A kishatárforgalom újraindításánál szebb nincs

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2014.06.27. 21:15
kiskep

A cseh–német határvidék inkább hegyes, mint kegyes környék. Az egyébként is tagolt geomorfológiai helyzetet még jobban nehezíti a kacifántos határvonal. A Szudéta-vidék észak-csehországi területeire ez kiváltképp igaz – kettészelt települések, a határvonal miatt elhagyatott végek sora az egyébként gyönyörű természeti adottságokkal rendelkező úgynevezett šluknovi sarok (Šluknovský výběžek). Ha rápillantanak Csehország térképére, akkor láthatják, hogy egy nyúlványról van szó, amely igazából belemar Németországba (az ottani városok neve sem cseng nagyon csehesen – Varnsdorf, Rumburk...). A múltat áthidalva, közös megegyezés alapján született meg a döntés, hogy újra üzembe helyezzék a cseh Dolní Poustevna és német Sebnitz közti vasúti határátkelőt. A vasúti pálya már évekkel ezelőtt a határ mindkét oldalán készen állt, megfelelő politikai akarat azonban csak nemrég érvényesült. Mindenki számára jó hír a kishatárforgalom újraindítása, s példaértékű lehetne hazánkban is.

Ilyen csúfság díszítette éveken át a cseh–német határvidék egykori vasútvonalát<br>(fotók: ŽelPage)

Az egyvágányú regionális vaspályát Rumburkból kiindulva Šluknov, Mikulášovice, Dolní Poustevna irányában a németországi Sebnitzig 1905-ben adták át. A két világégés következményeként a Dolní Poustevna–Sebnitz határátmenetet felszámolták, 1945 után fel is szedték a síneket. 1990 után végre új erőre kaptak a civil szervezetek, amik azt szorgalmazták, hogy újrainduljon a vasúti határátkelő. Huszonnégy évet kellett várni, hogy ez megvalósuljon.

Ma már nincs futhatunk bakra a környéken

A cseh menetrendben 083-as számmal jelzett vasútvonalon 2014. július 5-én indul el a menetrend szerinti vasúti közlekedés Dolní Poustevna és Sebnitz között. A felújított összeköttetés lehetővé teszi egy új nemzetközi „S-Bahn” vonal létesítését. A ČD és a DB Regio megállapodása szerint bevezetik az U28-as S-vonalat a Rumburk–Mikulášovice–Dolní Poustevna–Sebnitz–Bad Schandau–Dolní Žleb–Děčín vasútvonalon. Ennek köszönhetően felére csökken a menetidő például Dolní Poustevna és Děčín között. Az eddigi nagy kerülő miatt vonattal Děčínbe jutni 133 percig tart optimális átszállásokkal, a határátmenet megnyitását követően ez az időtartam 65 percre csökken. A régi-új vasútvonalon naponta nyolc pár személyvonat közlekedik majd.

A vasúti összeköttetés térképe július 5-e előtt és után

A járatokon német Desirók teljesítenek szolgálatot, a személyzetet viszont a Cseh Vasutak adja. Mivel közös cseh-német közlekedtetésről van szó, a vonaton érvényesek lesznek a ČD által kiadott menetjegyek, s ugyanúgy a DB Regio jegyei is. Az U28-as vonalnak – amit egyébként az Ústí nad Labem-i kerület (Ústecký kraj) a Verkehrsverbund Oberelbe (VVO) intézménnyel karöltve rendeli meg – marketingmeghatározása is lesz „Dráha národního parku – Nationalparkbahn” néven, mivel a vonal nagyrész a Cseh-Szász Svájc Nemzeti Park területe mentén halad. Az ünnepélyes átadást és a hivatalos megnyitót július 4-én tartják, másnap pedig már menetrend szerinti járatok közlekednek. A hivatalos menetrendet itt tekinthetik meg.

Piros DB-Desirók cirkálnak majd a vonalon

Mi kell ahhoz, hogy egy ilyen jellegű lépés megvalósulhasson? Miért hallunk ilyenről csak tőlünk nyugatra? Miért nem lehet feléleszteni mondjuk a magyar–szlovák, vagy magyar–román és még sorolhatnám kishatárforgalmat? Nincs pénz, nincs igény – mindenre ez a válasz. Csakhogy a válasz nem megoldás. Szándék kell, és akarat, ha ezek megvannak, akkor lesz pénz is, s ha lesz forgalom, akkor igény is lesz rá.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek