi bevételkiesést kellett, hogy elkönyveljen 17 Álomgépének leállítása miatt.
Ugyancsak feltűnést keltett az a hír, miszerint a japán kormány még 2008-ban a 787-es jövendő japán üzemeltetői és a szigetországi beszállítók nyomására bizonyos könnyítéseket tett lehetővé a típus légialkalmassági bizonyítványának megszerzése dolgában. A jelentés azonban azt is kiemeli, hogy a könnyítések között nem volt olyan, amely összefüggésben állna a mostani repülési tilalmat kiváltó hibákkal, egyik változtatás sem vonatkozott a gép akkumulátoraira.