A Knorr-Bremse és a Thales együtt fejleszti tovább a digitális tehervonatokat

iho/vasút   ·   2022.11.03. 12:00
tehervonat

A német fékrendszergyártó és a francia tech vállalat egyetértési nyilatkozatot írt alá az automatikus vonatüzemeltetési (ATO) megoldások mozdonyvontatású digitális tehervonatokon (DFT) történő alkalmazásának fejlesztéséről.

A szenzorok által érzékelt valósidejű adatok használatával az automatikus vonatüzem funkciói például képesek lesznek intelligens összképet adni és optimális vezetési stratégiákat kidolgozni a mozdonyvezetőknek. A Knorr-Bremse szerint ez a technológia várhatóan megoldást jelent majd a vasúti teherszállítási ágazat munkaerőhiányára.

A Thales Germany földi közlekedési rendszereinek ügyvezető igazgatója, Yves Joannic azt állította, az ATO elengedhetetlen összetevő a teljesen autonóm vezetés eléréséhez.

A Knorr-Bremse vasúti járműrendszerek igazgatótanácsának elnöke, Nicolas Lange elmondta: az automatikus vonatüzem kulcsfontosságú eszköz ahhoz, hogy a vasúti áruszállítás még hatékonyabbá és elérhetőbbé váljon, növekedjen a szállítási kapacitás, továbbá hogy az üzemeltetők életciklus-költségei még optimálisabbak legyenek.

Az ATO-val ellátott vonatokat az automatizálási szintjük (GoA) alapján osztályozzák, melyekből ötöt határoztak meg: a legalacsonyabb, nullás szinten a szerelvény teljesen analóg módon üzemel, míg a legmagasabb, négyes szintnél mindig teljesen automatikusan közlekedik a vonat.

Az automatikus vonatüzem egyik legelső példája az 1950-es években, Franciaországban valósították meg: a technológiát a párizsi metróhálózat egyik, „voie navette” (magyarul körülbelül ingajáratsáv) elnevezésű, 770 méter hosszú alagútjában alkalmazták.

A teherfuvarozást illetően a leghosszabb vezető nélküli hálózatot Ausztráliában találjuk: az ország nyugati részén tevékenykedő Rio Tinto bányavállalat vágányai több mint 1700 kilométert tesznek ki, melyeken akár 236 kocsiból álló, cirka 2,4 kilométer hosszú szerelvények is közlekednek – a kocsik egyenként maximum 106 tonnát képesek szállítani, így egy vonat akár 29 ezer 500 tonnás is lehet.

A digitális tehervonat koncepcióját Franciaország legnagyobb vasúti árufuvarozója, az SNCF Logistics a szintén francia Traxens tech-vállalattal közösen hozta létre 2017-ben. A technológia általánosságban is számos előnyt nyújt a vasúti árufuvarozásnak. Az ügyfelek valós időben követhetik a szállítmányokat, továbbá riasztásokat küld a rendszer, amikor a szállítmány olyan stratégiai pontokra érkezik, mint a be- és kirakodó helyek. A teherkocsi-lízingelő vállalatok is profitálhatnak majd a digitális tehervonatokból, mivel a futásteljesítmény-figyelő rendszernek köszönhetően könnyebbé válik a gördülőállomány karbantartásának ütemezése – számol be a Rail Freight.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: railjournal.com)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Ellátási lánc Nagyvasút Logisztika

Azonnali kormányzati lépéseket sürgetnek a vállalkozó vasúttársaságok: az energiaintenzív vasúti árufuvarozás továbbra is kimaradt a mentőcsomagokból

iho/vasút   ·   2022.11.30. 09:00

A szeptember végén bejelentett kormányzati segítség eddig még nem érkezett meg a vasúti árufuvarozási szektor terheinek könnyítése érdekében, emiatt fokozódik a bizonytalanság és aggodalom a vállalkozó vasúti társaságoknál.