A csehek kimondták: a hidrogénüzem és a dízel-elektromos hajtás zsákutca, villamosítani kell a vasutat

iho/vasút   ·   2025.02.18. 08:00
acri

A cseh vasútipari vállalatokat tömörítő szövetség szerint minél több vasútvonalat kellene villamosítani.

Érdekes üzenetet intézett a cseh vasútipari vállalatokat tömörítő szövetség (ACRI) az ottani kormány felé. Felszólítják ugyanis a döntéshozókat, hogy gyorsítsák fel a vasútvonalak villamosításának ütemét az országban, mert jelen helyzetben a villamosításé a jövő, s Csehország le van maradva, ami a vasútvonalak villamosításának haladását illeti. Kifejtették, hogy létezik eszköz a gyors és hatékony villamosításra, mivel az országban lehetőség van úgynevezett „tisztán csak" villamosításra, ami lényegében azt jelenti, hogy csak a vasúti felépítményt építik meg, az alépítményhez nem nyúlnak. Ennek ellenére jelenleg egyetlen ilyen jellegű vasúti felújítás, villamosítás nem zajlik, sőt még a kivitelező kiválasztási fázisba sem jutott egy projekt sem.

Az ACRI szövetség köntörfalazás nélkül kimondta, hogy a villamosításé a jövő, a hidrogénüzemű vagy a dízel-elektromos hibrid hajtású motorvonatok elterjedése zsákutca (én stílusosan inkább a vakvágány kifejezést használtam volna a helyükben). Ezen véleményüket a Cseh Műszaki Egyetem (ČVUT) Közlekedési Kara által nemrég nyilvánosságra hozott tanulmányra alapozzák.

A vasútvonalak villamosítása azon kevés területek egyike, ahol a cseh vasút még mindig elmarad az európai átlagtól – jelentette ki Marie Vopálenská, az ACRI elnöke. Míg Csehországban a vasútvonalak körülbelül egyharmada villamosított, addig az uniós átlag 57 százalék. Ez az alacsony arány részben a regionális vonalak nagy sűrűsége miatt van, s vannak olyan vonalak is, ahol a villamosítás nem elengedhetetlen vagy nem lenne elég hatékony. Vannak azonban olyan országos jelentőséggel bíró vasútvonalak is, ahol már gyorsvonati vagy legalább régióközi közlekedés is van, amelyek még mindig villamosításra várnak. A Libereci Kerületben például egy kilométernyi villamosított vasútvonal sincs, holott a megyeközpont egy több mint százezer lakosú nagyváros.

Arra is rámutattak, hogy az villamosított pályán közlekedő vonatok lényegesen energiatakarékosabbak, mint a dízelüzemű vonatok. Ezenkívül kevesebb karbantartást igényelnek és hosszabb élettartamúak. Nagyobb teljesítményüknek köszönhetően nagyobb sebességet érhetnek el, ami csökkenti a menettartamot és növeli a teljes közlekedési hálózat hatékonyságát.
 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek