A környezetvédelem jegyében

Ács Attila   ·   2013.06.10. 14:00
solaris_urbino_12_electric_fooldal

Jövő év elején beköszönt az Euro 6-os korszak, vagyis minden olyan új gyártású busznak teljesítenie kell ezt a környezetvédelmi normát, amelyet az Európai Unióban helyeznek forgalomba. A nagyobb gyártók már bemutatták az új előírásoknak megfelelő modelljüket, de ezt a következő néhány hónapban valószínűleg a többi (aktív) gyár is meg fogja tenni, hiszen az idő vészesen közeleg.

Az első Euro VI-os Solaris Urbino - a változás a busz külsejét nem érintette<br>(fotó: Solaris)

Ezentúl a Solaristól is rendelhetők Euro 6-os buszok, a dízel változatok DAF és Cummins, a CNG-sek csak Cummins motorral. Az első bemutatópéldányba, egy Urbino 18-as csuklósba a DAF MX11 típusú, 271 kilowatt teljesítményű, 10,8 literes dízel erőforrása került – a belső térről egyelőre nem közölt képeket a gyár, de a motortorony mérete vélhetően nem változott.

Úgy tűnik, hogy lassan beindul az érdeklődés a cég elektromos buszai után is: a bemutató midi az osztrák Klagenfurtba, a standard, 12 méteres pedig a németországi Braunschweigbe került, a közelmúltban pedig Düsseldorf rendelt két 12 méteres példányt. Hannoverhez hasonlóan itt sem ismeretlenek a lengyel buszok, hiszen már 78 fut belőlük, ebből hét hibrid.

Az elektromos változat jelenleg 8,9 (LE kivitel) és 12 méteres hosszúságokban kapható<br>(fotó: Solaris)

Az új elektromos Urbinókba – amelyeket jövőre adnak át – 160 kilowattos, négypólusú aszinkronmotor kerül majd, a tetőn elhelyezett lítium-ion akkumulátorok 210 kilowattórások lesznek, a nemrég a Volvo által is bemutatott megoldáshoz hasonlóan ezeket is pantográffal lehet majd feltölteni. A Solaris emellett egyébként másik két megoldást is kínál, ha a vevő úgy kéri: hagyományos, plug-in („bedugós”) módszerrel és indukciós hurokkal is tölthetők az elektormos Urbinók, a hajtásláncot szintén a kívánság szerint, a megállótávok, domborzati viszonyok, utasterhelés, üzemidő stb. figyelembevételével hangolják be a gyár mérnökei.

A buszok akár érintőképernyős műszerfalllal is rendelhetők, legyen szó akár dízel, hibrid, CNG vagy elektromos változatról<br>(fotó: Solaris)

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.

Közút Haszonjármű

EKM: gyorsabbá válik a nagykategóriás jogosítványszerzés

iho/közút   ·   2024.06.19. 08:05

Újabb egyszerűsítéssel, ezúttal a nagykategóriás jogosítványszerzés gyorsításával segíti az Építési és Közlekedési Minisztérium a hazai szállítmányozási és fuvarozói ágazat fejlődését, a szektorban tapasztalt munkaerőhiány csökkentését. A jövőben a teherautók vezetésére jogosító C kategóriás jogosítvánnyal egyidőben megszerezhető az ahhoz kapcsolt nehézpótkocsiból álló járműszerelvényekre szóló CE kategóriás vezetői engedély.