A Bombardier vádol: a japánok tudást és szakembereket loptak?

iho   ·   2018.10.25. 08:45
cim
Durva vita robbant ki a Bombardier és a Mitsubishi között, sőt, a konfliktus bírósági útra terelődött: a kanadaiak Seattle szövetségi bíróságához nyújtottak be keresetet azzal az indokkal, hogy a japánok a Bombardier alkalmazottai közül számos szakembert szívtak el, hogy az általuk birtokolt tervezési-gyártási ismereteket felhasználják az MRJ, Mitsubishi Regional Jet fejlesztésében. A japánok eddig csak annyit reagáltak, hogy a kanadaiak ezzel is igazolják, milyen fontos konkurencia a készülő MRJ-gépcsalád.

A kereset alperesként jelöli meg a japán gyártó amerikai leányvállalatát (MITAC America) és a Seattle-i Aerospace Testing Engineering & Certification Inc. (AeroTEC) nevű vállalatot, amely a berepülési-engedélyeztetési szakaszban lépett be az új japán regionális utasszállító fejlesztési programjába, a tesztrepüléseket át is telepítették a Washington állambeli Moses Lake repülőtérre, oda, ahol megvan a kellő szakértelem és megvan a telemetriai központ egy ilyen bonyolult folyamathoz.

Ugyanakkor tavaly nyár végén egy hajtóműleállás következtében sokadszorra meg kellett szakítani a berepüléseket, a prototípusok egyike Portland repülőterén hajtott végre egyhajtóműves leszállást, a „bűnös” a Pratt&Whitney GTF-rendszerű hajtóműve volt, de a beadványból az derül ki, hogy más problémák megoldásához is szükség volt ismeretekre és megfelelő emberekre a japánoknak.

A Mitsubishi rendszerint nem hozza nyilvánosságra a fejlesztés buktatóit, a késések okait, de nyilvánvaló, hogy  egyedül a hajtóművek nem okozhatták a sokéves csúszást. A kanadaiak beadványában egyebek mellett a műszerrekesz áttervezése és a kábelrendszer áthelyezése is szerepel. A kábelek, csatlakozók elrendezése az új, modern, számítógépekkel bőven ellátott, erősen elektronizált típusok esetében már más gyártónál is okozott emlékezetes problémákat, például az Airbus kétszintes óriásgépének, az A380-asnak a fejlesztése közben.

A kereset szerint ezekre a problémákra a japán gépcsaládnál épp azután sikerült megoldásokat találni, miután a MITAC sikeresen átcsábította a Bombardier korábbi CSeries tesztprogramjának igazgatóját és a tesztprogram személyzetének főnökét: mindkettőt hasonló pozíciókba helyezték a Mitsubishi leányvállalatánál. A személyre szóló megkeresések és a Bombardier csapata körében szervezett titkos toborzások révén kilencvenkét, a CSeries programban szerzett bőséges tapasztalatokkal rendelkező szakemberrel sikerült a Mitsubishi Regional Jet fejlesztését megerősíteni.

Legalábbis a kanadai cég keresete szerint, amely megerősíti, hogy mindez komoly negatív hatással volt az ugyancsak nem csúszás- és problémamentes Bombardier-típuscsalád, a CSeries programjára is. A dokumentum állítja, hogy a japánok a kanadai szakemberek meglévő információi mellett konkrét – és titkos – anyagokhoz is jutottak, amelyeket fel tudtak használni a maguk konstrukciójának alakításához.

Első hallásra gondolhatná az ember: a kanadaiak egy már számukra tulajdonképp lefutott ügyet forszíroznak, hiszen annak a CSeries programnak a „megcsapolásáról” van szó, amely azóta már nem is a Bombardier sajátja, hanem az Airbusé, mint ezt sokszor megírtuk, a CSeries a típuscsaládnak csak a leánykori neve, ma már A220-asként gyártják és forgalmazzák a gépeket.

Azonban, amint azt az ügyet tálaló Aviation Week megjegyzi, az új japán konstrukció egyik versenytársa a piacon a kanadaiak régóta futó CRJ-sorozata. Amely amúgy már nem tartozik a regionélis sugárhajtású utasszállítók legmodernebb konstrukciói közé, és kétségtelen, hogy ha az MRJ (az eddigi hatodik módosítás szerint) 2020-ban végre valóban forgalomba áll, és a jelenlegi, opciókkal együtt már négyszázon felüli rendelésállomány az első gépek átadása után, és persze ha a típus hozza az ígért paramétereket, tovább bővül, az súlyosan veszélyeztetheti a Bombardier farokhajtóműves CRJ-családjának amúgy sem túl rózsás jövőjét (tavaly ezekre a gépekre már nem kötöttek újabb szerződéseket).

Mindeközben a megfigyelő az ügy mögött kirajzolódni véli a legnagyobb konkurenciaharc részeseinek konfliktusát is, hiszen a Bombardier ugye az Airbus-szal közös cégnek adta át a Cseries-A220 gyártását, és arról sem feledkezhetünk meg, hogy ez épp annak a következményeként történt, hogy a Boeing tiltott állami támogatások miatt támadta a Bombardier-t. Mindeközben az MRJ-programban a Mitsubishi egyik partnere - a Boeing.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.