A magyarok többsége még nem kér az e-autózásból

A magyar autósok többsége továbbra is bizalmatlan az elektromos autózással szemben, elsősorban az ár és a hatótáv tartja vissza a villanyautók vásárlóit.
Tényleg az elektromos autózás jelenti a közlekedés fenntartható jövőjét, vagy inkább egy technológiai zsákutca, amelybe a hazai sofőrök nem szeretnének behajtani? A Kovács Autóalkatrész Kft. legfrissebb, több mint 1500 fő bevonásával végzett online felmérés felméréséből egyértelműen az utóbbi rajzolódik ki: a magyar autósok többsége továbbra is óvatos, sőt bizalmatlan az e-autókkal szemben, nem használják, nem vennék meg, és nem bíznak sem a technológiában, sem az infrastruktúrában.
A válaszadók csaknem 96 százaléka jelenleg nem használ sem elektromos, sem hibrid járművet. Továbbá 78 százalékuk nem örülne, ha a jövőben kizárólag villanyautók közlekednének az utakon. A legfőbb aggályok között szerepel a hatótávolság korlátozottsága (76,8 százalék) és az akkumulátorok élettartama (65,3 százalék), emellett minden harmadik autós jelentős problémának tartja a szervizhálózat hiányosságait is.
A kutatást készítő Kovács Autóalkatrész alapító-ügyvezetője, Kovács István szerint a bizalmatlanság nem ideológiai, hanem gyakorlati okokra vezethető vissza, amit az árérzékenység és a környezeti kételyek is erősítenek. „A válaszok alapján jól látszik, hogy a magyar autósok számára az elektromos járművek nem a jövő ígéretét, hanem a bizonytalanság forrását jelentik. Nem az új technológiát utasítják el, hanem attól tartanak, hogy a mindennapokban nem nyújt majd megbízható megoldást.”
A kutatás szerint a vásárlási hajlandóság kifejezetten alacsony. A megkérdezettek hatvan százaléka legfeljebb tízmillió forint alatti összeget szánna egy elektromos autóra, míg 27,8 százalékuk egyáltalán nem költene rá. A középkategóriás modellek (10–15 millió forint) iránt csupán a válaszadók 11,7 százaléka mutatna érdeklődést. „A számok világosan mutatják, hogy az ár a legnagyobb akadály. Az autósok többsége csak akkor lenne hajlandó váltani, ha az elektromos járművek ára a belső égésű motorosok szintjére csökkenne. Az állami támogatás ugyan segíthet, de önmagában nem oldja meg a bizalmi és infrastrukturális problémákat.”
A márkák közötti versenyben a Toyotát (23,8 százalék) és a kínai BYD-t (18 százalék) tartják a legmegbízhatóbbnak az elektromos autózás terén, megelőzve a Teslát (15,1 százalék), a Volkswagent (7,4 százalék) és a Volvót (4,4 százalék). Ez azt mutatja, hogy a vásárlók számára nem a radikális technológiai újdonság, hanem a stabil, bevált háttér a döntő. Kovács István úgy véli, az autósok a kiszámíthatóságot keresik, még az új technológiák világában is. Azok a márkák tudják elnyerni a bizalmat, amelyek nemcsak innovációt, hanem tartósságot és könnyen elérhető szervizhátteret is kínálnak.
A felmérésből kiderült, hogy a környezetvédelmi szempontok jelenleg csak másodlagosak a vásárlási döntésekben. A válaszadók 39,4 százaléka közepesen tartja környezetbarátnak az elektromos autókat, míg alig több mint tíz százalékuk látja őket teljes mértékben „zöldnek”. Minden hatodik autós egyáltalán nem hisz a villanyautózás környezetvédelmi előnyeiben. Ugyanakkor sokan elvárják, hogy az elektromos járművek alkatrészei a használat végén újrahasznosíthatók legyenek – ezt a kitöltők 59,7 százaléka tartotta kiemelten fontosnak. Ez arra utal, hogy bár a magyar autósok összességében szkeptikusak, nyitottak azokra a megoldásokra, amelyek hosszú távon valóban fenntarthatóvá teszik a technológiát.
A hajtóakkumulátor amortizációja szintén aggasztja a hazai sofőröket: a megkérdezettek több mint 83 százaléka számol a költségekkel. Emellett sokan az otthoni szervizelés kockázatait is hangsúlyozták: 65 százalékuk szerint az elektromos autók karbantartása egyenesen veszélyesebb, mint a hagyományos járműveké.
A Kovács Autóalkatrész ügyvezetője szerint a magyar autós közösség tudatos, de óvatos. Pontosan látják a lehetséges költségeket és kockázatokat és emiatt inkább kivárnak. Ez nem elutasítás, hanem óvatosság, ami addig fog tartani, amíg a technológia nem bizonyítja be, hogy megbízható és hosszú távon is fenntartható.
Az adatok a Kovács Autóalkatrész Kft. webáruház által végzett kutatást több mint 1500 magyar autótulajdonos, túlnyomórészt nem fővárosban élő férfiak töltötték ki, ami azért árnyalhatja az eredményeket. A felmérés a cég saját követőinek körében zajlott, hogy jobban megismerje autóhasználati szokásaikat. A kutatás és a szakértői tapasztalat egyaránt azt mutatja, hogy a magyar autós közösség tudatos és költségérzékeny, gondoskodik a meglévő autójáról, akár saját kezűleg is. A vásárlók igénylik a tanácsadást és a segítséget, amelyet a Kovács Autóalkatrész is nyújt: szakértő ügyfélszolgálat várja az érdeklődők hívásait és üzeneteit.
Írásunk a Kovács Autóalkatrész Kft. hivatalos közleménye alapján készült.
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Energiaügyi Minisztérium)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!