Május 1-jén éjjel megjelent a közlemény a gyorspótjegyről
Ahogy az iho (mások mellett) már márciusban megírta, drágítják a vasúti közlekedést, mégpedig olyan módon, hogy ne kelljen valamifajta általános jegyáremelést bejelenteni. Május közepétől a gyorsvonatok többségére is meg kell fizetni a számos távolságibusz-járatra már egyedileg, követhetetlenül, rendszer nélkül és a tömegkommunikációban meg nem hirdetve bevezetett sarcot.
Annak idején éltünk a gyanúperrel: az áremelésnek éppen azért ezt a módját választják, hogy lehetőleg ne is legyen sajtóhír az eseményből, az emberek ne is értesüljenek róla, csak amikor a jegyváltásnál többet kérnek tőlük. Akkor hivatalosan cáfolták az iho értesüléseit, ám most nemcsak az derült ki, hogy május 15-től valóban itt az általános gyorspótjegy, de a bejelentés módja erősen alátámasztani is látszik korábbi feltételezésünket. Egy munkaszüneti napon (május 1-jén) éjjel, 21 óra 58 perces dátummal jelent meg a közlemény a MÁV-Start honlapján. Esetleg azért, hogy elkerülje a sajtó figyelmét? Hiszen a napilapok lapzártája rég elmúlt, híradók sem készülnek már ekkor a nagy televíziókban. A magyar közlekedés irányítói legfeljebb azt sajnálhatják, hogy napi 24 órában létezik az internet.
Az időpont megválasztásánál nem elegánsabb a közlemény szövege sem. Az első mondat szerint a közösségi közlekedési rendszer korszerűsítésével összefüggésben vetik ki az újfajta pótjegyet, ám ettől még nem érthető, hogy a magyar vasút leglepusztultabb szegmensének, vagyis a nem minőségi távolsági vonatoknak a drágítása mennyiben szolgálja a korszerűsítést. A szöveg úgy folytatódik, hogy növekszik a pótjegyköteles gyorsok száma. Ez szó szerint igaz, hiszen eddig néhány volt, most meg majdnem mindegyik az lesz.
A gyorsvonatipótjegy-köteles vonatok listája itt is itt érhető el (május 2-án hajnalban nem hibátlan formában) vonatszám szerint. A kilométerfüggő pluszdíj mértéke annyi, amit korábban az iho is megírt, azaz megegyezik a kiemelt Volán-járatokra, illetve az IC-vonatokra (utóbbiakra a helybiztosításon felül) kivetett összegekkel. A feláras körbe 258 hibrid, gyors- és sebesvonat tartozik, ezzel a menetjegyen túli díjfizetés már 546 vasúti és 657 autóbuszjáratot érint.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium friss sajtóközleménye szerint a teljes (autóbuszos és vasúti) felárrendszertől összesen 1,5-2 milliárd forintos bevételt várnak 2013-ban.
A kiegészítő jegy ára | ||||
km | jegyár | km | jegyár | |
0-100 | 150 |
260
|
380
|
|
120 | 175 |
280
|
410
|
|
140 | 205 |
300
|
440
|
|
160 | 235 |
350
|
515
|
|
180 | 265 |
400
|
590
|
|
200 | 295 |
450
|
660
|
|
220
|
325
|
500
|
735
|
|
240
|
355
|
500-tól
|
735
|
|
A gyorsvonatokra érvényes 2013. májustól, az IC-kre és kiemelt Volán-járatokra 2012. szeptembertől. |
A gyorspótjegyet nem vetik ki a vasútibérlet-tulajdonosokra, a vasutasokra és az országgyűlési vagy európai képviselőkre.
Náluk rosszabbul járnak viszont a budapesti bérletesek. A fővárosi szakaszokon a vonatra is érvényes BKSZ-es okmány mellé ugyanis a teljes szakaszra kell majd megvenni a pótjegyet.
A gépi jegykiadás hardveres és szoftveres részét gyártó és kezelő Data-Press Kft. ügyvezető igazgatója, Juhász László kérdésünkre elmondta, hogy a végleges minisztériumi döntést kézhez kapva dolgoznak a jegykiadó rendszerek fejlesztésén, technikai akadálya nincs, hogy a május 15-i tarifamódosításra minden, gépi jegykiadással felszerelt állomási pénztárnál lehessen pótjegyet váltani.