Tatabányára, Győrbe, Szekszárdra olcsóbban
Kisebb vasúti és elvileg távolsági buszos tarifareformot hirdetnek meg hamarosan, értesült az iho.hu. A legfontosabb változás, hogy szeptember elejétől az intercityk pluszdíja a távolság függvénye lesz az alábbi táblázat szerint.
Az IC-kiegészítő jegy ára szeptembertől | ||||
km | jegyár | km | jegyár | |
0-100 | 150 |
260
|
380
|
|
120 | 175 |
280
|
410
|
|
140 | 205 |
300
|
440
|
|
160 | 235 |
350
|
515
|
|
180 | 265 |
400
|
590
|
|
200 | 295 |
450
|
660
|
|
220
|
325
|
500
|
735
|
|
240
|
355
|
500-tól
|
735
|
|
Ehhez hozzá kell adni a helyjegy árát, ami 0 és 150 forint között változhat. |
Az IC-k felára ugyanúgy két részből áll majd, mint most. Kvázi a magasabb szintű szolgáltatásért (más nézőpontból az utasok szűrése végett) kell fizetni az eddigi pótjegy helyett kiegészítő díjat, ez lesz kilométerfüggő. A másik plusz, a helybiztosítás díja, ahogy eddig is a belföldi IC-ken. Úgy tudni, a kiegészítő díj fix lesz, vagyis a kormányzat szabályozza, a helyjegy 150 forintjából viszont a MÁV-Start saját döntése alapján, üzletpolitikai kedvezményként elengedhet, akár az egészet is.
A valamikori eredeti koncepció szerint egységes IC-felár rendszere mára rendkívül differenciálttá vált, ezen szinte már nem tud bonyolítani a távolságfüggő díj sem. A nemzetközi IC-k leginkább technikai okból kezelendők külön, a helybiztosítás hazai és nemzetközi szisztémáit mostanáig nem sikerült megfelelően összehangolni, így ezeken általában nincs helyfoglalás, bár aligha nevezhető logikusnak, hogy Pestről Pécsre utazva attól függ a jegyár, hogy a vonat továbbmegy-e Szarajevóba. Értesüléseink szerint a nemzetközi IC-k szeptembertől se kerülnek be az egységes rendszerbe, de talán már csak hónapokig kell várni erre.
A vasúttársaság rég bevezette a mérsékeltebb intercityfelárat rövidebb távolságokra vagy olyan viszonylatokra, ahol így akarták növelni az utasok számát. Néhány éve a változó terheléshez is igazítja a Start a jegyárat, a hétvégi utazási csúcsok idején kérik el a maximális díjat, a hét közepén alacsonyabb a felár, mindez azonban csak bizonyos vonalakon van így, máshol nincs csúcsidő. Végül számos eseti okból is mérséklik a felárat, például felújításkor, vágányzárak idején.
Azt még nem tudjuk, a MÁV-Start milyen elvek szerint, milyen viszonylatokra redukálja majd a 150 forintos helybiztosítási díjat, így pontosan nem számítható ki, ősszel mennyit kell majd fizetni az egyes utakra, csak maximális és minimális árat állapíthatunk meg 150 illetve 0 forintos helyjeggyel számolva. Az alábbi táblázat e szerint hasonlítja össze néhány viszonylatra a mai és a szeptembertől érvényes felárakat. Még egy fontos tudnivaló: ha több vasúttársaság szolgáltatását vesszük igénybe, vagyis a MÁV és a GYSEV hálózatán is utazunk, a kiegészítő jegy árát megosztva, a két külön szakaszra külön-külön kell kiszámolni, ahogy az a szombathelyi példában látszik.
IC-felár néhány viszonylaton most és szeptembertől (forint) | |||||
Kiindulás | Cél | km | Jelenleg | Új ár min. | Új ár max. |
Debrecen | Nyíregyháza | 49 | 150 | 150 | 300 |
Budapest | Tatabánya | 64 | 380-410 | 150 | 300 |
Budapest | Szolnok | 100 | 380 | 150 | 300 |
Miskolc | Debrecen | 100 | 150 | 150 | 300 |
Budapest | Szekszárd | 120 | 380 | 175 | 325 |
Budapest | Győr | 131 | 380-410 | 205 | 355 |
Budapest | Miskolc | 182 | 380-560 | 295 | 445 |
Budapest | Szeged | 191 | 380 | 295 | 445 |
Nyíregyháza | Cegléd | 197 | 380 | 295 | 445 |
Budapest | Debrecen | 221 | 380 | 355 | 505 |
Budapest | Pécs | 228 | 380 | 355 | 505 |
Budapest | Szombathely | 243 | 380-410 | 205+150=355 | 505 |
Budapest | Nyíregyháza | 270 | 380-560 | 410 | 560 |
Anemzetközi járatokat és néhány egyedileg kezelt vonatot nem vettünk figyelembe |
Az tehát biztosnak látszik, hogy például a fővárosból és Tatabányára, Szolnokra, Szekszárdra, Győrbe olcsóbb lesz utazni belföldi IC-vel, mint most. Csúcsidőben az ilyen miskolci jegy is olcsóbb lesz, de Nyíregyházára drágábban lehet majd eljutni a Budapestről, mint most.
A kiegészítő jegyet a szabályozás szerint azokon a távolsági buszokon is meg kell majd fizetni, amelyek útjuk egy részét autópályán teszik meg. Legalábbis elvileg így van, ám vasúti berkekben a szakemberek biztosak abban, hogy a Volán-társaságok valahogy kibújnak majd ezalól.
Az expreszbuszok ügyét már a harmadik kormány állítja középpontba, egyébként valódi jelentőségüket alaposan túlértékelve. A politika jelszava a párhuzamosságok megszüntetéséről ugyanis nemcsak a kisforgalmú vasúti járatok helyettesítését jelenthetné busszal, hanem kvázi cserében az IC-vel vasúton gyorsan és kényelmesen beutazható viszonylatokon járó távolsági gyorsbuszok megszüntetését, pontosabban kivételét a közszolgáltatásból is. (Mondván: ha az adott Volánnak nyereségesek is ezek a járatok, nemzetgazdasági szinten az az optimális, ha csak egyféle alágazatot támogat a költségvetés a diák- és nyugdíjasjegyek kiegészítésével.) Akárhogy is próbálkozott azonban a politika, a volános lobbi eddig sikeresen megvédte érdekeit, legfeljebb részleges látszateredményekre voltak hajlandóak, még legutóbb is, amikor a propaganda pedig autóbuszjárat-ritkításról szólt.
Szeptemberben megszűnik a legkisebb, 5 kilométeres jegy is a vasúton, magyarán a legolcsóbb (teljes áron most 155 forintos) jegy helyett 10 kilométerest kell váltani 250 forintért. Itt az ideológia, hogy „ne legyen már olcsóbb a vonatjegy a BKV-jegynél”. Ez azonban hamis összehasonlítás, a BKV tarifarendszere teljesen más szerkezetű, sőt a BKV urai maguk is hangoztatják, hogy a buta, vonaljegyalapú rendszert meg kell haladni. Másrészt szerencsés esetben egy vonaljeggyel sokkal többet is lehet utazni, mint 5 kilométer, harmadrészt a BKV-nál is létezik rövidebb távolságra jegy, például a metrószakaszjegy.