A közlekedés az EU-csúcs nagy vesztese
Brüsszeli információk szerint az uniós keretköltségvetés egyik nagy vesztese lehet a közlekedési, energetikai és távközlési infrastruktúrák összekapcsolását támogató Connecting Europe kezdeményezés.
Az EU-országok csúcsvezetői péntek reggelre nagy vonalakban megállapodtak a 2014 és 2020 közötti időszak uniós keretköltségvetéséről. Ez alapján az Európai Bizottság által korábban javasolt 50 milliárd helyett – a jelenlegi állás szerint – mindössze 29 milliárd euró jutna a fejlesztésekre, amely azonban még mindig magasabb, mint a csütörtökön napvilágot látott 20 milliárdos keret.
Mi az a Connacting Europe?2011 októberében az Európai Bizottság egy 50 milliárd eurós költségvetésű tervet fogadott el, amelynek célja az európai közlekedési, energiaügyi és digitális hálózatok fejlesztése. Az Európai Összekapcsolódási Eszköz (Connecting Europe Facility, vagyis CEF) olyan projekteket finanszíroz, amelyek áthidalják az Európa energiaügyi, közlekedési és digitális hálózatában tátongó réseket és megszüntetik a szűk keresztmetszeteket.
Az 50 milliárdos kereten belül a program mintegy 31,7 milliárd eurót fordít a közlekedési infrastruktúrájának javítására, hatékonyságnövelésre, az esetleges hiányzó láncszemek pótlására és a működési akadályok megszüntetésére. Ez az összeg magában foglalja a Kohéziós Alapban a kohéziós országok számára elkülönített 10 milliárd eurót, a fennmaradó 21,7 milliárd euró viszont már a többi EU-s tagállam rendelkezésére áll a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére irányuló beruházás céljából.
A program legfőbb célja a személy és teherforgalom országok közötti mozgásának megkönnyítése, illetve a kevésbé szennyező eszközök bevonásával a fenntartható közlekedés támogatása.
Az Európai Bizottság becslése szerint 2020-ig 500 milliárd euróra lesz szükség egy valódi európai hálózat kialakításához, amelyből 250 milliárd eurót a működési akadályok megszüntetésére és a törzshálózatban lévő hiányzó láncszemek pótlására fordítanak.
A jelenlegi állás szerint azonban előfordulhat, hogy ez csak terv marad. A következő 2014 és 2020 közötti költségvetési ciklusban mintegy 21 milliárd euróval kevesebb jut az európai hálózatépítésre. Természetesen mindez még csak tervezet, a tanácskozás a péntek délelőtti szünet után folytatódik, ahol állítólag Herman Van Rompuy, az Európai Tanács elnöke egy újabb javaslatot tesz a tagállamok elé.