Május 1-jén éjjel megjelent a közlemény a gyorspótjegyről
Ahogy az iho (mások mellett) már márciusban megírta, drágítják a vasúti közlekedést, mégpedig olyan módon, hogy ne kelljen valamifajta általános jegyáremelést bejelenteni. Május közepétől a gyorsvonatok többségére is meg kell fizetni a számos távolságibusz-járatra már egyedileg, követhetetlenül, rendszer nélkül és a tömegkommunikációban meg nem hirdetve bevezetett sarcot.
Annak idején éltünk a gyanúperrel: az áremelésnek éppen azért ezt a módját választják, hogy lehetőleg ne is legyen sajtóhír az eseményből, az emberek ne is értesüljenek róla, csak amikor a jegyváltásnál többet kérnek tőlük. Akkor hivatalosan cáfolták az iho értesüléseit, ám most nemcsak az derült ki, hogy május 15-től valóban itt az általános gyorspótjegy, de a bejelentés módja erősen alátámasztani is látszik korábbi feltételezésünket. Egy munkaszüneti napon (május 1-jén) éjjel, 21 óra 58 perces dátummal jelent meg a közlemény a MÁV-Start honlapján. Esetleg azért, hogy elkerülje a sajtó figyelmét? Hiszen a napilapok lapzártája rég elmúlt, híradók sem készülnek már ekkor a nagy televíziókban. A magyar közlekedés irányítói legfeljebb azt sajnálhatják, hogy napi 24 órában létezik az internet.
Az időpont megválasztásánál nem elegánsabb a közlemény szövege sem. Az első mondat szerint a közösségi közlekedési rendszer korszerűsítésével összefüggésben vetik ki az újfajta pótjegyet, ám ettől még nem érthető, hogy a magyar vasút leglepusztultabb szegmensének, vagyis a nem minőségi távolsági vonatoknak a drágítása mennyiben szolgálja a korszerűsítést. A szöveg úgy folytatódik, hogy növekszik a pótjegyköteles gyorsok száma. Ez szó szerint igaz, hiszen eddig néhány volt, most meg majdnem mindegyik az lesz.
A gyorsvonatipótjegy-köteles vonatok listája itt is itt érhető el (május 2-án hajnalban nem hibátlan formában) vonatszám szerint. A kilométerfüggő pluszdíj mértéke annyi, amit korábban az iho is megírt, azaz megegyezik a kiemelt Volán-járatokra, illetve az IC-vonatokra (utóbbiakra a helybiztosításon felül) kivetett összegekkel. A feláras körbe 258 hibrid, gyors- és sebesvonat tartozik, ezzel a menetjegyen túli díjfizetés már 546 vasúti és 657 autóbuszjáratot érint.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium friss sajtóközleménye szerint a teljes (autóbuszos és vasúti) felárrendszertől összesen 1,5-2 milliárd forintos bevételt várnak 2013-ban.
A kiegészítő jegy ára | ||||
km | jegyár | km | jegyár | |
0-100 | 150 | 260 | 380 | |
120 | 175 | 280 | 410 | |
140 | 205 | 300 | 440 | |
160 | 235 | 350 | 515 | |
180 | 265 | 400 | 590 | |
200 | 295 | 450 | 660 | |
220 | 325 | 500 | 735 | |
240 | 355 | 500-tól | 735 | |
A gyorsvonatokra érvényes 2013. májustól, az IC-kre és kiemelt Volán-járatokra 2012. szeptembertől. |
A gyorspótjegyet nem vetik ki a vasútibérlet-tulajdonosokra, a vasutasokra és az országgyűlési vagy európai képviselőkre.
Náluk rosszabbul járnak viszont a budapesti bérletesek. A fővárosi szakaszokon a vonatra is érvényes BKSZ-es okmány mellé ugyanis a teljes szakaszra kell majd megvenni a pótjegyet.
A gépi jegykiadás hardveres és szoftveres részét gyártó és kezelő Data-Press Kft. ügyvezető igazgatója, Juhász László kérdésünkre elmondta, hogy a végleges minisztériumi döntést kézhez kapva dolgoznak a jegykiadó rendszerek fejlesztésén, technikai akadálya nincs, hogy a május 15-i tarifamódosításra minden, gépi jegykiadással felszerelt állomási pénztárnál lehessen pótjegyet váltani.