A gázai rendezés fellendítheti a szuezi hajózást

Mintegy hatvan százalékkal csökkent az elmúlt időszakban a csatorna forgalma.
A gázai háború befejezésére irányuló erőfeszítések sikere várhatóan elősegíti a Szuezi-csatornán áthaladó hajóforgalom fokozatos normalizálódását. A világkereskedelemben kiemelkedő szerepet játszó víziúton az elmúlt hónapokban mintegy hatvan százalékkal kevesebb hajó haladt át, mivel a jemeni húszi lázadók ismétlődő támadásokat indítottak ellenük az Ádeni-öbölben is a Vörös-tengeren. Ezért a hajóstársaságok kénytelen voltak az Afrika megkerülésével járó utat választani, ami két héttel meghosszabbította az Ázsia–Európa útvonalon a hajók útját.
Ugyanakkor a Szuezi-csatorna Hatóság útdíjbevételei hozzávetőlegesen kétharmadnyival, hat–hét milliárd dollárral zuhantak vissza tavaly a 2023-as, 10,25 milliárd dolláros rekordbevételhez képest. Oszama Rabie, a hatóság elnöke azonban a forgalmak fokozatos normalizálódására számít, amennyiben a Hamász és Izrael tárgyalói megállapodnak a két éve tartó gázai háború lezárásáról.
A válságot megoldása Egyiptom elemi érdeke: a csatornahasználati díjak a devizabevételeknek a 15, míg a bruttó hazai terméknek a tíz százalékát teszik ki. Naponta átlagosan mindössze 32 hajó halad át a csatornán, szemben a gázai háború előtti 75-tel. A hatóság szerint a szupertankerek alig használják a vízi utat.
A Gáza lakóival sorsközösséget vállaló húszik legutóbb október másodikán hajtottak végre rakétatámadást, ezúttal egy holland teherhajó ellen – a támadásban a hajó legénységének egy tagja életét vesztette.
Egyiptom szempontjából is figyelmeztető jel, hogy mindeközben Kína sikeresen tesztelte az egyre jégmentesebbé váló transzarktiszi útvonalat, amely akár 18 nappal is lerövidítheti a hajórakományok európai kikötőkbe juttatását.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!