Kiegészítő jegy újabb Volán-járatokon
Az Alba Volánnál (Veszprém)-Székesfehérvár-Budapest (és vissza) autópályás expresszjáratok lesznek drágábbak március idusától, a szomszédos Vértesnél ellenben tipikusan nem sztrádán haladó, a fővárost nem érintő, sűrűbben megálló (a vasúti gyorsvonatokhoz hasonlítható) távolsági buszok a Balaton, Szeged, Szombathely irányába. A Pannonnál hasonlóan a Pécs-Győr viszonylat érintett.
Az iho információi szerint mindegyik, vagy gyakorlatilag mindegyik Volánnál lesznek olyan új járatok, amelyekre a meg kell váltani a kiegészítő jegyet, de a legtöbb társaság még nem tette föl a honlapjára ezen, március közepétől érvényes hirdetményeket. Úgy tudjuk, napokon belül ezek is megjelennek a világhálón.
A három Veszprém megyei Volánnál már olvashatunk az emelésről, náluk főleg budapesti, de több nem ilyen, hanem az ország régióit összekötő járat került be a szórásba. Hasonló a kép a Zala Volánnál is, fővárosi járatok és a Zalaegerszeg-Győr összeköttetés is drágább lesz.
A kiegészítő jegy ára megegyezik a 2012. szeptemberétől a vasúti IC-ken és már akkortól néhány volános expresszjáraton alkalmazott tarifával. (Ide nem értve a helybiztosítás díját, ami általános az intercity vonatokon.) Vagyis száz kilométerig 150 forint, aztán sávosan emelkedik. A bérleteseknek nincs most emelés.
A kiegészítő jegy ára | ||||
km | jegyár | km | jegyár | |
0-100 | 150 |
260
|
380
|
|
120 | 175 |
280
|
410
|
|
140 | 205 |
300
|
440
|
|
160 | 235 |
350
|
515
|
|
180 | 265 |
400
|
590
|
|
200 | 295 |
450
|
660
|
|
220
|
325
|
500
|
735
|
|
240
|
355
|
500-tól
|
735
|
|
A vasúti IC-kre és kiemelt Volán-járatokra érvényes 2012. szeptembertől. |
A már ismertté vált esetekből látható, hogy nem normatív szabályozásról, hanem egyfajta válogatásról van szó. Informátorunk szerint azért az közös az érintett járatokban, hogy távolságiak (elővárosi járaton nincs most emelés), és valamilyen, bár különböző szempont alapján elmondható – a minisztériumi és egyéb kormányzati döntéshozók, javaslattevők szerint –, hogy az átlagosnál magasabb szintű szolgáltatást nyújtanak. Vagy ritkább megállással illetve autópályán haladással csökkentik a menetidőt, vagy komfortosabb járművel szokták kiállítani őket.
Mint emlékezetes, a már említett szeptemberi mini tarifareformmal drágult először néhány Volán-járat. Akkor kifejezetten a vasúti IC-khez hasonló, autópályás vonalakat válogatták ki, legalábbis az volt az intézkedés vasúti berkekben vélt célja, hogy a vaspályával egyenlőbb feltételeket kapjanak a Volánok. Magyarán a cél az IC-kkel párhuzamos buszjáratok drágítása volt.
A következő fázisban, december 9-től már olyan buszok lettek drágábbak, amelyek egy részére nehezebben lehet azt mondani, hogy párhuzamosak a vasúttal. (A Budapestet érintő akkori emelés listája itt.) A márciusi csomag pedig, mint látható, már a kezdeti célpontoktól egészen messze lő, távolsági gyorsvonatokra emlékeztető, nemhogy IC-vel, de egyáltalán vasútvonallal sem párhuzamos járatokat is bevonva a pótjegyes körbe.
Ha ez a tendencia folytatódik (márpedig vannak erre tervek), akkor a távolsági közlekedés egyre nagyobb hányada lesz pótjegyes, ezzel egyfajta kúszó, fokozatos tarifaemelést bevezetve, anélkül, hogy általános jegyáremelést kellene bejelenteni. E sorba illik például a vasúti virtuáliskilométer-számítás februári megszüntetése több viszonylatnál vagy a nem elővételben kiváltott helybiztosítás drágulása március 1-től.