A legelső Malév-nagyvas, új-régi festéssel!

iho   ·   2018.08.24. 12:00
cim

A HA-LCA fénykorában... (fotó: Gerard Helmer)

A Tu-154-es minden idők egyik legismertebb és legnépszerűbb repülőgépe, 2018 pedig fontos repüléstörténeti évfordulókat hozott, írja összefoglalójában a Légiközlekedési Kulturális Központ. Az LKK idei nagy vállalkozása: visszakapta régi-új külsejét a Malév első Tu-154-ese, ami 45 évvel ezelőtt érkezett meg a légitársasághoz. De van egy másik kiemelkedő jubileum is: idén 50 éve, hogy a legendás típus először emelkedett a levegőbe.

1973. szeptember 5-én landolt Budapesten a Malév első, háromhajtóműves repülőgépe a Szovjetunióból. A HA-LCA lajstromjelű Tu-154-est 1991-ben teherszállításra alakították át, majd 1993-ban vonták ki a forgalomból. Ezt követően különféle földi képzésekben és gyakorlatokban kapott szerepet, majd félrevontatták.

...és fűre húzva (fotó: Márványi Péter)

Ahogy a repülőtéren nevezték, „LC-Aladár” éveken át pihent a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér bánya területének szélén, 2014-ben került az LKK birtokába. Ezen a nyáron – hosszú előkészítő munka és alapos tervezés után – gördülhetett be a Lufthansa Technik Budapest hangárába, ahol több hétig tartó külső felújításon esett át, és visszakapta azt a jellegzetes festését, amellyel 45 évvel ezelőtt szolgálatba állt a Malévnél.

Az első Tu-154-est Dr. Fülöp András vállalati főpilóta és személyzete hozta haza a Szovjetunióból. Az esemény mérföldkőnek tekinthető a magyar repülés történetében. „A kettős jubileum alkalmából az LKK úgy gondolta, nem elég az Aeroparkban kiállított HA-LCG lajstromjelű Tu-154-est megkoszorúzni és egy ünnepséget tartani a fedélzetén, az első példány is megőrzésre szorul” – mondta Somogyi-Tóth Dániel, az LKK alapítója.

Újra hangárban (fotók: Kiss Gergely)

A nonprofit szervezet úgy határozott: átfogó programot indít a Malév első Tu-154-esének felújítására. Neves támogatók álltak a projekt mögé, köztük a Lufthansa Technik, amely a fényezéshez kéthetes hangáridőt ajánlott fel budapesti bázisán. A 25 éve leállított, 45 éves repülőgépet a Budapest Airport Kényszerhelyzeti Készültségének szakemberei mozdították meg és vontatták a Lufthansa Technik hangára elé.

A külső felújítás – az alapozás előtt –a  törzs felületének tisztításával, csiszolásával, szilikonos zsíroldásával kezdődött meg, majd a repülőgép a Luftansa Technik festőhangárába került, ahol a maszkolás után megindulhatott a fényezés. A szakemberek archív rajzok és fotók, valamint eredeti színtervek alapján mérték ki, hogy hol, milyen maszkolásra van szükség a törzsön azért, hogy a Tu-154-esen visszaálljon a MALÉV 1973-as jellegzetes arculata.

Ezernégyszáz négyzetméternyi felület született újjá

1400 négyzetméteres felületet kellett lefújni és hengerelni. Csak szürke festékből 120 litert, fehérből kb. 100 litert használtak fel a munka során. A repülőgépen a legkiválóbb fényezőmesterek és a Lufthansa Technik szakemberei dolgoztak, valamint önkéntesek is közreműködtek abban, hogy a Malév első Tu-154-ese eredeti külsejével maradjon fenn az utókor számára.

„A repülőtér valamennyi cége klaszterszerűen működik együtt. Ez nemcsak a munkánk, hanem a hivatásunk is. Ha valamilyen különleges projekt kerül elő, amihez sokan kellünk, akkor természetes, hogy a Lufthansa Technik Budapest is, amit lehet, megtesz ebben” – mondta Szomora Sándor, a Luthansa Technik budapesti vezérigazgató-helyettese, aki szerint ha ez a repülőgép beszélni tudna, egy teljes könyvet megtöltene azzal, hány órát repült, kik utaztak rajta, a világ mely távoli pontjain fordult meg. A javítóbázis szakembereinek is csodaszámba ment, hogy tudtak találni nyáron néhány hetet, amikor otthont adhattak a nagyszabású munkának.

A gyönyörű végeredmény, méltó a kettős évfordulóhoz

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.